درخواستی برای افزایش قیمت خودرو‌ به شورای رقابت نیامده است

کد خبر: 310121
|
18:37 - 1402/06/18
نسخه چاپی
درخواستی برای افزایش قیمت خودرو‌ به شورای رقابت نیامده است
مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت با بیان اینکه اولویت شورای رقابت قیمت‌گذاری محصولاتی است که در سامانه خودرو عرضه شده اما هنوز قیمت‌گذاری نشده است، گفت: شورا هیچ فهرست کارشناسی شده‌ای درباره افزایش قیمت از سوی دستگاه‌های متولی دریافت نکرده است.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سپهر دادجوی توکلی در گفتگویی در رد شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: شورای رقابت در خصوص بررسی و سنجش بازار خودرو هیچگونه تعللی نداشته است ضمن اینکه هیچ گونه فهرست کارشناسی شده‌ای در خصوص افزایش قیمت از سوی دستگاه‌های متولی دریافت نکرده است.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت، اظهار داشت: در حال حاضر اولویت شورای رقابت، قیمت‌گذاری  چند محصولی است که در سامانه یکپارچه خودرو عرضه شده اما قیمت آن تعیین نشده است.

وی افزود: قیمت‌ این خودروها در سازمان حمایت بررسی شده است و فهرست پیشنهادی این قیمت‌ها به شورای رقابت اعلام شده است.

دادجوی توکلی درباره فرآیند قیمت‌گذاری اظهار داشت: برای قیمت گذاری خودرو، کارگروه تخصصی خودرو در شورای رقابت قیمت‌های پیشنهادی خودروسازان را که به سازمان حمایت اعلام شده و سازمان حمایت بررسی های لازم را انجام داده دریافت و مورد بررسی قرار می‌دهد.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت اظهار داشت: پس از دریافت قیمت‌های پیشنهادی از سوی سازمان حمایت کارگروه تخصصی خودروی شورای رقابت تشکیل می‌شود که در این کارگروه سازمان حمایت به عنوان متخصص و متولی قیمت‌گذاری حضور دارد و علاوه بر سازمان حمایت معاونت نیرومحرکه وزارت صمت و بخش‌های تخصصی دانشکده خودرو صنعتی شریف  نیز در کارگروه مذکور حضور دارند.

وی افزود: در واقع درخواست‌ها و پیشنهادها قیمت محصولات در کارگروه مذکور مورد بررسی قرار می‌گیرد و قیمت‌های پیشنهادی در کارگروه خودرو پردازش می شود و بعد از اینکه کارگروه به جمع‌بندی رسید قیمت‌ها در صحن شورای ارائه و در آنجا مورد بررسی نهایی قرار می‌گیرد که ممکن است رد یا پذیرفته شود.

سپهر دادجوی توکلی با اشاره به دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، گفت: در دستورالعمل مذکور نوشته شده که شورای رقابت هر 3 ماه یکبار اجازه دارد که در کارگروه قیمت خودروها را مورد بررسی قرار دهد اما این به منزله آن نیست که هر 3 ماه یکبار قیمت خودروها افزایش می‌یابد در واقع عده‌ای برخی این جمله را به صورت غلط تفسیر کرده‌اند.

گفتنی است، در متن دستورالعمل تنظیم بازار خودرو آمده است: با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودروی سواری در کشور بر اساس بالا بودن شاخص‌های متمرکز، تقاضای انباشته در بازار،‌ ممنوعیت یا محدودیت واردات طی سال‌های اخیر، پایین بودن قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان، برخی احکام همچون ماده 12 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب 1400.7.24 ، بند (3) تبصره 7 قانون بودجه سال 1401 کل کشور و تبصره قانون اصلاح ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401.9.9 که وضعیت انحصاری این بازار را شدیدتر ساخته‌اند، ضمن دریافت نظرات مشورتی و پیشنهادات در کارگروه خودرو، شورای رقابت به استناد بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و با توجه به مفاد ماده 2 و ماده 7 قانون ساماندهی صنعت خودرو در جلسه شماره 543 مورخ 1401.11.11 دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را به شرح ذیل تصویب کرد.

منبع: فارس

  • برچسب ها