یادداشت: دکتر جهانبخش زنگنه‌تبار

امام خمینی(ره) بزرگترین شخصیت تحول آفرین قرن بیستم

کد خبر: 309831
|
16:08 - 1402/03/16
نسخه چاپی
امام خمینی(ره) بزرگترین شخصیت تحول آفرین قرن بیستم
دکتر جهانبخش زنگنه‌تبار به مناسبت سالروز رحلت امام(ره) در یادداشتی به تشریح ابعاد زندگی امام خمینی(ره) بعنوان بزرگترین شخصیت تحول آفرین قرن بیستم پرداخت.

به گزارش اسلام آباد خبر ، دکتر جهانبخش زنگنه‌تبار به مناسبت سالروز رحلت امام(ره) در یادداشتی به تشریح ابعاد زندگی امام خمینی(ره) بعنوان بزرگترین شخصیت تحول آفرین قرن بیستم پرداخت.

 

حضرت امام خمینی(ره) بت شکن دوران در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ با دلی آرام، قلبی مطمئن و ضمیری امیدوار به ملکوت ‏اعلی پیوست. امام عزیزی که در بهمن ۱۳۵۷ با حضور ده میلیونی مردم مورد استقبال قرارگرفت با حضور ببش از ده میلیون عزادار ‏دلسوخته و داغدار بدرقه شد که در کتاب رکوردهای گینس به عنوان شلوغترین تشییع جنازه تاریخ ثبت شد.‏

 

حضرت امام خمینی(ره) ۱۴۰۰ سال بعد از حکومت پیامبر اکرم (ص) توانست انقلابی اسلامی را به پیروزی برساند و ‏حکومت اسلامی را تشکیل دهد. 

 

در مورد ابعاد شخصیتی حضرت امام (ره) ، علمای بزرگ، اساتید، شخصیتهای سیاسی- مذهبی دنیا  موارد زیادی رامطرح کرد ه اند .برخی از این اظهارات را به خصوص آنچه که طی ۳۴ سال اخیر توسط  امام خامنه ای (مدظله العالی) در مراسم سالگرد حضرت امام(ره) بیان فرمودندرا ذکر خواهیم کرد ‏تا ما را در شناخت بیشتر شخصیت، اهداف و آرمانهای خمینی کبیر (ره) رهنمون  و چراغی برای ادامه راه نورانی ‏ایشان باشد. شهید مطهری  فرمودند" او جان جانان است و بعد از دیدار با امام  درزمان تبعید گفته اند: چهار ایمان را در امام ‏مشاهده کردم؛ اول ایمان به هدف(اسلام)، دوم ایمان به راه ( راه مبارزه)، سوم ایمان به مردم(به مومنین)، چهارم و بالاتر از ‏همه ایمان به رب."‏

 

آیت الله العظمی جوادی آملی : امام تنها رهبر ایران نبود او رهبر مسلمین جهان بود.  و همانطور که هیچکس را با امام معصوم (ع) نمی توان مقایسه کرد، هیچکس از علمای عادی را هم با ‏امام امت نمیتوان قیاس کرد. 

 

سردار دلها شهید سلیمانی: هیچ عالمی در تاریخ شیعه، هیچ  مرجعی در تاریخ شیعه نتوانست کاری که امام کرد را انجام ‏دهد.‏

 

گورباچف: امام خمینی (ره) فراتر از زمان می اندیشید و در بعد مکان نمی گنجید او توانست اثر ‏بزرگی در تاریخ جهان بگذارد. 

 

نلسون ماندلا: امام خمینی(ره) رهبری منحصر به فرد بود ‏که توانست با دست خالی انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند.‏

 

هنری کیسینجر، استراتژیست آمریکایی: آیت الله خمینی(ره) ، غرب را با بحران ‏جدی برنامه ریزی مواجه کرد. تصمیمات او آنچنان رعدآسا بود که مجال هر گونه تفکر و برنامه ریزی را از سیاستمداران و ‏نظریه پردازان سیاسی گرفت.   گویی از جایی دیگر الهام میگرفت. او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت.‏

 

دکتر مصطفی ایوب دانشمند آمریکایی : بنده معتقدم که تاریخ ‏امام خمینی(ره) را به عنوان بزرگترین شخصیت جهانی قرن بیستم معرفی خواهد کرد  من بر این باورم که از لحاظ قدرت فکری، امام یکی از سازندگان ‏تاریخ بود.‏

 

اسماعیل ولی اف، رئیس مدرسه عالی دفاع نخجوان : امام خمینی(ره) با آن شکوه و عظمتی که داشتند در کمال سادگی ‏زندگی کردند، زندگی ایشان از زندگی من که معلم هستم ساده تر بود. درمحل زنگیش گفتم اماما ، تو همیشه زنده ای.‏

 

مولانا نواب بلدین نقشبندی از دانشمندان  اهل سنت: آن بزرگ مرد تاریخ بشریت پس از سکوت طولانی جهان اسلام در برابر اهانت ‏سلمان رشدی به مقدسات مسلمین، فتوایی صادر کرد که ابر قدرت ها و همه دول ضد اسلامی جهان را شوکه نمود. 

 

دکتر ‏دیمیتری کیت سیکس استاد تاریخ  : برای ما مسیحیان ‏ارتدکس یونان،‏امام خمینی (ره) نمونه ای بود از یک مبارز جهانی، جهت استقرار حق به جای ارزشهای مادی.

 

 پروفسور "ام-اس-اگونی" ‏ رئیس دانشگاه جواهر لعل نهرو : "آیت الله خمینی تنها کسی بود که از سال ۱۳۴۲ تا رحلتش ‏سازش نکرد‌. 

 

دکتر جورج موستاکیس نویسنده مسیحی از یونان :امام خمینی (ره) اصلاح کننده بزرگ امت اسلامی بوده است‌. من و سایر مسیحیان آزاده وظیفه خود میدانیم ‏که از ایشان پیروی کنیم.

 

برهان الدین ربانی رئیس جمهور اسبق افغانستان، از حضرت امام (ره) به عنوان بزرگترین مرد معاصر جهان اسلام نام برد.

 

 ‏مقام معظم رهبری امام خامنه ای(مدظله العالی) که در۳۴سال اخیربیشترین تلاش را برای شناساندن ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام(ره) مصروف داشتند  در خرداد ۱۴۰۱ فرمودند:" سالهای ‏گذشته در مورد ابعادی از شخصیت امام صحبت شد لکن با وجود این، بسیاری از ابعاد شخصیت امام بزرگوارما همچنان ‏ناشناخته است 

 

هر چه گویم عشق را شرح و بیان

 چون به عشق آیم خجل باشم از آن

معظم له در ۳۴ سال اخیر در این راستا موارد فراوانی را بیان فرمودند ازجمله:

 

‏- خط امام یعنی آن مسلک و سلوک حکومتی امام امت (خرداد۱۳۷۱).

 

 -نظام اسلامی که امام (ره) در این کشور تشکیل داد عبارت است از این  که شکل زندگی ‏این ملت، قالب و معنای اسلامی پیدا کند و جهت گیری اسلامی باشد(خرداد۱۳۷۳).

 

‏-حرکت امام (ره) مشابهت های زیادی با نهضت حسینی (ع) دارد. از جمله ویژگیهایی که در هر دو حرکت ‏به طور بارزی وجود دارد، موضوع" استقامت" است‏(خرداد۱۳۷۵).

 

-راه امام، راه نجات این کشور، هم در آغاز انقلاب، هم در دوران ‏حیات آن بزرگوار و هم امروز است(خرداد۱۳۷۸).

 

‏-محور کار امام (ره) و قواعد کارامام بزرگوار ما، در ۲ چیز خلاصه میشد: اسلام و مردم(خرداد۱۳۸۲). 

 

- عامل مهم تسلیم ناپذیری و ایستادگی مردم ایران در راه پر ‏افتخار خود، فلسفه سیاسی و مکتب سیاسی امام(ره ) است(خرداد۱۳۸۳).

 

  -این شجره طیبه ای که امام بزرگوار ما غرس کرد، همه ‏ما، آحاد مردم، نخبگان سیاسی، علمی، اهل حوزه، اهل دانشگاه، کارگر و همه اقشار باید آن را حفظ کنیم(خرداد۱۳۸۵).

 

-هویت جدیدی که امام(ره) به ملت داد ، هویت دینی و ملی است(خرداد۱۳۸۶).

 

- امام با این نهضت، دو پرچم را برافراشته و نگاه داشته اند، یکی پرچم احیای اسلام، دوم پرچم عزت و ‏سربلندی ایران و ایرانی.(خرداد۱۳۸۸).

 

هویت و شخصیت امام(ره) به همین مواضعی است که خود او با صریحترین بیانها ، روشنترین الفاظ و ‏کلمات آنها رابیان کرده است(خرداد۱۳۸۹).

 

- مکتب امام یک فصل کامل است، همه ابعاد را با هم باید دید، دو بعد اصلی مکتب امام بزرگوار ‏ما، بعد معنویت و عقلانیت و بعد سوم آن عدالت است(خرداد۱۳۹۰).

 

-  سه باور امام (ره)، باور به خدا، باور به مردم و باور به خود بود(خرداد۱۳۹۲).

 

-نقشه امام، کار اصلی امام، یک نظام مدنی-سیاسی بر اساس عقلانیت اسلامی بود.(خرداد۱۳۹۳).

 

- اگر ملت ایران بخواهد به اهداف خود برسد باید راه امام بزرگوار واصول او را درست ‏بشناسد، نگذارد شخصیت امام را تحریف کنند که تحریف شخصیت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط ‏مستقیم ملت ایران است.(خرداد۱۳۹۴).

 

- شباهتهایی بین امام و امیرالمومنین(ع) وجود دارد. توجه ‏به این شباهت ها برای پیدا کردن راه درست و آشنایی بیشتر با امام مهم و مفید است. این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای ‏جهان شناخته شده نیست.‏

 

-پشتوانه انتخاب مقاومت از سوی امام بزرگوار ما یک پشتوانه منطقی، عقلانی، علمی و دینی است(خرداد۱۳۹۸).

 

- مهمترین و برجسته ترین خصوصیات امام بزرگوار ما، عبارتست از روحیه تحول خواهی و ‏تحول انگیزی ایشان. امام خمینی (ره) یک حقیقت همیشه زنده است و تا تاریخ زنده است راه و اندیشه ایشان هم زنده خواهد ماند(خرداد۱۳۹۷).

 

- ابداع نظریه جمهوری اسلامی ‏کار بزرگ امام خمینی(ره) است (خرداد۱۴۰۰).

 

-امام فقط امام دیروز نیست؛امام امروز هم هست، ‏امام فردا هم هست.  امام بزرگوار به معنای واقعی کلمه یک آدم ممتاز بود.

 

امام (ره) شخصیتی با تقوا، پرهیزگار و پاک بود. اهل معنویات و حالات عرفانی، هم حماسه ساز و هم دارای معرفت و ‏معنویت، شجاع ، دارای حکمت و عقلانیت و اهل محاسبه بود، تزلزل در کارش وجود نداشت. ‏هرگز مایوس نبود. با خدا و با مردم صادق و به وعده خود پایبند بود. بسیار منظم و وقت شناس بود. اقامه حق و عدل هدف امام بود.

 

به مردم اعتماد داشت. قدر مجاهدتهای مردم را میدانست. نمیگذاشت مایوس بشویم، امام روح این انقلاب است، نگذارید یاد امام را کمرنگ ‏کنند، امام در پاسخ کسانی که میگفتند کشور به بن بست رسیده گفتند: کشور به بن بست نرسیده، ‏شما به بن بست رسیده اید.وقتی امام ناراحتی قلبی داشتند به ‏شدت نگران بودیم، خدمتشان رسیدیم، فرمودند: قوی باشید، احساس ضعف نکنید ، به خدا متکی باشید، اشداء علی الکفار رحماء ‏بینهم باشید و اگر با هم باشید هیچکس نمیتواند به شما آسیبی برساند.(خرداد۱۴۰۱).

 

در خرداد ماه ۱۴۰۲ ضمن بیان دو عامل نرم افزاری دراختیارحضرت امام (ره) یعنی ایمان و امید تاکید کردند هر که ایران را دوست ‏دارد برای ترویج ایمان و امید تلاش کند. همچنین بر حفظ هوشیاری برای دفع توطئه های دشمن و خنثی کردن توپخانه آنها ‏علیه انتخابات اسفندماه آینده، تاکید فرمودند.

 

لذا با توجه ‏به جمیع جهات و نظرات بزرگان نظام اسلامی ومتفکرین و اندیشمندان دنیا میتوان گفت، آنچه ‏خوبان همه دارند امام خمینی(ره) یکجا دارد و به فضل الهی جانشین شایسته ایشان، حضرت امام خامنه ای( مدظله العالی) هم ‏همینطور است و دوستان و دشمنان همه به این نکته اذعان دارند که خامنه ای، خمینی دیگر است.‏

 

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد