کارشناس بورس در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

اصلاح بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت؛ چرا بورس ریزشی شد؟

کد خبر: 309737
|
14:51 - 1402/02/26
نسخه چاپی
اصلاح بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت؛ چرا بورس ریزشی شد؟
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد شاخص در هفته‌های اخیر علل ریزش شاخص کل در هفته اخیر را برشمرده و بر اصلاح این روند تأکید کرد.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ هفته گذشته از عجيب‌ترين هفته‌های بازار سرمايه بود وشاخص كل بورسبا بيش از ۱۲۵ هزار واحد ريزش، ركورد تاريخ راه‌اندازی مكانيزم بازار سهام را جابه‌جا كرد و این ریزش در روزهای بعد هم ادامه‌دار بود تا جایی امروز در آخرین روز کاری هفته باز هم بورس ریزش بالای ۲۰ هزارواحدی را تجربه کرد.

شاخص كلبورسطی معاملات در این روزها با كاهش سنگين بیش از ۵.۱۵ درصدي در یک روز معادل ۱۲۶ هزارواحدی مواجه شد و در محدوده ۲.۳۱۴ واحدی قرار گرفت. اين مقدار ريزش درصدی در تاريخ بازار سرمايه، رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

در سمت ديگر شاخص هم‌وزن نيز شرايط نسبتاً يكسانی را سپری كرد و با افت ۴.۴ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام در بازار با افت چشمگيری نسبت به روزهای گذشته همراه شد و عدد ۱۳۹۷۴ ميليارد تومان را به ثبت رساند كه عمده دليل آن، قفل‌شدن اكثر نمادها در صف فروش و عدم جمع‌آوری آنها بود. در سمت ديگر اما خروج پول سنگين همچنان ادامه داشت و ۴۳۸۰ میلیاردتومانی از سمت كدهای حقيقی خارج شد.

چه دلايلی باعث اين ريزش‌های تاريخی شدند؟

فرزين آقابزرگی، كارشناس بازار سرمايه در مورد ركوردهای تاريخیريزش بورسطی این روزها به راه دانا اظهار کرد: كمتر از ۱ ماه پيش بسياری از زيرساخت‌های معاملات از سوی مقام ناظر در هم ريخت به‌عنوان‌مثال تركيب دارايی صندوق‌های سرمايه‌گذاری با درآمد ثابت از ۲۰ درصد به ۱۰ درصد كاهش يافت

وی توضیح داد: شركت‌ها و صندوق‌ها مجبور به فروش سهم‌های خود شدند؛ همچنين ضريب تضمين شركت‌های كارگزاری كه برای اخذ اعتبار استفاده میشد را هم پايين آوردند تا دیگر کسی نتواند اعتبار بگيرد و در بورس كار كند.

وی تصريح كرد: در اين مدت نويد عرضه‌های اوليه هم از سوی مقام ناظر و اركان بورس داده میشد تا حكايت سال ۱۳۹۹ و افزايش تقاضا شرايطی را به وجود نياورد كه قيمت‌ها بيش از اندازه رشد كنند و بعد نتوانند جلوی آن را بگيرند غافل از اينكه مختصات و ويژگی‌های سال ۱۴۰۲ به طور بنيادی و اساسی با سال ۹۹ قابل‌مقایسه نيست.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: اگر نگاهی به وضعیت سودآوری صنایع در ۱۴۰۱ و مقایسه آن با سال ۱۴۰۰ داشته باشیم، در صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی به دلیل ریزش قیمت کامودیتی‌ها شاهد کاهش سودآوری بودیم و رشد نرخ دلار در فصل زمستان نیز نتوانست این کاهش قیمت در بازارهای جهانی را جبران کند؛ اما به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۲ جهش سودآوری را در این صنایع داشته باشیم و این رشد متناسب با افزایش قیمت دلار خواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد: در یک سری صنایع مانند صنعت کشاورزی، سیمان و دارو رشدهای حدود ۱۰۰ درصدی را در سودآوری ثبت کرده و بانکی‌ها نیز افزایش سودآوری ۵۰ درصدی داشته‌اند و این روند در ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش راه دانا، در هفته‌ای که گذشت بزرگ‌ترین خروج پول از بازار سرمایه رخ داد به‌طوری‌که در روز یکشنبه حقیقی‌ها ۴ هزار و ۶۹۲ میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج کردند. در روز دوشنبه هم ۴۲۰۲ میلیارد تومان خروج پول ثبت شد. سه‌شنبه این رقم به ۱۳۰۵ میلیارد تومان رسید و در روز چهارشنبه هم ۳ هزار و ۵۶ میلیارد تومان جابه‌جایی در مالکیت حقیقی و حقوقی اتفاق افتاد که از این خروج‌ها به‌عنوان خروج پول حقیقی یاد شد.

 

    پربازدیدترین ها