بمناسبت درگذشت فقیه بصیر؛

روایت هایی از مبارزات آیت الله یزدی در تبعید از تغییر نام شاه آباد به اسلام آباد تا فراهم نمودن دیدار مردم شهرستان با امام خمینی(ره)

کد خبر: 306476
|
09:16 - 1399/09/20
نسخه چاپی
روایت هایی از مبارزات آیت الله یزدی در تبعید از تغییر نام شاه آباد به اسلام آباد تا فراهم نمودن دیدار مردم شهرستان با امام خمینی(ره)
مرحوم آیت الله محمد یزدی از چهره های شاخص انقلاب اسلامی بوده و که در اوایل انقلاب و اواخر حکومت پهلوی به شهر اسلام آبادغرب(شاه آبادغرب) تبعید شد.

به گزارشاسلام آباد خبر، مرحوم آیت‌الله محمد یزدی، از جمله مبارزین انقلابی بود که توسط رژیم پهلوی دستگیر و به کرمانشاه تبعید شد. ایشان مدتی را در اسلام آبادغرب بود که به مناسبت رحلت این عالم ربانی، خاطراتی از بزرگان شهرستان از این عالم ربانی نقل می گردد؛

 

حاج حسن کریمی از مبارزین اول انقلاب با تسلیت درگذشت مرحوم آیت الله یزدی از ایشان بعنوان یکی از رجال کم نظیر انقلاب یاد می کند که خانوادگی در مبارزات انقلاب نقش داشتند.

وی می گوید چندین ماه مانده به اواخر حکومت طاغوت که مبارزات با رژیم پهلوی شدت گرفته بود، آیت الله یزدی از سوی عوامل حکومت طاغوت به شهر اسلام آبادغرب تبعید شده بود که از سوی مرحوم قدوسی به حجت الاسلام بهشتی از روحانیون مبارز مستقر در شهرستان معرفی شده و مرحوم بهشتی نیز وی را به انقلابیون و مسجدی های شهر بعنوان یکی از یاران امام خمینی معرفی نمود که مورد استقبال جوانان و بزرگان قرار گرفت در اولین شب حضور ایشان در شهر خیلی از مردم از ایشان دعوت نمودند که آیت الله یزدی به منزل ایشان برود اما ایشان برای اینکه کسی ناراحت نشود فرمودند که ما رسم داریم در هر شهری مهمان باشیم شب اول در منزل طلبه آن شهر باشیم انشاءالله وقت زیاد است.

 

وی افزود: پس از یک هفته که مهمان مرحوم حاج حسین نوری بود، بزرگان و انقلابیون شهر در نزدیکی مسجد قمر بنی هاشم یک خانه کوچک برای ایشان اجاره نمودند و انقلابیون شهر مقداری اثاثیه اولیه زندگی را فراهم نمودند که خانواده اش را نیز به این شهر انتقال داد و در این منزل سکنی گزیدند .

 

حاج حسن گفت: مدت کوتاهی پس از سکونت در این شهر و تشدید فعالیت های مبارزاتی، بر منبر مسجد قمر بنی هاشم بر علیه حکومت شاهنشاهی سخنرانی تندی نمود که توسط نیروهای ساواک و شهربانی دستگیر شد که به همراه تعدادی از جوانان انقلابی به درب شهربانی رفتیم و شعار "مرگ بر شاه" سر دادیم و شعار دیگر ما "یا مرگ یا آزادی یزدی" بود که توسط نیروهای شهربانی مورد حمله ضرب و جرح شدید قرار گرفتیم و آیت الله یزدی هم بی نام و نشان شبانه به ساواک کرمانشاه منتقل شده بود که پس از 20 روز جستجو به واسطه یکی از متنفذین از محل زندان ایشان در تک سلولی ساواک کرمانشاه اطلاع پیدا کردیم که به همراه  مرحوم بهشتی به واسطه آن شخص صاحب نفوذ به دیدار ایشان رفتیم و خبر سلامتی ایشان را به خانواده اش که در اسلام آباد مستقر بودند دادیم اما ایشان خم به ابرو نیاوردند و آمادگی و مقاومت چنین مبازرزاتی را داشتند.

 

وی افزود: تا پیروزی انقلاب آیت الله یزدی در زندان ساواک کرمانشاه بودند که پس از آزادی و با استقبال گرم و پر شور مردم وارد شهر شد که در اولین سخنرانی در جمع مردم عنوان کرد که این شهر دیگر "شاه آباد" نیست و از این پس اسلام آباد است و از آن تاریخ به بعد دیگر شهر "اسلام آبادغرب" نامیده شد.

 

حاج حسن کریمی گفت: آیت الله یزدی پس از پیروزی انقلاب از سوی مدت کوتاهی بعنوان نماینده امام مسئولیت دادگاه انقلاب در استان کرمانشاه را داشت که جهت رفع و رجوع مشکلات و برخورد با عوامل فساد از ایشان کسب تکلیف می کردند و آن بزرگوار در طوال دوران مسئولیت های متعدد انقلاب چندین باز به شهر اسلام آبادغرب تشریف آوردند و هر بار از مهمان نوازی و انقلابی گری و وفاداری مردم به اسلام و انقلاب تقدیر نمودند.

 

وی یکی از خاطرات ارزشمند را چنین بیان کرد: در اول انقلاب بخاطر حضور مردم سراسر کشور برای دیدار امام(ره)، زیارت ایشان از نزدیک خیلی مشکل بود که آیت الله یزدی بخاطر قدردانی از محبت و مهمان نوازی مردم شهرستان واسطه شده و  در سال 1357  جمع کثیری از مردم اسلام آبادغرب به دیدار امام خمینی(ره) در قم مشرف شدند که امام در آن جلسه مردم را به تداوم حمایت و حفظ انقلاب توصیه نمودند.

 

 

حجت الاسلام محسن علیزاده برادر شهید علیزاده  نیز گفت: آیت الله یزدی با وجود تبعید هیچ وقت دست از مبارزه نکشیده و آوازه مجالس و سخنرانی های طوفانی آیت الله یزدی بر علیه رژیم ستم شاهی سراسر استان کرمانشاه را فرا گرفته بود و دستگاه های امنیتی شاه را ستوه آورده بود.

وی افزود: ایشان در همان زمان عالمی مبارز و مجاهدی خستگی ناپذیر بود که از یاران خاص امام خمینی بود مردم را به روشنگری دعوت می نمود.

 

 

حاج بهادر نوری نیز از بزرگان شهر که در زمان جوانی محضر آیت الله یزدی را درک کرده بود گفت: آیت الله یزدی مبارزی سرسخت و انقلابی بود که جوانان زیادی را جذب کرده بود که در مسجد قمر بنی هاشم و مسجد جامع اسلام آبادغرب برای مردم جلسات دینی و روشنگری برگزار می کرد.

وی افزود: مردم شهرستان اسلام آبادغرب و دیگر شهرستان های اطراف با وجود تحت نظر بودن ایشان برای مبارزات انقلابی بعنوان یکی از یاران نزدیک امام خمینی به دیدار ایشان می آمدند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد