فلاحت پیشه در گفتگو با اسلام آباد خبر:

حضور ایران در ژنو 2 به سود حل یک مشکل منطقه ای است/کنفرانس ژنو 2 در راستای وهابی سازی تحولات سوریه است

کد خبر: 111285
|
16:41 - 1392/10/03
نسخه چاپی
حضور ایران در ژنو 2 به سود حل یک مشکل منطقه ای است/کنفرانس ژنو 2 در راستای وهابی سازی تحولات سوریه است
اسلام آباد خبر:یک تحلیگر مسائل سیاسی گفت:به عقیده من کنفرانس ژنو 2 در راستای وهابی سازی تحولات سوریه است و در صورت دعوت از ایران برای حضور در این کنفرانس این موضوع نه تنها به نفع سوریه بلکه به سود رفع یک مشکل منطقه ای است.
حشمت الله فلاحت پیشه تحلیل گر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اسلام آباد خبر درباره عدم موافقت آمریکا با حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 اظهار داشت: موضوع توافقات هسته ای در ژنو 3 و عدم موافقت برای حضور ایران در ژنو 2 دو مسئله مرتبط با هم می باشد.

وی اظهار داشت:زمانی که توافقی بین گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران در ژنو 3 اتفاق افتاد آمریکائی ها به این نتیجه رسیدند که برخی از متحدان منطقه ای آنها مانند اسرائیل و برخی از کشور های عربی از این موضوع ناراضی هستند لذا سعی کردند به نحوی موضوع را در ژنو 2 جبران کنند و یکی از دلایل عدم دعوت از ایران به سبب دلجویی آمریکایی ها از کشوهای عربی و اسرائیل است.

این تحلیل گر مسائل سیاسی موضوع ژنو 2 را فراتر از حل بحران سوریه خواند و گفت:بدون توجه به واقعیات که ایران نیز جزو همین واقعیات است عملاً ژنو 2 با شکست مواجهه خواهد شد چرا که اغلب بازیگران دعوت شده بویژه کشورهای منطقه که عامل  تجهیز تروریست های هستند  دارای نقش منفی در سوریه می باشند.

نماینده سابق مردم اسلام آباد و دالاهو در مجلس ادامه داد:این کشورها حتی معارضین سوری را هدف قرار داده تا پایگاه امنی در داخل سوریه برای خود ایجاد نمایند و برخی از کشور ها که به ژنو 2 دعوت شده اند حافظ منافع گروه های تروریستی هستند.

وی مصداق این موضوع را مقاله بن نایف بن بندر سفیر عربستان در لندن عنوان کرد که در آن صریحا  به ارتباط کشورهای عربی با القاعده اشاره شده و در روزنامه نیویورک تایمز به چاپ رسیده است .

فلاحت پیشه بیان داشت:به عقیده من کنفرانس ژنو 2 در راستای وهابی سازی تحولات سوریه است و این موضوع حتی منافع معارضین سوری را نیز تامین نمی کند.

این تحلیل گر مسائل سیاسی ادامه داد: در حال حاضر یک مثلث فعال را در تحولات میدانی سوریه می بینیم که یک ضلع آن دولت سوریه است که با چینش دعوت شدگان ژنو 2 مخالف است،ضلع دوم معارضین سوری یعنی سوری هایی که درخواست دموکراسی داشتند و رابطه انها با دولت به چالش کشیده شده است اینها نیز مخالف کنفرانس ژنو هستند.

وی افزود: ضلع سوم فعال در تحولات سوریه که می توانند با کنفرانس ژنو 2 موافق باشند تروریست های غیر سوری هستند که تحت عنوان شورای نظامیان اسلامی در سوریه جمع شده اند و محوریت آنان بدست شاهزاده بندر رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان است که توانائی هرگونه اقدام تروریستی را دارد.

حشمت الله فلاخت پیشه بیان داشت: به دلیل نارضایتی که از کنفرانس ژنو 2 وجود دارد این کنفرانس به نتیجه نخواهد رسید مگر اینکه برای مداخله بیشتر در سوریه مجدد تصمیم گیری شود که مداخله بیشتر همانند ریختن بنزین روی آتش است و فقط باعث تسهیل بحران می شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد:با این وجود هنوز هم فرصت برای دعوت از ایران وجود دارد و معتقدم این دعوت نه تنها به نفع سوریه بلکه به سود رفع یک مشکل منطقه ای است ولیکن باید توجه داشت که برخی از بازیگران نمی خواهند مشکل سوریه حل شود و آن را محل امنی برای تروریست ها می خواهند.

وی در پاسخ به این سوال که راه حل بحران سوریه چیست گفت:بهترین راه حل این است که یک دوران انتقال در گذار زمان مشخص شود و در این دوران گذار که حداقل باید شش ماه تا یکسال طول بکشد ناظران صلح سازمان ملل در سوریه مستقر شده و نیروهای خارجی نیز از این کشور خارج شوند و خود سوری ها اعم از معارضین سوری و مردم بی طرف مجلس موسسین تشکیل داده و این مجلس موسسان که باید متشکل از دولت کنونی و معارضین سوری باشد قانون اساسی را نوشته و این قانون به همه پرسی گذاشته شود.

فلاحت پیشه ادامه داد:پس از همه پرسی بر اساس این قانون باید انتخابات ریاست جمهوری برگزار و آینده نظام سوریه شکل بگیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تا زمانی که دخالت نیرو های خارجی چه بصورت مستقیم و چه غیر مستقیم در سوریه وجود دارد،این کشور تنها به سمت تروریستی شدن می رود.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب

    پربازدیدترین ها