شورای نگهبان در قبال افشای اسرار نظام سکوت نمی کند

کد خبر: 21627
|
14:15 - 1392/03/22
نسخه چاپی

به گزارش اسلام آباد خبر به نقل ازخبرگزاری فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز چهارشنبه طی سخنانی در نشست خبری خود اظهار داشت: تقاضای مردم از رسانه‌های خارج از کشور این است که اخبار واقعی و شور و احساسات مردم ایران زمین را در انتخابات پوشش دهند چرا که رسانه خوب، رسانه‌ای است که امانتدار باشد.

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که در خصوص بررسی برنامه‌های کاندیداها در شورای نگهبان سؤال پرسید، افزود: ما این بار پیشنهاد دادیم که داوطلبین محترم در صورت تمایل برنامه‌های خود را برای شورای نگهبان اعلام و ارسال کنند که البته این کار الزامی نبود.

کدخدایی ادامه داد:‌برخی نامزدها برنامه‌های خود را ارسال کردند و این برنامه‌ها در شورای نگهبان و در روند بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اینکه در زمان تبلیغات انتخاباتی چه مطالبی را مطرح می‌کنند و اینکه برنامه‌ها واقعی است یا غیرواقعی ارائه می‌دهند، ارتباطی به شورای نگهبان ندارد ولی نامزدها حق توهین به هیچ مقامی را ندارند.

کدخدایی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران که از وی پرسید آقای غرضی گفته که برنامه ندارد و به صورت اتفاقی تائید صلاحیت شده، اظهار داشت: در این دوره ارائه برنامه توسط نامزدها اختیاری بود و این طور نبود که همه برنامه‌هایشان را ارسال کرده باشند.

کدخدایی ادامه داد: اینکه نامزدها مطالبی را بگویند و ادعا کنند که تائید صلاحیت اتفاقی یا غیراتفاقی بوده خیلی درست نیست و افراد با توجه به رای اعضای شورای نگهبان و بر اساس شرایط اصل 115 انتخاب شدند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری ادامه داد: اعلام نتیجه اولیه انتخابات از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود و زمان‌بندی در این رابطه همان چیزی است که همکارانمان در وزارت کشور مدنظر دارند.

وی گفت: صحت نتایج انتخابات باید از سوی شورای نگهبان اعلام شود که این کار بعد از بررسی شکایت‌ها و بین 7 تا 10 روز به طول خواهد انجامید.

کدخدایی در ادامه و در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: مردم ما این را دور از شان خود می‌دانند که افراد دیگری بر انتخابات آنان نظارت داشته باشد؛ انتخابات ما یکی از سالم‌ترین انتخابات‌ است و اسناد آن همیشه در اختیار مردم قرار گرفته است.

 عباسعلی کدخدایی در نشست خبری امروز خود در هتل لاله در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات برخی کاندیداها که گفته شده مغایر منافع و امنیت ملی و مصداق افشای اسرار نظام است، اظهار داشت: شورای نگهبان اظهارات و اقدامات کاندیداها را به دقت رصد می‌کند.

وی افزود: شورای نگهبان در قبال طرح برخی مطالب از سوی نامزدها که مخالف منافع یا امنیت ملی است، سکوت نکرده و تذکرات لازم را داده و نامزدها هم سعی کرده‌اند که این را رعایت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در عین حال هشدار داد: اگر این موضوع ادامه یابد، فرد متخلف به قوه قضائیه معرفی می‌شود و بررسی‌ این موضوع در صلاحیت آنهاست.

وی تصریح کرد:‌ اگر قوه قضائیه این اظهارنظرها را عناوین مجرمانه تشخیص داده و اعلام نظر کند، قطعا در بررسی‌هایمان مدنظر قرار می‌گیریم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره بررسی برنامه نامزدها اظهار داشت: بررسی صلاحیت‌ها براساس شرایط مندرج در اصل 115 قانون اساسی صورت می‌گیرد که متعدد است.

