از دل نرود هر آنکه از دیده برفت؛

هجرت شهید سلیمانی منشأ مکتبی تاریخ‌ساز

کد خبر: 310505
|
14:39 - 1402/10/20
نسخه چاپی
هجرت شهید سلیمانی منشأ مکتبی تاریخ‌ساز
اگرچه ایام زندگانی سردار سلیمانی هم به تنهایی صورتگر رشادت‌های این سردار رشید بود اما به کوری چشم دشمنان، سالروز شهادت ایشان مکتبی تاریخی را در دنیا ایجاد کرد.

به گزارش اسلام آباد خبر ، سردار حاج قاسم سلیمانی یکی از محبوب ترین چهره های انقلاب اسلامی و نماد مبارزه با نظام سلطه و ظلم جهانی شناخته می شود و شاید کمتر کسی باشد که از حادثه تاریخی شهادت آن سرباز بی ادعای وطن دلش غرق در ماتم نباشد.

چهار سال از شهادت این سردار شهید می‌گذرد اما صفحات و شبکه‌های اجتماعی در این چند روزه حکایت از آن دارد که داغ وداع مردم از این چهره مردمی و مرد میدان همچنان تازه است.

 

حاج قاسم الگویی تمام عیار بود

حجت‌الاسلام روح‌الله زمانی موسوی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد» با تسلیت حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان در سالروز سالگرد شهید سلیمانی توسط عوامل استکبار و سرویس‌های جاسوسی دشمنان، اظهار داشت: در این حادثه که تعداد زیادی از هموطنان عزیز ما اعم از کودکان و زنان و مردانی که جرم‌شان عشق به حاج قاسم سلیمانی بود جان خود را از دست دادند موجب غم و اندوه ملت ایران شد. 

امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب افزود: امروز می‌بینیم که دشمنان حتی عشق به شهید سلیمانی را بر نتافتند که این امر اتفاق جدیدی نیست چون که ملت ایران بیش از ۱۷ هزار شهید ترور به دست منافقین و دشمنان ایران اسلامی را در کارنامه دارد که سند بسیار مهمی است مبنی بر اینکه این دشمنان علی‌رغم همه شعارهایی که در قضایای مختلف می‌دهند و خود را دلسوز مردم می‌نامند اما در عمل بر علیه مردم ایران عمل می‌کنند. 

وی تصریح کرد: مردم با بصیرت ما مشاهده کردند که در این حادثه اخیر و در حادثه ناآرامی‌های سال گذشته، دشمنان ما نمی‌خواهند ملت ایران در آرامش و در امنیت زندگی کنند. 

وی با اشاره به اینکه نه تنها امنیت ایران اسلامی بلکه منطقه و جهان مدیون شهید سلیمانی است، افزود: نه تنها در این ایام سالگرد بلکه در طول سال باید به یاد و نام حاج قاسم سلیمانی «سردار دل‌ها» یا «سرباز دل‌ها» توجه داشته باشیم. 

حجت‌الاسلام زمانی موسوی گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری راه، منش و سیره شهید سلیمانی، او را تبدیل به مکتب کرد که این تعبیر از زبان رهبری در خصوص کمتر افراد و فرماندهانی بیان شده است، لازمه مکتب نیز این است که یک جامعیت و کمال را در مورد افراد در نظر بگیریم چرا که مکتب فقط موضوعی نیست که در زمان و مکان خاصی، در شهر یا منطقه‌ای در حد یک یادواره به آن پرداخته شود و تصور کنیم دین خود را با آن ادا کرده‌ایم. 

وی افزود: دین ما به مکتب زمانی ادا خواهد شد که آنچه را مد نظر دین مبین اسلام است همه آن‌ها به‌عنوان یک راه، الگو و چراغ هدایت و بصیرت مد نظر قرار داده شود. 

امام جمعه اسلام آبادغرب گفت: یکی از شاخصه‌های مهم مکتب حاج قاسم بحث توجه به «ولایت فقیه» است که حاج قاسم سلیمانی بارها در رفتار ادب و تواضع خود نسبت به ولایت و چه در سخنان این شهید والامقام وجود دارد و می‌بینیم. 

وی افزود: : یکی دیگر از شاخصه‌های مهم مکتب حاج قاسم بحث «مقاومت» است که برای ایستادگی در پای آرمان مقاومت صبر و استقامت حاج قاسم دیده می‌شود که در همه جا خود را نشان داد؛ در فراز و نشیب انقلاب اسلامی حاج قاسم سلیمانی نماد مقاومت است که با توجه به مجاهدت‌های پیدا و پنهان حاج قاسم سلیمانی امروز نه یک شخص مقاوم و نه یک مکتب مقاوم، بلکه امروز ما یک محور مقاومت داریم که این یعنی امروز حاج قاسم تکثیر شده است و مصادیق کوچک و بزرگ فراوانی از حاج قاسم در کشورها و مناطق مختلف در کشورهای اسلامی و حتی فراتر از مرزهای کشورهای اسلامی عنصر مقاومت که خروجی انقلاب اسلامی است مشاهده می‌شود. 

حجت الاسلام زمانی موسوی گفت: امروزه با وجود نگاه‌های بد دشمنان به انقلاب اسلامی که در قالب عملیات‌های تروریستی خود را نشان می‌دهد، اما انقلاب اسلامی و عمق نفوذ راهبردی جمهوری اسلامی ایران را در کشورهای مختلف اسلامی در قالب «مقاومت» را می‌توانیم ببینیم و مقاومت به‌جایی رسیده است که بسیاری از کشورهایی که حتی قدرت وتو دارند در برابر یک گروه مقاومت زمین‌گیر می‌شوند. 

وی با بیان اینکه دایره مقاومت خیلی گستره است و فقط محدود به عرصه نظامی و جغرافیایی نیست، افزود: همان گونه در عرصه نظامی «مقاومت» را داشتیم باید این را گسترش دهیم و به لحاظ اقتصادی نیز در عرصه «اقتصاد مقاومتی» گام برداریم و فرهنگ مقاوم و خانواده مقاوم نیز داشته باشیم و عناصر مقاوم در ادارات، نهادها و ارگان‌ها باید داشته باشیم و با بهره‌گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری به نوک قله برسیم و از لحاظ صدور تمدن اسلامی به فتح جهان برسیم.

امام جمعه اسلام آبادغرب با اشاره به وجهه دیگری از شخصیت بزرگ و روح بلند حاج قاسم سلیمانی، خاطرنشان کرد: در دوران حیات ایشان برخی‌ها تلاش می‌کردند ایشان را محدود کنند یا ازآن خود کنند اما ایشان با درایت در هیچ کدام از احزاب سیاسی ورود نکردند و با وصف مجاهدت و محبوبیت ایشان در بین مردم که احتمال زیادی داده می‌شد که سیاستمداری موفق باشند اما حاج قاسم سلیمانی با اخلاص و نگاه بلند خود که اهداف بلندی را که مد نظر داشتند جهاد خاموش را به حضور در سایر عرصه‌ها ترجیح دادند و با پشت پا زدن به بسیاری از این فرصت‌ها برای همه مردم یک الگوی تمام عیار بودند و مردم به این باور رسیدند که می‌شود به حاج قاسم تکیه کرد چون فارغ از سلایق سیاسی عمل می‌کند و بخاطر اخلاص وی قابل اعتماد است.

وی افزود: بعد از شهادت شهید سلیمانی، روح بلند این شهید بزرگ تبدیل به محور اتحاد و همبستگی شد که امروزه مشاهده می‌شود زن و مرد، کوچک و بزرگ و همه احزاب مختلف، نهادها و ارگان‌ها به حاج قاسم سلیمانی اعتماد دارند و او را محور وحدت می‌دانند و تشییع جنازه میلیونی این شهید شاهد این محور اتحاد است. 

حجت‌الاسلام زمانی موسوی یادآور شد: یکی از ویژگی‌های بزرگ انقلاب اسلامی این است که هیمنه دو ابرقدرت بزرگ شرق و غرب را شکست و سال‌ها بعد از آن آمریکا با سینمای هالیوود هیمنه پوشالی برای خود ایجاد کرده بود که پس از شهادت شهید سلیمانی، سربازان حاج قاسم با موشک باران پایگاه آمریکایی عین‌الاسد مشت محکمی به دهان آمریکایی‌ها زدند که حتی آنها عاجز از پاسخ به آن بودند که این به‌خاطر اقتدار نظامی و استقامت جمهوری اسلامی است که می‌شود گفت با الگوگیری از عملیات عین‌الاسد، مقاومت غزه و سایر گروه‌های مقاومت در دیگر کشورهای اسلامی به رژیم صهیونیستی و دیگر ابرقدرت‌های پوشالی حمله کرده و آنها را زمین‌گیر کرده‌اند.

 

شهید سلیمانی عامل وحدت نیروهای مقاومت در منطقه بود 

 رحمت‌اله پرندین در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، اظهار داشت: کشور عزیز ما ایران در تمام دوران تاریخ خود مهد قهرمانانی است که با ایثارگری‌ها، فداکاری‌ها و ازخود گذشتگی‌ها برای همیشه در تاریخ جاودان خواهند ماند، ولی در این میان شهادت‌ها، از خودگذشتگی‌ها و جانفشانی‌هایی وجود دارد که خیلی برجسته و تاثیرگذار هستند و راز این ماندگاری‌ها در روش زندگی این افراد است.

رئیس دانشگاه پیام نور اسلام‌آبادغرب افزود: بدون شک یکی از این افراد ماندگار در تاریخ ایران، شهید حاج قاسم سلیمانی است چون ایشان مظهر راستین مقاومت اسلامی، نماد ایمان، اخلاص و جهاد در راه مکتب اسلام است و به‌خاطر میزان زیاد تاثیر ایشان در این موارد هست که مقام معظم رهبری در مورد آن بزرگوار می‌فرمایند: شهید سلیمانی بسیار قدرتمندتر از سردار سلیمانی است.  

پرندین گفت: ما باید زوایای زندگی و مبارزاتی شهید سلیمانی را به عنوان یک مکتب نگاه کنیم تا مردم زندگی وی را با تمام وجود درک کنند، شهید سلیمانی پیش از آنکه یک فرد نظامی باشد دارای یک شخصیت اخلاقی و عرفانی بودند، اغلب کارهای آن شهید والامقام بر اساس پیروی از قرآن، پیامبر اکرم (ص)، نهج‌البلاغه و ائمه اطها(ع) بود. 

وی افزود: شهید سلیمانی در تکریم از خانواده، والدین‌ و خانواده‌های شهدا بسیار کوشا بودند لذا فردی با این گونه ارزش‌های اخلاق فردی و اجتماعی، یک فرد مکتب‌ساز است و ما باید تبیین‌گر و مروج این مکتب باشیم. 

رئیس دانشگاه پیام نور اسلام آبادغرب بیان داشت: شهید سلیمانی برای خدمت به وطن و مردم شهید شدند و چون ایشان یک شخصیت مردمی بود و در قلب مردم بودند، لذا نحوه شهادت ایشان آنقدر برای مردم غیرقابل باور بود که میلیون‌ها نفر در مراسم تشییع آن شهید بزرگ شرکت کرده و برای فقدان او بی‌تابی کردند. 

وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی آن شهید، تلاش برای تثبیت تأمین امنیت و آرامش مردم بود که برای این کار از خداوند طلب شهادت می‌کرد و در نهایت در همین راه نیز به شهادت رسیدند، همین‌طور ایشان با استفاده از دیپلماسی عمومی و هدایت محور مقاومت اسلامی و نفوذ راهبردی در میان دشمن، موجب اقتدار سیاسی، دیپلماسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران شدند و همین‌طور پایان نفوذ و سلطه آمریکا در منطقه را تقویت کردند.

پرندین خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی در مسیر مبارزه با داعش و استکبار در حقیقت یک عامل وحدت و همگرایی نیروهای محور مقاومت بودند و همین امر باعث تقویت بیش از پیش این نیروها شد و به همین دلیل مورد غضب دشمنان بودند. 

وی یادآور شد: شهید سلیمانی از دوران دفاع مقدس تا زمان شهادت‌شان یک سرباز بسیجی ساده و انقلابی بودند و متعلق به هیچ حزب و جناح و سایر تقسیم‌بندی‌ها نبودند و از جنس مردم بودند و لذا هیچ حزب و دسته سیاسی نمی‌تواند بگوید او متعلق به حزب ما بود، بنابراین شهادت آن سردار سرافراز نباید خاتمه مکتب و راه او باشد و لازم است سبک و مشی ایشان به عنوان یک سرمایه بزرگ ملی در همه زمینه‌ها بویژه به عنوان یک الگوی موفق برای دانش‌آموزان و دانشجویان و همین‌طور برای مدیران به عنوان یک سبک مدیریتی تبیین شود.

 

شهدا منشأ عزت و امنیت در جامعه هستند

بهزاد یوسف‌وند در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، ضمن محکومیت حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان، اظهار داشت: اقدام به این جنایت در سالروز شهادت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی نشانه کینه دشمنان نسبت به ملت ایران به‌خاطر عشق و محبت قلبی ملت ایران به حاج قاسم سلیمانی در زمان حیات و پس از شهادت است. 

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان اسلام‌آبادغرب گفت: ملت ایران حاج قاسم را قهرمان خود می‌دانند چون در زمان حیات خود با جهاد شبانه‌روزی و مجاهدت خستگی ناپذیر اقتدار و امنیت پایدار را برای کشورمان و حتی برای منطقه به ارمغان آورد و پس از شهادت نیز تازه بخش‌هایی از زوایای پنهان زندگی زاهدانه ایشان برای مردم آشکار شد و برای همین محبوب دل‌ها شد.

وی افزود: همه شهدا به ویژه شهید سلیمانی منشأ عزت، آبرو و امنیت برای جامعه ما هستند و این به‌واسطه گشایشی است که شهید سلیمانی برای کشور ما به‌وجود آورد چون زمانی حدودا ۱۵ سال پیش پایگاه‌های آمریکایی اطراف کشور ما را گرفته بودند ولی به فضل الهی اکنون شاهد هستیم نیروهای مقاومت که در‌منطقه وجود دارند همه اینها در کنار نیروهای مسلح و در کنار مردم ایران عزیز ما حضور دارند. 

 یوسف‌وند خاطرنشان کرد: نیروهای مقاومت در کشورهای عراق، سوریه، لبنان و‌ در یمن که اکنون‌ استکبار در برابر آن‌ها زمین‌گیر شده است با مجاهدت و تلاش شبانه‌روزی شهید سلیمانی و یاران ایشان به این مرحله از اقتدار رسیده‌اند و همه این‌ها به برکت همین انقلاب اسلامی است.

وی عنوان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری شهید سلیمانی اگر این‌طور نام و یادش هم در کشور ما و هم در جهان بزرگ و ماندگار‌ شد به‌واسطه اخلاصی بود که این شهید عزیز ما داشت، اخلاص شهید سلیمانی زبانزد همه است، شهید سلیمانی فردی بود که خیلی در انظار عموم نبود و در مجالس هم در حاشیه می‌نشست تا دیده نشود. 

یوسف‌وند گفت: حاج قاسم خالصانه جنگید، خالصانه دفاع کرد باتدبیر بود، باعقلانیت اداره کرد، در فضای سیاست هم شهید سلیمانی اهل جناح‌بازی و باند بازی نبود و بعد از عشق به خدا و ولایت فقیه، خدمت به مردم از همه چیز برای وی بالاتر بود و همین رمز ماندگاری و محبوبیت وی در دل مردم است.

وی اظهار داشت: اقدام به این جنایت در سالروز شهادت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی نشانه کینه دشمنان نسبت به ملت ایران بخاطر عشق و محبت قلبی ملت ایران به حاج قاسم سلیمانی در زمان حیات و پس از شهادت است.

فرمانده سپاه شهرستان اسلام آبادغرب گفت: ملت ایران حاج قاسم را قهرمان خود می‌دانند چون در زمان حیات خود با جهاد شبانه روزی و مجاهدت خستگی ناپذیر اقتدار و امنیت پایدار را برای کشورمان و حتی برای منطقه به ارمغان آورد و پس از شهادت نیز تازه بخش‌هایی از زوایای پنهان زندگی زاهدانه ایشان برای مردم آشکار شد و برای همین محبوب دل‌ها شد. 

وی افزود: همه شهدا به‌ویژه شهید سلیمانی منشأ عزت، آبرو و امنیت برای جامعه ما هستند و این به‌واسطه گشایشی است که شهید سلیمانی برای کشور ما بوجود آورد چون زمانی حدودا ۱۵ سال پیش پایگاه‌های آمریکایی اطراف کشور ما را گرفته بودند ولی بحمدالله اکنون شاهد هستیم نیروهای مقاومت که در منطقه وجود دارند همه اینها درکنار نیروهای مسلح ما و در کنار مردم عزیز ما حضور دارند.

یوسف‌وند خاطرنشان کرد: نیروهای مقاومت در کشورهای عراق، سوریه، لبنان و‌ در یمن که اکنون‌ استکبار در برابر آن‌ها زمین‌گیر شده است با مجاهدت و تلاش شبانه‌روزی شهید سلیمانی و یاران ایشان به این مرحله از اقتدار رسیده‌اند و همه این‌ها به برکت همین انقلاب اسلامی است.

وی عنوان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری شهید سلیمانی اگر این‌طور نام و یادش هم در کشور ما و هم در جهان بزرگ و ماندگار‌ شد به‌واسطه اخلاصی بود که این شهید عزیز ما داشت، اخلاص شهید سلیمانی زبانزد همه است، شهید سلیمانی فردی بود که خیلی در انظار عموم نبود و در مجالس هم در حاشیه می‌نشست تا دیده نشود. 

یوسف‌وند گفت: حاج قاسم خالصانه جنگید، خالصانه دفاع کرد باتدبیر بود، باعقلانیت اداره کرد، در فضای سیاست هم شهید سلیمانی اهل جناح‌بازی و باندبازی نبود و بعد از عشق به خدا و ولایت فقیه، خدمت به مردم از همه چیز برای وی بالاتر بود و همین رمز ماندگاری و محبوبیت وی در دل مردم است.

به گزارش «اسلام آبادخبر»، شهید سلیمانی به عنوان یک شخصیت برجسته و چهره نظامی انقلابی و اخلاقی دارای ابعاد گوناگون شخصیتی بود شخصیت نظامی، دیپلماسی، اخلاقی، فرهنگی به همین جهت هم خداوند فیض عظیم شهادت را نصیبش کرد.

گفتنی است چنانچه همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی درس کوچکی از زندگی شهید سلیمانی بگیریم و رفتارها و منش‌ها زندگی و شیوه زندگی شخصی ایشان و شیوه کاری وی را مد نظر بگیرند می توانند کشوری که دلخواه مردم و دلخواه رهبری را ایجاد کنند.

 

انتهای خبر/

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد