دانا گزارش می‌دهد؛

گرانی تعرفه مخابرات به بهانه ۴ هزار دقیقه مکالمه رایگان/ درآمد بیش از ۴ هزارمیلیاردی سالیانه در برابر خدماتی که ارائه نمی‌شود

کد خبر: 309206
|
17:39 - 1401/09/29
نسخه چاپی
گرانی تعرفه مخابرات به بهانه ۴ هزار دقیقه مکالمه رایگان/ درآمد بیش از ۴ هزارمیلیاردی سالیانه در برابر خدماتی که ارائه نمی‌شود
شرکت مخابرات با مصوبه ستاد تنظیم بازار دست به افزایش هزینه‌ای زده که در مقابل آن تقریباً هیچ خدمات خاصی به مشتریان نخواهد داد و به بهانه ۴ هزار دقیقه مکالمه رایگان بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد سالیانه، کسب درآمد خواهد کرد.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ شرکتمخابراتایران با مصوبه ستاد تنظیم بازار، برای اختصاص میزان قابل‌توجهی مکالمه رایگان با مدت‌زمان‌های مشخص در مکالمه تلفن ثابت با طرح منطقی شدن هزینه‌ها، دست بهافزایش عجیب تعرفه تلفن ثابتزده است.

درآمد بیش از ۴ هزارمیلیاردی سالیانه در برابر خدماتی که ارائه نمی‌شود


در این طرح برای مشتریان تهرانی با پرداخت مبلغ ۲۰ هزار تومان، ۴ هزار و ۴۴۴ دقیقه مکالمه رایگان شهری بالغ بر ۷۲ ساعت در طول یک ماه، مشتریان مراکز استان‌ها با پرداخت مبلغ ۱۵ هزار تومان، ۳ هزار و ۳۳۳ دقیقه مکالمه رایگان و برای مشتریان دیگر شهرستان‌ها، با پرداخت مبلغ ۱۰ هزار تومان، مبلغ ۲ هزار و ۶۶۶ تومان مکالمه رایگان اختصاص می‌یابد.

بیشتر بخوانید:
تعرفه‌گذاری تلفن ثابت، وظیفه کمیسیون تنظیم مقررات است/ دریافت یک عدد ثابت از مشترکین مخابرات، غیرعادلانه است

شرکت مخابرات ایران هدف اصلی این طرح را اخذ حداقل نگهداری برای تلفن‌های بدون کارکرد اعلام کرده است، و توضیح داده: به‌صورت میانگین ماهانه ۲۵ هزار تومان هزینه نگهداری خط است و اکثریت مشتریان با استفاده از این طرح قبوض ماهانه زیر ۲۰ هزار تومان خواهند داشت.

شرکت مخابرات به بهانه افزایش حقوق، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیاردتومانی کارمندان خود هزینه‌های دریافتی مخابرات از مردم را افزایش داده است تا با ترمیمتعرفه‌های مخابراتی، مطالبات کارمندان خود را پرداخت نماید تا جایی که محمدرضا بید خام مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل مخابرات ایران گفت: منتظر ابلاغ مصوبه جدید تلفن ثابت توسط وزارت ارتباطات هستیم تا بخشی ازمشکلات حوزه مخابراتیکشور مرتفع شود.

هر دم از این باغ بری می‌رسد...


البته مجلس نیز در برابر این افزایش موضع گرفت و نمایندگانی از مجلس از جمله لطف‌الله سیاه کلی درباره افزایش تعرفه تلفن ثابت، به راه دانا، گفت: هر دم از این باغ بری می‌رسد، با کدام عقل تعرفه تلفن ثابت را افزایش دادند و در توجیه این افزایش، اقداماتی را تشریح می‌کنند؟ چه موضوعی را به چه موضوعی مرتبط می‌کنند؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: امروزه مردم با اپلیکیشن‌ها تقریباً رایگان تصویری صحبت می‌کنند حال ما نرخ تعرفه تلفن را گران می‌کنیم؟

وی گران‌شدن تعرفه تلفن ثابت یکی از معجزات وزیر صمت و ستاد تنظیم بازار دانست! و افزود: مگر درآمد افزایش‌یافته که مردم بتوانند هزینه گران‌شدن تعرفه تلفن ثابت را پرداخت کنند؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: تعرفه تلفن ثابت باید تعیین تکلیف شود و درست نیست که بخشی از دولت میزان افزایش تعرفه را مشخص و آن را به مردم تحمیل کند.

کمیسیون صنایع مأمور بررسی و رسیدگی به افزایش قیمت مخابرات شد


این انتقادات تندوتیز نمایندگان و درخواست آن‌ها از هیئت‌رئیسه سبب شد رئیس مجلس دستور رسیدگی به موضوع را صادر کند. طبق اعلام محمدباقر قالیباف، این مأموریت به کمیسیون صنایع مجلس داده شد تا افزایش هزینه آبونمان تلفن ثابت را بررسی و گزارش آن را ارائه کند.

انتشار خبر‌های معنادار برای قانونی جلوه‌دادن افزایش چندبرابری هزینه


اما نکته قابل‌تأمل دراین‌بین، تلاش‌های گسترده شرکت مخابرات برای قانونی جلوه‌دادن افزایش چندبرابری هزینه آبونمان است؛ ادعایی که لااقل تاکنون، هم شورای رقابت و هم نمایندگان مجلس آن را درست نمی‌دانند. با وجود این،شرکت مخابراتبرای به کرسی نشاندن حرف خود، تلاش رسانه‌ای گسترده‌ای را آغاز و طی هفته‌های گذشته در کنار برگزاری جلساتی خاص، خبر‌های خاصی را هم منتشر کرده است.

از جمله این اخبار این موضوع است که مدیرعامل شرکت مخابرات با شبکه افق برای توجیه گران‌کردن آبونمان، مصاحبه کرد و  خبر قدردانی وزیر ارتباطات ازمدیرعامل شرکت مخابرات، را اعلام کرد و از برگزاری جلسه مشترک با رئیس سازمان تنظیم مقررات خبر داد که هیچ یک از این موضوعات توجیه مناسبی برای این افزایش نبود.

مدیرکل مخابرات خراسان رضوی نیز در هفته گذشته در نشستی با خبرنگاران ضمن تأکید بر این که باتوجه‌به افزایش هزینه‌ها حدود ۱۴ سال است که تعرفه‌های تلفن ثابت هیچ تغییری نکرده است، در اظهار نظری عجیب خطاب به معترضان افزایش قیمت گفت: اگر تلفن نیاز ندارید بهمخابراتبرگردانید...

با افزایش هزینه چه میزان درآمد به مخابرات افزوده می‌شود


نکته مهم در ماجرای افزایش آبونمان، درآمدی است که به‌حساب شرکت مخابرات سرریز خواهد شد. هرچند این شرکت مدعی افزایش هزینه‌های نگهداری شبکه در سال‌های اخیر شده، اما تناسب آن با افزایش درآمدی که حاصل می‌شود، جای سؤال دارد.

به گزارش راه دانا، طبق صورت‌های مالی منتشرشده مخابرات،درآمد مخابراتاز این محل، فقط در مهرماه امسال و هم‌زمان با آغاز دریافت آبونمان‌های اجباری جدید، ۲۶۵ میلیارد و ۷۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است؛ همچنین از ۲۹ میلیون خط تلفن ثابت فعال در کشور، ۵ میلیون مربوط به تلفن‌های روستایی است که شامل افزایش آبونمان نشده، اما ۲۴ میلیون خط دیگر به طور میانگین ۱۵ هزار تومان آبونمان ثابت پرداخت خواهند کرد؛ یعنی حدود ۳۶۰ میلیارد تومان افزایش درآمد ماهانه و ۴۳۲۰ میلیارد تومان افزایش درآمد سالانه برایمخابراتخواهد داشت.