جشنواره‌ای برای سیاه نمایی/ پیشنهاد ساخت فیلم به اصغر فرهادی؛ جسارت ساختنش را داری؟!

کد خبر: 308284
|
19:13 - 1401/03/10
نسخه چاپی
جشنواره‌ای برای سیاه نمایی/ پیشنهاد ساخت فیلم به اصغر فرهادی؛ جسارت ساختنش را داری؟!
جشنواره‌ای برای سیاه نمایی/ پیشنهاد ساخت فیلم به اصغر فرهادی؛ جسارت ساختنش را داری؟! : شرط حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره کن گویا نشان دادن تصویری سیاه، چرک و کثیف از ایران و جامعه ایرانی است؛ اما آیا فرانسوی‌ها نیز حاضراند فیلمی درباره 129 قربانی زن خشونت خانگی در کشور خود به نمایش گذارند؟!. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها همه درباره حاشیه های فراتر از متن جشنواره کن، فیلم «عنکبوت مقدس»، صحبت های جنجالی بازیگران «برادران لیلا» در نشست خبری این فیلم و حرکات غیر عرف این بازیگران در فتوکال و فرش قرمز صحبت می کنند.

اینکه سال هاست از میزان اعتبار سینمایی این جشنواره کاسته شده و بر اهمیت سیاسی بودن آن افزوده، جای شکی نیست و حتی کار به جایی رسیده که امسال ژان لوک گدار، کارگردان بزرگ سینما و از بنیانگذاران موج نو سینمای فرانسه در اعتراض به حضور و سخنرانی رئیس جمهور اکراین در افتتاحیه این جشنواره، «کن» را به ابزاری تبلیغاتی برای خوش آمد جشنواره ها و دولت های غربی مقایسه کرده و انتقادات شدید خود را از عملکرد این جشنواره اظهار می کند.

در روزهای نخست این جشنواره گروهی از زن‌های فرانسوی با در دست داشتن بنر و طوماری که روی آن نام ۱۲۹ قربانی زن‌کشی، تجاوز و خشونت خانگی در فرانسه از آخرین باری که جشنواره کن در سال ۲۰۲۱ برگزار شد، نوشته شده بود، فرش قرمز این جشنواره را از آن خود کردند. این گروه ۱۲ نفره با مشت‌های گره‌کرده و انتشار دودهای سیاه، اعتراض خود را به موضوع زن‌کشی در مقابل دوربین‌های رسانه‌های خبری جهان به نمایش گذاشتند؛ اما به واقع کمتر کارگردانی این جسارت و شجاعت را دارد که این سوژه را دستمایه تولید فیلم و یا مستند خود کند و درصورت تولید نیز با سرکوب رسانه ای منجر خواهد شد.

پیشنهاد ساخت فیلم یک ایرانی مقیم آلمان به اصغر فرهادی

موضوع فیلم «عنکبوت مقدس»، قتل های زنجیره ای زنان خیابانی توسط سعید حنایی در مشهد است. اما کارگردان به طور موذیانه تلاش کرده، جنایت های این قاتل زنجیره ای را به مذهب شیعه و اعتقادات وی ربط دهد. در تریلر این فیلم عکس هوایی از مشهد نشان داده می شود که حرم امام رضا (ع) در مرکز آن است که شباهت عجیبی به تارهای عنکبوت دارد و بارها در این فیلم به مخاطب این نکته القا می شود که همه مردان این شهر کثیف، خون ریز و خوی قاتل شدن دارند!

یک ایرانی مقیم آلمان با گفتن این مقدمه از اصغر فرهادی که در این جشنواره یکی از اعضای هیات داوران بوده و هیچ واکنشی نسبت به این فیلم نداشته، پیشنهاد ساختن یک فیلم دارد که حتی حاضر است شخصا سرمایه ساخت آن را نیز فراهم کند.

سال 2008 خبری کل اروپا را تکان داد؛ «یوزف فریتزل» مرد یهودی اتریشی، به مدت 24 سال دخترش الیزابت را در زیرزمینی به مساحت یازده متر مربع زندانی کرده و قریب به 3000 بار به وی تجاوز می‌کند. الیزابت هفت بار از پدرش باردار می‌شود، که یکی از بچه ها بعد از تولد فوت می‌کند.

آیا آقای فرهادی حاضر است تا از این ماجرای تلخ فیلمی تهیه کند؟ و اصلا در صورت موافقت و ساخت این فیلم، همین جشنواره کن حاضر است آن را نمایش و به آن جایزه دهد؟

اما بدون شک و بر اساس مشاهدات و تجربیات، هر فیلمی که تصویر سیاه، کثیف و غیرواقعی تری از خاورمیانه و به خصوص ایران به نمایش بگذارد، نه تنها مورد استقبال و پذیرش در این جشنوراه قرار می گیرد، بلکه به آن جایزه نیز داده می شود.

بهروز افخمی، کارگزدان سینما در این خصوص می گوید: « فیلم‌سازان ایرانی باید خوب بدانند که چه نوع تصویری از ایران باید عرضه کنند، آن‌ها در جشنواره کن نباید تصویر خوبی از ایران نشان بدهند.

به‌عنوان مثال جعفر پناهی فیلمی ساخته بود که بخشی از آن در مناطق ثروتمند بود که به او گفتند باید این صحنه‌ها را از فیلم خارج کنی!»

بر همین اساس طبیعی است که فیلمی مانند «عنکبوت مقدس» نه تنها باید به بخش اصلی این جشنواره راه پیدا کند، بلکه باید مورد تقدیر نیز قرار گیرد و همین دادن جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره، ناخودآگاه همه حواس های رسانه های خارجی را به این فیلم و مضمون آن جلب خواهد کرد.

انتهای پیام