نظر ۴ کارشناس اقتصادی درباره اثر آزادسازی پول‌های بلوکه شده بر اقتصاد

کد خبر: 310110
|
17:43 - 1402/06/11
نسخه چاپی
نظر ۴ کارشناس اقتصادی درباره اثر آزادسازی پول‌های بلوکه شده بر اقتصاد
از دیدگاه کارشناسان اقتصادی تصمیمات نهایی و برنامه‌های بانک مرکزی پس از آزادسازی منابع ارزی کشور باید باتوجه‌به شرایط اقتصادی کنونی هدف‌گذاری شوند.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل از  راه دانا؛اثرات آزادسازی ۶ میلیارد پول بلوکه شدهباتوجه‌به اینکه پول مذکور رقم زیادی نیست و باتوجه‌ به مصارف مشخص آن، احتمالاً تأثیر زیادی در صادرات نخواهد داشت. بااین‌حال، آزادسازی این پول برای مصارف کالاهای اساسی و داروها، به‌شرط رعایت برخی نکات می‌تواند منجر به گشایش در تأمین ارز برای سایر کالاها شود.

بررسی‌ها نشان از این دارد که چهارراه برای رفع تعهدات ارزی شامل عرضه در سامانه نیما، انتقال ارز حاصل از صادرات به صرافی‌های مجاز و بانک‌ها به‌صورت اسکناس، واگذاری واردات در برابر صادرات، و تهاتر وجود دارد که امکان تهاتر برای رفع تعهدات ارزی توسط شرکت‌های بزرگ مانند شرکت‌های فولادی نیز می‌تواند به اثرگذاری این صنایع در اقتصاد کشور منجر شود.

بیشتر بخوانید:

برگشت پول بلوکه شده به کشور چه تأثیری بر اقتصاد دارد؟

کنترل انتظارات تورمی و افزایش منابع دو اثر آزادسازی منابع کشور

مهدی دارابی، پژوهشگر و کارشناس حوزه ارزی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع می‌گوید: آزادشدن پول‌های بلوکه شده از دو کانال عمده انتظارات تورمی و افزایش منابع در دسترس بانک مرکزی می‌تواند روی بازار ارز تأثیر بگذارد.

وی افزود: هرچند گفته می‌شود منابع بلوکه‌شده فقط برای غذا و دارو آزاد شده است، اما استفاده این ارزها برای غذا و دارو موجب می‌شود از منابع دیگر بانک مرکزی برداشت کمتری برای این موارد داشته باشیم. در نتیجه این منابع می‌تواند به مصارف دیگر برسد تا فشار تقاضا را پوشش دهد.

آزادسازی منابع ارزی در کوتاه‌مدت تأثیر مثبتی داشته

محمد غفوری فعال و کارشناس اقتصادی درباره آزادسازی منابع ارزی ایران و تأثیر آن بر اقتصاد به راه دانا اظهار کرد: منابع آزاد شده در کره جنوبی به‌صورت اصلی برای خرید کالاهای اساسی و داروها استفاده می‌شود، ارزش این منابع به دلیل کاهش برابری پول ملی کره جنوبی با دلار، کاهش‌یافته است.

وی افزود: آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی فرصت‌های بزرگی را ازدست‌داده است و می‌توانست به افزایش صادرات و رشد اقتصادی کشور کمک کند. در شرایط کنونی نمی‌توان این خبر را به طور کاملاً مثبت یا منفی ارزیابی کرد و باید باتوجه‌به شرایط اقتصادی کنونی ایران به آن نگاه کرد.

غفوری گفت: بازارها در حال اصلاح و رکود است و آزادسازی منابع ارزی تأثیر خود را نشان داده است، اما تغییرات بنیادی در بازار ارز رخ نداده است و تورم و رشد نقدینگی همچنان ادامه دارد. او تأکید می‌کند که آزادسازی منابع ارزی در کوتاه‌مدت ممکن است تأثیر مثبتی داشته باشد، اما در بلندمدت، مشکلات اقتصادی همچنان وجود خواهند داشت.

هر اقدامی که موجب ثبات ارزش ریال شود خوب است

پیمان مولوی، دبیر انجمن اقتصاددانان ایران نیز درباره این موضوع اظهار کرد: هر اقدامی که موجب شود ریال به‌صورت پایدار نسبت به دلار وضعیت بهتری داشته باشد خوب است.

وی ادامه داد: آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده می‌تواند به‌صورت مقطعی روی کاهش ارزش دلار و تقویت ریال تأثیر داشته باشد، ولی در بلندمدت حفظ ارزش ریال در گرو کاهش مستمر تورم است.

وی تأکید می‌کند: تقاضایی که امروز برای دلار وجود دارد یک‌قسمتی از آن مربوط به واردات است، بخشی هم مربوط به کالاها می‌شود. یک قسمت دیگر هم مربوط به بخشی از مردم است که به هر دلیلی دنبال آن هستند سرمایه‌های خودشان را از کشور خارج کنند که نقش این بخش در سال نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.

وی افزود: درصورتی‌که پول‌های بلوکه‌شده آزاد شود به بانک مرکزی کمک می‌کند در بازار دخالت کند و قیمت دلار را کمی کاهش دهد.

نرخ تسعیر ارز کره جنوبی به دلار باعث افت دارایی کشور شد

 آرش علوی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، در مورد آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی به راه دانا اظهار کرد: از منظر کوتاه‌مدت، بازگشت هر قسمتی از این منابع و ثروت به کشور و استفاده از آن‌ها اثرات مثبتی خواهد داشت. اما اگر به‌صورت بزرگ‌تر و باتوجه‌به هزینه و منفعت نگاه کنیم، باید به عوامل دیگری نیز توجه کنیم.

علوی بیان کرد: مطرح‌شدن این پول بلوکه شده قبل از اینکه به تحریم‌ها اشاره کند، باید مورد بررسی قرار گیرد تا دلایل عدم بازگشت این پول مشخص شود.

وی اشاره کرد: نرخ تسعیر ارز کره جنوبی به دلار آمریکا باعث افت یک‌میلیارددلاری ارزش این پول شده است. همچنین بحث شرایط آزادسازی و ارسال پول به کشور نیز مطرح است.

این فعال اقتصادی درمورد تأمین ارز برای صنایع و بخش تولید گفت: بازتر شدن دست دولت در تأمین ارز وابسته به حجم ورودی ارز است؛ اما با سیاست‌های اشتباه ارزی دولت و بانک مرکزی، حجم این کاسه از سال ۱۳۹۷ کوچک شده است و بسیاری از خریدها معطل می‌شوند تا ارز بگیرند.

وی با اشاره به اینکه ارزش و مقدار صادرات کشور برخلاف افزایش نرخ ارز، رشد قابل‌توجهی نداشته و برخی بخش‌ها حتی کاهش یافته‌اند گفت: تقاضای واقعی برای ارز به دلیل محدودیت و ممنوعیت ثبت سفارش‌ها از سوی بانک مرکزی و دولت سرکوب شده و عملکرد دولت‌ها باعث افزایش تقاضای کاذب ارز شده است و مردم این روزها ارزهایی را خریداری می‌کنند که به آن‌ها نیاز ندارند. در نتیجه، صادرات نیز به دلیل مشکلات تعهد ارزی و محدودیت‌ها دچار مشکل شده است.

بیشتر بخوانید:

آزادسازی پول‌های ایران یخ روابط تهران-سئول را آب می‌کند