واقعی شدن قیمت‌ها؛موجب اشتغال، بهره‌وری تولید و جلوگیری از قاچاق خواهد شد

کد خبر: 308286
|
19:17 - 1401/03/10
نسخه چاپی
واقعی شدن قیمت‌ها؛موجب اشتغال، بهره‌وری تولید و جلوگیری از قاچاق خواهد شد
واقعی شدن قیمت‌ها؛موجب اشتغال، بهره‌وری تولید و جلوگیری از قاچاق خواهد شد : یک کارشناس اقتصادی گفت: رساندن یارانه به دست مصرف‌کننده به‌جای واردکننده با واقعی کردن قیمت کالاها جلوی واردات بی‌رویه و هدررفت منابع ارزی را گرفته و فساد ناشی از رانت‌های گذشته را جبران می‌کند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ ارز چندنرخی در اقتصاد کشور ما سابقه طولانی دارد که پس از هر دوره افزایش تورم و انتظارات تورمی را به همراه داشته است، دراین‌بین اهمیت اصلاح یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی همه کالاها به‌صورت هم‌زمان نیز بسیار روشن است، چرا که باتوجه‌به آزادسازی زنجیره تولید، توزیع و پرداخت یارانه به آخرین زنجیره تولید اثرات جانشینی کالاها افرایش قیمت کالاها حرکت به سمت حذف ترجیحی موجب ایجاد انتظارات تورمی بیشتر و در نتیجه هزینه بیشتر برای دولت خواهد شد.

یاسر فلاح کارشناس بازارهای پولی و مالی در گفت‌وگو با خبرنگار راه دانا؛ درباره مزیت‌های حذف ارز ترجیحی و ارائه یارانه نقدی به مردم اظهار کرد: در موضوع حذف ارز ترجیحی سیاست‌گذار باید نظام جبرانی مطمئن و پایداری را برای اقشار کم‌درآمد و کمتر برخوردار از مسائل رفاهی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه موضوع تخصیص یارانه به مردم و دهک‌ها باید در قالب پلتفرمی خاص انجام شود گفت: باید این روند نارضایتی مردم به حداقل برسد تا یارانه نقدی به دست نیازمندان واقعی برسد و یک پیشنهاد جایگزین مناسب برای حذف ارز ترجیحی داده شود، در این راستا دولت تمام اهتمام خود را به خرج داده تا نظام توزیع رانت را با حذف ارز ترجیحی بردارد و با پرداخت مستقیم یارانه به مردم و در انتهای زنجیره، کل زنجیره تولید و توزیع را آزاد کند تا تولیدکننده بتواند با قیمت‌های جهانی تولید کند و به بازارهای صادراتی نیز دست پیدا کند.

وی ادامه داد: پرداخت یارانه به انتهای زنجیره اقدام درستی برای اقتصاد و تولید کشور است که باید در نظام جبرانی برای اقشار کم‌درآمد نیز به‌خوبی در نظر گرفته شود تا زیر فشار افزایش قیمت‌ها، صدمه نبینند.

این کارشناس با بیان اینکه باید یک سیستم درست برای اعطای یارانه به مردم در نظر گرفته شود، تصریح کرد: اعطای یارانه به دهک‌های پایین برای جبران افزایش قیمت کالاهای اساسی بسیار مهم است و باید این یارانه همگام با رشد قیمت‌ها به‌روز شود تا سفره خانوار به‌خصوص اقشار کم‌درآمد کوچک‌تر نشود.

فلاح با بیان اینکه با واقعی شدن قیمت کالاهای اساسی جلوی واردات بی‌رویه و هدررفت منابع ارزی نیز گرفته می‌شود، افزود: علاوه بر رساندن یارانه به دست مصرف‌کننده به‌جای واردکننده با واقعی شدن قیمت کالاهای اساسی جلوی واردات بی‌رویه و هدررفت منابع ارزی نیز گرفته می‌شود و می‌تواند رانت و فساد ناشی از رانت‌های گذشته را نیز جبران کرد.

 وی با اشاره به افزایش بهره‌وری و رشد اشتغال گفت: واقعی شدن قیمت کالاها موجب می‌شود تا قاچاق کالاهای اساسی به حداقل برسد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: پس از اصلاح نظام یارانه‌ها، اصلاح قیمت‌ها می‌تواند مانع هدررفت منابع شود باید توجه داشتم باشیم که این اقدامات همانند مسکن عمل می‌کند و در کنار اصلاح قیمت اقلام اساسی همچون مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات باید به فکر اقدام اساسی برای اصلاح سیاست‌های پولی باشیم، چرا که در این صورت می‌توان مانع افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در سال آینده شد.

انتهای پیام/