کدخدایی افزود: در بین این شرایط شرط مدیر و مدبر بودن قرار دارد و برای بررسی این دو شرط نیازمند سوابق افراد در صورت داشتن مسئولیت اجرایی در گذشته و برنامه‌های آنها هستیم.

وی تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از داوطلبان برنامه‌هایشان را به شوراها ارائه کردند و برنامه‌های آنها هنگام بررسی صلاحیت‌ها مد نظر اعضا قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره خود پیروز خواندن نامزدها قبل از اعلام نتیجه انتخابات گفت: قطعا چنین اقدامی تخلف است.

کدخدایی افزود: نتیجه انتخابات تا زمانی که آراء مأخوذه تجمیع و از سوی وزارت کشور اعلام نشود قطعی نیست و گمانه‌زنی‌هایی است که ممکن است از سوی رقبا مطرح شود.

وی ادامه داد: اگر این مسئله در حد بیان دیدگاه‌های انتخاباتی رقبا باشد مشکلی ندارد، اما اگر برای اثر گذاری بر سرنوشت انتخابات باشد به استناد ماده 58 قانون انتخابات می‌توان در صلاحیت‌ها تجدید نظر کرد.

خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان درباره احتمال بررسی صلاحیت نامزدها پس از تایید آنها سوال کرد که وی پاسخ داد: صفحه 58 قانون انتخابات مصوب سال 64 این اختیار را به شورای نگهبان داده که اگر مدارک جدیدی به دست آورد، صلاحیت نامزدها را مجدد بررسی کند.

کدخدایی افزود: اگر نتیجه بررسی مجدد صلاحیت با بررسی اولیه متفاوت باشد شورا آن را به وزارت کشور اعلام می‌کند که رفتار و اقدامات و اسناد و مدارک ملاک این کار است.

وی در عین حال گفت که با وجود رصد رفتارها و اقدامات نامزدها نتیجه صلاحیت‌ها در این دوره همچنان تغییر نکرده و همان هشت نفر معرفی شده از نظر شورا مورد تایید هستند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره موضع گیری‌های سیاسی نامزدها و نظر شورا در این زمینه اظهار داشت: ما ارزیابی سیاسی نمی‌کنیم اما اگر اظهارات کاندیداها خلاف قانون باشد موظف هستیم تذکر دهیم و در چند مورد نیز این مسئله اتفاق افتاد.

کدخدایی افزود: اگر اظهارات کاندیداها مغایر منافع ملی باشد و یا به اعتراضی از سوی نامزدها نسبت به سخنان یکدیگر به ما برسد قابل بررسی است اما تاکنون موضوع خاصی به شورا ارجاع نشده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار خارجی درباره تاثیر اظهار نظر نامزدها در وحدت مسئولین اظهار داشت: تمام مقامات ما درگذشته و اکنون یک پارچه مدافع منافع ملی هستند و اختلاف سلایق خللی در وحدت آنها ایجاد نخواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چرا هاشمی رفسنجانی با وجود برخورداری از سابقه حضور در مناسب مختلف رصد صلاحیت شده است، اظهار داشت: آنچه در شورای نگهبان بررسی می‌شود، وضعیت فعلی افراد است.

وی افزود: شرایط اصل 115 ملاک و معیار ما و روش ما نیز رای گیری است و هر داوطلب برای تایید صلاحیت نیازمند 7 رای به بالا است .

وی تصریح کرد: هم ایشان و هم سایر افرادی که نام آنها را اعلام نکردیم رای لازم را نداشتند و مانیز براساس قانون موظف هستیم اسامی را به وزارت کشور اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که در مورد احتمال اتمام تعرفه‌های رای‌گیری و عدم تمدید زمان انتخابات در برخی حوزه‌ها سؤالی را مطرح کرد، اظهار داشت: حتما دوستان رسانه‌ای توضیحات ما را در سال ۸۸ در این رابطه شنیده‌اند؛ خوشبختانه در آن زمان هم موضوع خاصی حادث نشد.

وی افزود: وضعیت انتخابات همراه با شور و احساسات است که این موضوع می‌تواند در مشارکت مردم تاثیرگذار باشد؛ شورای نگهبان و وزارت کشور هم بر اساس پیش‌بینی‌‌ها و سنوات گذشته تعرفه‌ها را تقسیم می‌کنند و مکن است گاهی وضعیت تغییر کند و مشکلی پیش آید. این مشکلات اتفاقی در روند انتخابات بوجود نمی‌آورد.

کدخدایی گفت:‌در این دوره در طراحی تعرفه‌ها و چاپ و توزیع آنها از ابتدا تاکنون نظارت دقیق داشتیم و این همکاری با وزارت کشور برقرار شد تا مشکلات مشابه را کمتر داشته باشیم و این اطمینان را می‌دهم که مشکلاتی مثل کمبود تعرفه را در این دوره نخواهیم داشت.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص نحوه انعکاس شکایات به شورای نگهبان اظهار داشت: مسیر بیان اعتراض و شکایات نامزدها و ستادهای آنها در قانون مشخص است و به اطلاع نامزدها و ستادها هم رسیده است.

وی افزود: علاوه بر مقامات مسئول مثل نیروی انتظامی و وزارت کشور که می‌توانند گزارش‌ها را رسیدگی کنند، هر کسی که شکایتی داشته باشد می‌تواند به دبیرخانه شورا ارسال کند و ما هم امروز بیانیه شورا در این رابطه را منتشر می‌کنیم.

کدخدایی اضافه کرد: همچنین ما روز دوشنبه از رؤسای ستادها دعوت کردیم که به شورا بیایند و قرار شد که نماینده نامزدها هم در روز جمعه در شورای نگهبان حضور داشته باشند تا تبادل شکایات و نامه‌ها سریع‌تر انجام شود.

وی افزود: بعد از روز رأی‌گیری به مدت ۳ روز فرصت شکایت وجود دارد و شورا هم بین ۷ تا ۱۰ روز فرصت رسیدگی به این شکایات را دارد.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که نامزدها تا چه زمانی می‌توانند از حضور در انتخابات انصراف دهند افزود: انصراف طبق قانون روال معینی ندارد و تا هر زمانی که بخواهند می‌تواند این کار را انجام دهند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته انصراف در روز جمعه معنایی ندارد و اگر نامزدها قصد انصراف دارند قبل از جمعه آن را عملیاتی کنند.

 وی در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران که در خصوص نحوه تایید صلاحیت یکی از نامزدها شبهه‌ای را مطرح کرد، گفت: رای‌گیری نسبت به کاندید مورد نظر شما یک بار انجام شد نه دو بار؛ و همان رایی که در ابتدا در مورد این نامزد وجود داشت تا انتها هم ادامه پیدا کرد.

وی در خصوص حضور ایرانیان خارج از کشور در انتخابات گفت:‌انتخابات ریاست جمهوری تنها انتخاباتی است که ایرانیان خارج از کشور هم در آن شرکت می‌کنند . بر همین اساس هیئت اجرایی و نظارت برای آن هم تشکیل شده است.

کدخدایی با بیان اینکه ما در ۱۲۸ حوزه خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری رای‌گیری خواهیم داشت گفت: متاسفانه برخی کشورها که مدعی حقوق بشر هستند برگزاری انتخابات جمهوری اسلامی ایران را در کشور خودشان منع کرده اند و ایرانیان هم‌وطن ما از اولین حق خود محروم شده‌اند؛ ما کاری در این رابطه نمی‌توانیم انجام دهیم و خبرنگاران باید این موضوع را اعلام کنند که حق ایرانیان خارج از کشور از بین می‌رود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که اگر یک کاندید به دور دوم انتخابات راه پیدا کند، آیا احتمال دارد که شورای نگهبان به دلیل برخی مسائل یک بار دیگر صلاحیت فرد را مورد بررسی قرار بدهد، گفت: ماده ۵۸ اجازه می‌دهد که بررسی صلاحیت داشته باشیم اما تاکنون چنین اتفاقی نیافتاد.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد