یک رزمنده و پیشکسوت دوران دفاع‌مقدس:

عملیات بازی‌دراز نمایش اقتدار و ولایت‌پذیری بود

کد خبر: 310883
|
23:42 - 1403/02/19
نسخه چاپی
عملیات بازی‌دراز نمایش اقتدار و ولایت‌پذیری بود
یک رزمنده و پیشکسوت دوران دفاع‌مقدس گفت: عملیات غرورآفرین بازی‌دراز، نمایش اقتدار، خلاقیت، شجاعت ولایت‌پذیری و عشق به میهن بود که تاکنون هم یاد و نام شهیدان عزتمند این عملیات پرغرور یاد می‌شود.

به گزارش اسلام آباد خبر ،هوشنگ مطایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: ارتفاعات و قله‌های چندگانه استان کرمانشاه همچون سدی محکم با حضور مردم در مقابل متجاوزان بوده است و در این میان شهرهای سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب به‌عنوان مثلثی این موانع طبیعی را احاطه کرده و بخشی از خاک عراق از روی بازی‌دراز کاملا مشخص است.

 

وی افزود: صدام در آغاز جنگ تحمیلی با آگاهی از ارزش سوق‌الجیشی ارتفاعات بازی‌دراز به منظور تسلط کامل بر منطقه و سرکوب تحرکات نیروهای ایرانی با استعداد سپاه دوم عراق شامل چند تیپ و لشگر با دور زدن بین سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و دشت ذهاب اقدام به تصرف «ارتفاعات مهم بازی‌دراز» با وجود معدود مقاومت‌های ژاندارمری، ارتش و گروه‌های پاسداران و مردمی کرد و توانست با ایجاد استحکامات و سنگرهای بتنی و دیدگاه‌های مختلف تمام محورهای پاطاق، دشت ذهاب، ارتفاع بمو، شاه‌نشین، قصرشیرین و گیلانغرب را زیر نظر داشت.

 

به گفته این رزمنده اسلام‌آبادی، در این مدت آتش توپخانه دشمن به صورت مداوم مناطق یاد شده را زیر آتش گرفته بود که موجب شهادت مردم عادی و رزمندگان اسلام شده بود.

 

مطایی در ادامه عنوان کرد: ماه‌های ابتدایی جنگ تحمیلی نیروهای اسلام در فشار بی‌حد دشمن با جان‌فشانی و شهادت‌طلبی مانع از پیشروی بیشتر دشمن و تصرف سایر ارتفاعات منطقه از جمله پاطاق، دالاهو، ریجاب و سقوط سایر شهرها و روستاهای این نقاط شده بودند و در نیمه دوم سال ۵۹ رزمندگان اسلام نسبت به شناسایی شبانه‌روزی محور سرپل‌ذهاب به منظور طراحی عملیات آزادسازی بازی‌دراز اقدام کردند.

 

وی عنوان کرد: سرداران شهید علی موحددانش، محسن وزوایی، غلام‌علی پیچک، اصغر وصالی، سید محمد سعید جعفری، حسین ادیبان و سایر گمنام‌های عرصه جهاد و شهادت و زحمات بی‌ادعای ارتش جمهوری اسلامی و هوانیروز بالاخره در اوایل اردیبهشت ۱۳۶۰ طرح جامع عملیات آزادسازی بازی‌دراز از چند محور بر آفتاب، دشت دیره، جاده قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و محوریت پادگان ابوذر را آغاز کردند.

 

مطایی تصریح کرد: رزمندگان اسلام در شرایط بسیار سخت و طاقت‌فرسایی با وجود تسلط ارتش مزدور بعث عراق سیل‌آسا به سنگرهای متجاوزان یورش برده و با نثار جان‌های ارزشمند خود طی یک هفته نبرد عاشورایی و کمبود پشتیبانی، مهمات، تغذیه لازم وعدم سازماندهی کامل و منسجم توانستند تلفات و خسارات سنگینی به دشمن متجاوز وارد آورده و به غیر از قله یک‌هزار و ۱۵۰ تمامی اهداف مورد نظر را تصرف و بیش از یک‌هزار و۵۰۰ نفر از قوای خصم را به هلاکت رسانده و بیش از ۷۰۰ نفر را هم اسیر کردند.

 

وی افزود: جان‌فشانی خلبانان شجاع هوانیروز منطقه عملیات را به جهنمی از آتش برای ارتش بعث عراق تبدیل کرد و در همان زمان سرلشگر خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی به شهادت رسید.

 

رزمنده دفاع مقدس در پایان عنوان کرد: عملیات غرورآفرین بازی‌دراز، نمایش اقتدار، خلاقیت، شجاعت ولایت‌پذیری و عشق به میهن بود که تاکنون هم یاد و نام شهیدان عزتمند این عملیات پرغرور یاد می‌شود و هر سال آحاد ملت بزرگ ایران از اقصی نقاط کشور به زیارت یادمان شهدای بازی دراز و دیدار از مناطق عملیاتی غرب می‌آیند.

 

به گفته مطایی، همواره باید مدنظر داشته باشیم تمام پیشرفت‌ها و اقتدار نظامی، دفاعی و دانش بنیان کنونی و صدها دستاورد دیگر را مدیون خون‌های مطهر شهیدان پاک‌باز دفاع مقدس هستیم و تا پای جان وظیفه داریم در این راه مجاهدت کنیم. 

 

 

    آخرین مطالب

    پربازدیدترین ها