منصوري؛

خطرخسارت هاي ناشي ازخشکسالي به مراتب بيشترازسايربلاياي طبيعي است

کد خبر: 292662
|
14:31 - 1394/01/23
نسخه چاپی
 خطرخسارت هاي ناشي ازخشکسالي به مراتب بيشترازسايربلاياي طبيعي است
اسلام آبادخبر: مدير امور آب و فاضلاب شهري اسلام آبادغرب گفت:خشکسالي به عنوان بي سروصدا ترين بلاياي طبيعي در مقابل سيلاب به عنوان يکي از پر صدا ترين بلايا قرار گرفته است.

علي حسين منصوري،  در گفتگو بااسلام آبادخبرگفت:خشکسالي به عنوان بي سروصدا ترين بلاياي طبيعي در مقابل سيلاب به عنوان يکي از پر صدا ترين بلايا قرار گرفته است.

وي با بيان اينکه که خطر و خسارت هاي ناشي از خشکسالي به مراتب بيشتر از ساير بلاياي طبيعي مانند سيل، طوفان و حتي زلزله است، افزود: به دليلي مشاهده تأثير تخريبي خشکسالي نياز به زمان نسبتاً طولاني دارد و مطالعه، تحقيق و نحوه برخورد با آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

منصوري تصريح کرد: وقوع يک دوره خشکسالي شديد علاوه بر خسارت هاي آشکار، به طور معمول به محصولات کشاورزي، فضاي سبز و دامپروري نيز خسارت وارد مي آورد و گاهي باعث قحطي مي شود همچنين خسارت هاي ناپيداي ديگري را نيز باعث مي شود که در موارد جبران ناپذير از حوزه هاي پيدا و آشکار آن است.

مديرامور آب و فاضلاب شهري اسلام آبادغرب افزود: براي درامان ماندن از بلاياي طبيعي مانند زلزله کافي است براي مدت کوتاهي از مرکز وقوع اين بلاها فاصله گرفت ولي درصورت وقوع خشکسالي، کل يک جامعه در يک دوره زماني طولاني خسارت خواهند ديد و گريز از آن بدون برنامه ريزي ميسر نخواهد بود.

وي گفت: خشکسالي حالتي طبيعي و مستمر از اقليم است، درحالي که بسياري به اشتباه آن را واقعه ايي تصادفي مي پندارند اين پديده به تقريب درتمامي مناطق اقليمي رخ مي دهد، ولي مشخصه آن از يک منطقه به منطقه اي ديگر به طور کامل تفاوت دارد.

منصوري افزود: محدوديت منابع آب و توزيع فصلي نامناسب بارندگي خود دليلي براين است که بايد منابع آبهاي موجود سطحي و زيرزميني را به خوبي شناسايي و مطالعه کنيم و با برنامه ريزي دقيق، بهره برداري صحيح از آنها صورت گيرد البته مردم ايران از اول با اين مشکل مواجه بوده اند و با حفر قنات و کاريز، بهره برداري از آبهاي زيرزميني را ابداع کرده اند همچنين با احداث سد و بندهاي متعددي نيز آبهاي سطحي را مورد استفاده قرار مي دهند.

وي گفت: آنچه بايد بدانيم اين که، حجم آبهاي شيرين قابل استفاده توسط انسان بسيار محدود است و ميزان بارندگي سالانه ايران بسيار کمتر از ميانگين بارندگي جهاني است و پراکندگي بارش در همه جاي ايران يکسان نيست و بيشتر بارندگي در زمان نامناسب براي کشاورزي صورت مي گيرد.

مديرامور آب و فاضلاب شهري اسلام آبادغرب براي بهره برداري صحيح از منابع آبي بايد ابتدا منابع را خوب شناخته و بر روي آنها برنامه ريزي دقيق انجام دهيم.

منصوري برخي روش هاي صرفه جويي مصرف آب را بدين شرح برشمرد و افزود: از کليه قوانين و محدوديتهاي حفاظت آب که ممکن است در محل زندگي شما اعمال شود، آگاه شويد و از آن تبعيت کنيد همچنين از آب حفاظت کنيد چون زندگي ما به آن وابسته است در کنار آن هيچگاه به دليل اينکه فرد ديگري مسوول پرداخت آب بها است، آب را هدر ندهيد.

وي درادامه در تشريح اين روش ها اظهار کرد: موقع مسواک زدن شير آب تصفيه شده را باز نگذاريد، هنگام استحمام در فاصله بين شستن بدن و سرشويي لزومي ندارد شيرآب به طور پيوسته باز باشد در کنار آن براي آب دادن به درختان، درختچه ها، بوته ها و گلها، از روش آبياري قطره اي استفاده کنيم و براي دوش گرفتن در حمام، زمان بگيريد و آن را به کمتر از 5 دقيقه برسانيد، با اين روش ماهيانه حدود 4000 ليتر آب صرفه جويي خواهد شد.

منصوري تصريح کرد: بهتر است براي شستن سبزي ها ابتدا آنها را در ظرفي بخيسانيد و سپس آب بکشيد، از جريان آب به منظور آب شدن يخ گوشت يا ديگر مواد غذايي منجمد استفاده نکنيد همچنين فرزندان خود را در مورد نياز به حفاظت از آب آگاه کنيد درکنار آن از خريد اسباب بازي ها و سرگرمي هايي که به يک جريان ثابت آب نيازدارند، خودداري نماييد همچنين هنگام استفاده از دستشويي شير آب را به طور مداوم باز نگذاريد چون جريان دائم آب موجب هدر روي مي شود.

مديرامور آب و فاضلاب شهري اسلام آبادغرب افزود: اگر دوش حمام شما در طي کمتر از 20 ثانيه يک ظرف چهار ليتري را بتواند پر از آب کند در آن صورت حتماً آن را با يک سر دوش کاهنده مصرف تعويض کنيد، براي نظافت حياط به جاي مصرف آب بهتر است از جارو استفاده شود، درباغچه خانه، درختان، بوته ها و چمن هاي بومي و مقاوم به خشکي که به آب کمتري نيازدارند و تحمل ماه هاي گرم تابستان را دارند، بکاريد تمام شيلنگ ها، اتصالات و شيرها را به طور مرتب کنترل کنيد تا از نشتي آب جلوگيري شود درکنار آن ضروري است براي اطمينان از سلامت لوله ها و شيرهاي آب؛ آنها مرتبا کنترل شوند.

وي اظهار کرد: درمواقع جايگزيني يا افزودن گل و گياه در باغچه خانه، گياهي را انتخاب کنيد که آب کمتري مصرف کندبه اين طريق سالانه 2200 ليتر آب براي هر گياه قابل صرفه جويي خواهد بود درکنار آن ازنصب سيستم هاي آب تزئيني (مثل فواره ها) اجتناب کنيد مگر اينکه آب در سيستم بازيافت شود همچنين سيستم را درجايي نصب کنيد که تلفات کمي در اثر تبخير و باد داشته باشيم.

منصوري با اشاره به اينکه لوله هاي آب منزل خود را عايق بندي کنيد، تصريح کرد: عايق کاري لوله هاي آب گرم، روشي است که هدررفتن آب را قبل از خروج آب گرم کاهش مي دهد همچنين لوله هاي آب گرم را عايق بندي کنيد تا براي رسيدن آب گرم به شيرآب، لازم نباشد آن را بي جهت بازبگذاريد درکنار آن هرگز آبي را که مي توان به مصارفي نظير آبياري و يا شست وشو رسانيد، فاضلاب حساب نکنيد درکنار آن ماشين هاي لباس شويي معمولاً مقدار زيادي آب مصرف مي کنند بنابراين اگر از تعداد دفعات کاربرد ماشين لباسشويي بکاهيد، عملاً در مصرف آب صرفه جويي کرده ايد.

وي افزود: آب خنک مورد مصرف خود را همواره دريخچال نگهداريد تا مجبور نباشيد شير آب را براي مدتي بازبگذاريد تا آب خنک شود همچنين براي نوشيدن آب به جاي آن که شير آب را مدت زيادي باز بگذاريد، بهتراست ابتدا چند قطعه يخ در ليوان قرار دهيد و سپس شير آب را بازکنيد.

منصوري اظهار کرد: به کودکان آموزش دهيم تا با بستن به موقع شير، از هدر رفتن آب جلوگيري نمايند.

مديرامور آب و فاضلاب شهري اسلام آبادغرب تأکيد کرد: به جاي شستن اتومبيل باآب، از يک سطل آب هم مي توان استفاده کردهمچنين درصورتي که کمبود آب در شهر احساس مي شود، لزومي به شست وشوي پياده روي مقابل مغازه و منزل نيست.

وي افزود: هنگام احداث ساختمان از کارگران ساختماني بخواهيد از آب تصفيه شده استفاده نکنند درکنار آن زماني که سرگرم آب دادن باغچه و گل هاي منزل هستيد با شنيدن صداي زنگ تلفن يا زنگ در ابتدا شير آب را ببنديد و بعد به آنها پاسخ دهيد.

منصوري اظهار کرد: تا حدامکان از آب شرب براي فضاي سبز استفاده نشود، باغچه را شب يا صبح زود آبياري کنيد تا از تبخيرآب جلوگيري شود، نصب کولر در سايه و با استفاده از پوشش مناسب صورت گيرد درکنار آن جلوگيري از نشت آب کولرهاي آبي، باعث صرفه جويي زيادي در مصرف آب مي شود.

مديرامور آب و فاضلاب شهري اسلام آبادغرب تصريح کرد: زماني که مسافرت مي رويد، ضروري است شير فلکه بعد از کنتور آب را ببنديد تا از وقوع هرگونه حادثه پيشگيري شود، در مراکز آموزشي و مدارس به اطفال و دانش آموزان محدوديت منابع آب و روش هاي صرفه جويي آن را آموزش دهيم همچنين کارکرد کنتور در زماني که همه شيرهاي آب بسته است، دليل تلف شدن آب در لوله هاي داخل ساختمان مي شود که در نتيجه آن، مقدار زيادي آب به هدر رفته و هزينه گزاف آن را شما خواهيد پرداخت.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

آخرین مطالب

پربازدیدترین ها