نوید روزهای آفتابی مذاکرات هسته​ای با آمدن شیخ دیپلمات/ پرونده

کد خبر: 24442
|
13:54 - 1392/03/30
نسخه چاپی

هنوز انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس​جمهور منتخب یازدهم به یک هفته نرسیده، که روابط دیپلماتیک ایران در حال آب شدن است و نوید روزهای آفتابی مذاکرات هسته​ای دور از ذهن نیست.

انگلیس، فرانسه و آلمان که به صف ایستادن نمایندگانشان برای مصافحه با روحانی در دوره ریاستش بر تیم مذاکره کننده هسته​ای کشور در نخستین فیلم تبلیغاتی «شیخ دیپلمات» در دوره کاندیداتوری​اش برای انتخابات ریاست جمهوری به نمایش گذاشته شد؛ نخستین کشورهایی بودند که انتخاب وی را تبریک گفتند. برقراری روابط سازنده‌ با جامعه بین‌المللی، حل مسائل هسته​ای و مساله سوریه، موضوعاتی بودند که طرف​های اروپایی برای آن ابراز امیدواری کرده​اند.

جک استروا وزیر خارجه پیشین انگلیس هم که روحانی به خاطر لبخند​هایش با او بارها مورد نقد و شماتت اصولگرایان واقع شده، در یادداشتی در دیلی​تلگراف، به تشریح ویژگی​های رئیس جمهور دیپلمات ایران پرداخت و نوشت:روحانی فردی مودب، محترم و متعهد است که به سرعت لبخند می زند اما در عین حال «نفوذناپذیر» است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در گام بعدی موافقتش با حضور ایران در کنفرانس ژنو را اعلام کردوفیلیپ لالیو سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز گفت که کشورش مصمم به یافتن راه حل دیپلماتیک درموضوع هسته ای ایران است. روسیه هم از این عرصه عقب نماند و خواستار کاهش تحریم های غرب علیه ایران شد . پیام تبریک دبیرکل سازمان ملل به روحانی را هم سران گروه هشت هم از حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب ایران خواستند روابط ایران با جامعه جهانی را بهبود بخشد.

ادامه مذاکرات در دولت روحانی
«برای مذاکره با تهران آماده‌ایم». این پیام یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران پس از انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب بود. کاترین اشتون، ‌رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: من همچنان قاطعانه به کارکردن با رییس جمهور جدید ایران در جهت حل یک راه‌حل دیپلماتیک سریع برای مساله هسته‌ای متعهدم.

در حالیکه چین و روسیه نیز خواستار از سر گیری مذاکره با ایران شده​اند، به نظر نمی​رسد که این مذاکرات در دولت کنونی ادامه یابد و توافق ضمنی طرفین بر ادامه آن در دولت بعد است که روحانی به عنوان مسئول اسبق تیم مذاکره کننده هسته​ای بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند و بار دیگر سکان امور را در دست بگیرد. اینکه سعید جلیلی همچنان ریاست این تیم را بر عهده داشته باشد، با توجه به موضع گیری رو در روی وی با روحانی در مناظره​های انتخابات، امر دور از ذهنی به نظر می​رسد. چرا که روسای اسبق و کنونی تیم مذاکره کننده هسته​ای کشور، مذاکرات یکدیگر را زیر سوال برده، یکی دیگری را متهم به «انفعال» کرد و دیگری مذاکرات او را «بی نتیجه» خواند.

شاید با درک همین واقعیت است که معاون وزیر خارجه روسیه برای ازسرگیری مذاکرات ۱+۵ و ایران در دولت روحانی ابراز امیدورای کرده است.

اخم اسرائیل و لبخند آمریکا به نتیجه انتخابات ایران

رژیم صهیونیستی که به نظر می​رسد از نتیجه انتخابات ایران، ناراضی​است در طول یک هفته گذشته بارها این موضوع را به زبان آورده است. چه آنکه یک روز پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هاآرتص در تحلیلی نوشت:با روی کار آمدن یک رئیس جمهور معتدل در ایران، کار نتانیاهو مشکل خواهد شد.رسانه ​های اسرائیلی هم در روزهای بعد چنین به جمع بندی پرداختند که پایان دوره احمدی​نژاد و انتخاب روحانی بهانه لازم برای اقدامات ضدایرانی تل آویو را می​گیرد.

اگرچه آمریکا و اسرائیل از متحدان دیپلماتیک یکدیگر به شمار می​روند اما همانطور که تا قبل از وزیدن موسم انتخابات در ایران، اسرائیل بر طبل جنگ با ایران می​کوبید و آمریکا بر تنور تداوم مذاکره و اعمال فشار با تحریم​های بیشتر بر ایران می​دمید؛ اکنون نیز موضع ایالات متحده نسبت به نتیجه انتخابات ایران متفاوت است. چه آنکه پیام کاخ سفید در نخستین ساعات پس از اعلام نتیجه انتخابات ایران صادر شد که در آن آمده بود«ما به رای مردم ایران احترام می​گذاریم و به آنها تبریک می​گوییم».پس از آن نیز دنیس مک دانا، رییس دفتر کاخ سفید هم در گفت و گو با سی بی اس، اعلام کرد کهپیروزی روحانی«بالقوه امیدبخش» است.

در حالی که گاردین در گزارشی تحلیلی نوشت که با پیروزی روحانی زمان تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران فرا رسیده است حسین موسویان عضو پیشین تیم مذاکره کننده‌ هسته​ای ایران که از یاران روحانی بود هم در گفت و گویی با المانیتور اظهار داشت: /اوباما به روحانی تبریک بگوید و بر گفت​وگو تاکید کند.

علی​اکبر صالحی وزیر خارجه ایران نیز در گفت‌وگو با المیادین از پیام‌های غیرمستقیم آمریکا درخصوص انجام “گفت‌وگوهای برابر با ایران” پرده برداشت و با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران گفت که این انتخابات به روابط ایران و غرب انگیزه خواهد داد.

به دلیل مجموعه این اخبار است که این روزها احتمال مذاکره ایران و آمریکا در دوره حسن روحانی پای ثابت تحلیل​های رسانه​های داخلی و خارجی شده و حتی برخی از آن به دست دادن «حسن و حسین» – حسن روحانی و حسین باراک اوباما- یاد می​کنند.

 

منبع: مرصاد

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد