یادداشت اسلام آباد خبر از وضعیت تپه تاریخی چغاگاوانه

ضعف در مدیریت آثار تاریخی اسلام آباد غرب

کد خبر: 50411
|
16:36 - 1392/05/23
نسخه چاپی
ضعف در مدیریت آثار تاریخی اسلام آباد غرب
نشانه عدم توجه به تمدن ایرانی در وضعیت فعلی چغاگاوانه متجلی است
 
به گزارش اسلام آباد خبر ، مدتی بود که در فکر تهیه گزارش از وضعیت مکان های فرهنگی و باستانی شهرستان اسلام آباد غرب بودیم که به دلیل مشغله بسیار کاری کماکان فرصت نشده به صورت تام و تمام به دنبال نشر مطالب و اطلاع رسانی صحیح از این مساله خطیر فرهنگی در سطح ملی باشیم.
امروز فرصتی دست داد تا یک نگاه سطحی و کوتاه به وضعیت یکی از مهمترین نمادهای باستانی که نشان از تمدن باستانی منطقه اسلام آباد غرب دارد، داشته باشیم.
شاید با تصاویر زیر کمی شما همشهری های عزیز را با مکانی که میخواهیم یادداشی کوتاه در رابطه با آن بنویسیم  بیشتر آشنا بنماییم.
 
 
 
 
 
 
 
 
 


آیا حدس زدید اینجا کجاست؟

بله تپه باستانی و بسیار معروف چغاگاوانه اسلام آباد غرب است !
بگذارید با هم مروری کوتاه از سوابق این تپه به نقل از ویکی پدیا داشته باشیم:
تپه چغا گاوانه مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در اسلام‌آباد غرب، داخل شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است
در سال 1936 م، «اريک‎ ‎اشميت» طي بررسي غرب ايران موفق به تهيه عکس هوايي از اين محوطه تاريخي‎ ‎شد‎. ‎پس از آن در سال 1346 خورشیدی هيأتي از مرکز باستان شناسي ايران اقدام به‎ ‎گمانه زني اين تپه نمود. در نتيجه اين گمانه زني آثاري از دوره مس و سنگ تا عصر آهن‎ ‎شناسايي شد‎.‎ در سال 1349 خورشیدی نیز هيأتي به سرپرستي محمود کردواني اقدام به کاوش در‎ ‎اين محوطه نمود. با انجام اين کاوش ها، مجموعه بنايي از عصر آهن‎ II ‎ ( حدود 900 – 800‏‎ ‎ق. م) شناسايي شد‎. این مجموعه چهار هزار ساله به تازگی توسط کامیار عبدی بازنگری و مطالعه شده و نتایج آن به همراه ترجمه الواح توسط گری بکمن، متخصص زبان‌های باستانی منتشر شده‌است. طبق اظهار باستانشناسان این مجموعه شامل ۵۶ لوح گلی نسبتا سالم و ۲۸ قطعه شکسته‌است که به (خط میخی) نوشته شده و مربوط به دوره بابل قدیم (حدود ۳۸۰۰سال پیش) است. این مجموعه ارزشمند پس از ۳۰سال فراموشی، در جریان کاوش‌های جدید در منطقه چغاگاوانه در سال‌های ۷۶تا ۷۹مجددا مورد بازنگری و مطالعه قرار گرفت.

 
 
 

به راستی ، این تپه شایسته این تصاویر است ؟
تپه چغاگاوانه چه چیزی از دیگر تپه های باستانی و حتی معدود آثار باستانی و نه بهتر است بگوییم از معدود آثار تاریخی معاصر! ایران کمتر دارد که امروز باید به مکانی برای کشیدن  مواد و تزریق معتادین و محل تجمع ارازل اوباش در شب تبدیل شده باشد ؟
به راستی آیا این تپه شایسته این رفتار گهربار ما مردم شهرستان اسلام آباد غرب ( به نمایندگی از کل مسئولین شهرستان از بعد انقلاب تاکنون) بوده است ؟
این تپه باستانی به کدامین گناه باید امروز تبدیل به پارکی شده باشد شبیه هندوانه ؟؟؟ این تپه مزه خوشمزه ی هندوانه می دهد اما هندوانه نیست !
این تپه شیرین است و دلربا اما خوردنی نیست .... ولی متاسفانه باید بگویم توسط من و تو و ما و شما خورده شده و نزدیک به هضم نیز گشته است !
آری دوستان !
دیگر ملل و دیگر مردمان حتی در همین کشور ایران ، از معدود آثار تاریخی خویش محافظت میکنند ما نیز اینگونه محافظت میکنیم :
 
 
 
 
 


واقعا جای تحسین دارد ! جای احسنت و آفرین دارد !
مطمئن هستم حتی دشمن ترین دشمنان این آب و این خاک و این مرز و بوم هم به این توانایی خارق العاده دست نمی یافتند که ما در نابودی فرهنگ و تمدن خویش دست یافته ایم !
به راستی چند هزار سال باید دشمنان تاریخ باستانی و اسلامی این مرز و بوم باید تلاش میکردند تا بتوانند بلایی این چنین بر سر تپه چغاگاوانه بیاورند ؟
به این گیاه های هرزه روییده شده روی تپه خوب دقت کنید :
 


این است حاصل فرهنگ و تمدن مردمان ایران زمین و این است نتیجه سالها تحصیلات آکادمیک ! ما مردم اسلام آباد غرب

به خود بنگریم و با خود بگوییم :  نشانه ی فرهنگ ویرانه ی ما !
 
به راستی در عید نوروز ، چند نفر از شما عزیزان وقتیکه با برخورد گرم و مهربان مسافران نوروزی که لبخند بر لب میپرسند میشود راهنمایی کنید تپه باستانی چغاگاونه کجاست ؟ از خجالت قرمز نمی شوید یا در مواقعی از شرم و خجالت و پنهان کردن آن نمیزنید زیر خنده ؟ تا شاید تلخی و جان فرسایی این واقعیت که تپه باستانی تبدیل به پارکی شد برای معتادان و ارازل را پنهان دارید ؟
دوستان دقت کنید : «پارک» برای یک اثر باستانی که امروزه گفته می شود حتی عکس گرفتن ! بی خود و بیهوده نیز در بسیاری از مکان های تاریخی ممنوع است چون عمر سازه را کاهش می دهد ! چه برسد به این تپه که به دلایل مختلف هنوز که هنوز است کاوش دقیق باستانی در آن صورت نگرفته است ولیکن مشخصا دارای اهمیت بسیار بالا در زمینه باستانی و تاریخی است !
 
 
 
 
 
 


سایت اسلام آباد خبر ، بر خود وظیفه میداند که به دنبال پاسخگویی مسئولین وقت و اسبق این شهرستان در رابطه با این اهمال کاری و این شاهکار هنری شهرستان باشد ! منتظر ما و پاسخ این عزیزان باشید !


 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد