گزارش؛

پالایشگاه کرمانشاه در گیرودار اما و اگرها/ از بدهی تا مزایده و واگذاری

کد خبر: 296185
|
10:43 - 1395/11/02
نسخه چاپی
پالایشگاه کرمانشاه در گیرودار اما و اگرها/ از بدهی تا مزایده و واگذاری
موضوع واگذاری پالایشگاه کرمانشاه سبب نگرانی نمایندگان و بسیاری از مردم استان کرمانشاه شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، پالایشگاه کرمانشاه، نامی است که این روزها بیشتر از قبل شنیده می‌شود شنیده‌هایی که خبر از واگذاری آن دارد و نگاه‌ها به سرانجام این پالایشگاه ۹۴ ساله استان دوخته شده است.

 

تصمیم دولت برای واگذاری، با این توجیه صورت گرفته که پالایشگاه کرمانشاه ضرر و زیان زیادی داشته و بدهی‌های میلیاردی بالاآورده است، مسئله‌ای که انتقاد مجمع نمایندگان استان را در پی داشت و با عکس‌العمل و اعتراض مردم و مقامات ارشد استان به طُرُق مختلف روبرو شد.   

 

موقعیت نابسامان استان کرمانشاه از نظر بیکاری، آسیب‌های اجتماعی، معیشتی، درآمد پایین، اعتیاد، فقر و فساد بر کسی پوشیده نیست و واگذاری پالایشگاه کرمانشاه نیز دغدغه این روزهای کارگران و شهروندانی شده که به نوعی معیشت زندگی خود را از قِبَل کار در این مجموعه می‌گذرانند و اکنون نگران از واگذاری پالایشگاه و آینده خود هستند.

 

پالایشگاه کرمانشاه قدمتی قریب به یک قرن دارد و در دوران جنگ تحمیلی هفت بار آماج بمباران رژیم بعثی شد اما همواره موقعیت استراتژیک خود را در این سال‌ها حفظ کرده است.

 

آنچه بیشتر از بحث واگذاری پالایشگاه کرمانشاه توجه‌ها را به خود معطوف داشته نحوه واگذاری این پالایشگاه است به طوریکه به گفته برخی کارشناسان و نمایندگان استان قیمت واگذاری، کارشناسی و منصفانه نیست.

 

لزوم شفاف سازی همه زوایا و افراد موثر در واگذاری پالایشگاه کرمانشاه

 

بحث داغ واگذاری پالایشگاه کرمانشاه با واکنش نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه مواجه شد؛ آیت الله علما خواستار شفاف سازی همه زوایا و افراد موثر در واگذاری پالایشگاه کرمانشاه شد.

 

امام جمعه کرمانشاه تاکید کرد: باید جلسات متعدد پیرامون بحث واگذاری پالایشگاه کرمانشاه با حضور همه مسئولان استانی و کشوری انجام و این موضوع با جدیت دنبال شود.

 

آیت الله علما تاکید کرد: پالایشگاه کرمانشاه امید جوانان بیکار استان است و در حال حاضر کرمانشاه رتبه اول بیکاری کشور را دارد و واگذاری آن کار صحیحی برای دولت نیست.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه همچنین اظهار کرد: متاسفانه با اختلاس‌های چند هزار میلیاردی اعتماد و امیدی برای مردم وجود ندارد که  چنین کارهای بزرگ و مثبتی از سوی دولت برای مردم انجام شود.

 

آیت‌الله علما با اشاره به تاکید ویژه مقام معظم رهبری در سفر به استان پیرامون پالایشگاه گفت: مجمع نمایندگان استان همه زوایای این موضوع را کارشناسی و پیگیری نمایند.

 

اما اظهارات نمایندگان استان کرمانشاه بیانگر اعتراض و انتقاد به موضوع واگذاری پالایشگاه است.

 

بر اساس مصوبه دولت پالایشگاه کرمانشاه قابل واگذاری نیست

 

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با انتقاد شدید از واگذاری پالایشگاه گفت: اگر پالایشگاه واگذار شود قطعاً پیامدهای ناگواری در انتظار استان محروم و مرزی کرمانشاه خواهد بود.

 

جاسمی بیان کرد: پالایشگاه کرمانشاه در موقعیت مکانی خوبی واقع شده و واگذاری آن به قیمتی ناچیز مایه حیرت همگان شده است.

 

صفری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نیز با اعلام مخالفت خود نسبت به واگذاری پالایشگاه بیان کرد: بر اساس مصوبه دولت این پروژه و زمین‌های آن به هیچ عنوان قابل واگذاری نیست و واگذاری آن تخلف محسوب می‌شود و بر اساس مصوبه دولت و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور، این پروژه از واگذاری خارج شده اما متأسفانه آقای زنگنه به آن عمل نکرده است.

 

مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اما از سیاست‌های وزیر نفت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه خام فروشی نفت و زمین گیر کردن پالایشگاه‌های کشور از تبعات سیاست‌های وزیر است.

 

وی در ادامه گفت: ما سابقه خوبی از واگذاری‌ شرکت‌ها در استان کرمانشاه به بخش خصوصی نداریم چراکه هرچه تاکنون واگذار شده نابود شده است.

 

مصری بیان کرد: کارخانه کشمیر با بیش از ۳۰ سال سابقه در کرمانشاه بهترین فاستونی‌ها را تولید می‌کرد که بعد از واگذاری کارگرانش را بیرون کردند و با خاک یکسان شد و تغییر کاربری داد.

 

ضرر و زیان پالایشگاه کرمانشاه به دلیل نادرست بودن قیمت گذاری نفت است

 

وی بیان کرد: دولت ادعا می‌کند که پالایشگاه کرمانشاه بدهی زیادی دارد البته ضرر و زیان پالایشگاه کرمانشاه به دلیل نادرست بودن قیمت گذاری نفت و عدم تغییر تکنولوژی آن از سوی وزارت نفت است.

 

مصری افزود: بیم آن داریم که زمین و ملک پالایشگاه با ۵ میلیارد بفروش برسد و قدیمی ترین واحد صنعتی شهر از بین برود و ما دیگر هیچ واحد صنعتی از آن زمان نداشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه واگذاری پالایشگاه قریب به ۲۰۰۰ نفر را بیکار می‌کند، گفت: پالایشگاه آبادان با۲۲۰۰ میلیارد تومان زیان زیر نظر وزارت نفت است و واگذار نشده هر زمان پالایشگاه آبادان را واگذار کردند پالایشگاه کرمانشاه را نیز واگذار کنند.

 

مصری گفت: پالایشگاه کرمانشاه دستگاه مولد توربینی و کمپرسورهای توربینی با ارزش بیش از ۷۰ میلیارد تومان دارد همچنین ادوات زیادی مانند جرثقیل‌های غول پیکر و ماشین آلات پیشرفته آتش نشانی و...  دارد.

 

نماینده مردم سنقر کلیایی در مجلس نیز با اعتراض شدید نسبت به واگذاری پالایشگاه کرمانشاه، به دست‌های پنهان لابی‌های قدرت برای سودجویی از این قبیل پروژه‌ها و سرمایه‌های ملی برای حیف و میل کردن بیت المال اشاره کرد.

 

برخی از پروژه‌های استان کرمانشاه در انحصار مافیای قدرت است

 

حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا ادامه داد: برخی از پروژه‌های استان کرمانشاه در انحصار مافیای قدرت است و در جریان واگذاری پالایشگاه کرمانشاه نیز دو دست مافیای استانی و کشوری  برای بلعیدن آن هم قسم شدند.

 

وی افزود: قیمت پالایشگاه کرمانشاه طی سه سال پیش، بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان بود و امروز ۱۸۰ میلیارد تومان قیمت گذاری می‌شود و این جریان نشان می‌دهد که لابی‌ها خواب دیدند تا پالایشگاه را یکجا بالا بکشند.

 

حسینی‌کیا گفت: واگذاری مشکوک و مبهم و غیرقابل پذیرش پالایشگاه کرمانشاه بیانگر ناکارآمدی مدیران استانی است.

 

وی بیان کرد: در لایحه بودجه، رشد بودجه‌ای درخواست شده از سوی مدیران ارشد استانی ۱۱ درصد و آخرین استان کشور است از سوی دیگر میزان پرداخت مالیات استان را ۳/۲۷ درصد و به عبارتی بیشترین میزان مالیات در کشور ارسال شده است.

 

نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس نیز از وعده‌های اجرا نشده دولت در استان کرمانشاه انتقاد کرد و گفت: من این دولت را راستگو نمی‌دانم این دولت در ورزشگاه آزادی در حضور مردم وعده‌های دروغ داد و در عمل به هیچ کدام پایبند نیست.

 

 

شهاب نادری گفت: باید از کسانی که پالایشگاه کرمانشاه را واگذار و هزاران نفر را بیکار می‌کنند پرسید که آیا نمی‌دانند این استان بیشترین آمار بیکاری در کشور را دارد و بیشترین آسیب را در دفاع مقدس متحمل شد.

 

وی افزود: این دولت ضرباتی را به استان کرمانشاه وارد کرده که حتی در هشت سال دفاع مقدس ندیدیم متأسفانه مدیران ارشد استان بسیار منفعل هستند و برای پیشرفت کرمانشاه حرکتی نمی‌کنند در شرایطی که در همه جای کشور مناطق آزاد تجاری وجود دارد وقتی نوبت به کرمانشاه می‌رسد این مطالبه مطابق سیاست‌های دولت نیست.

 

واگذاری بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی صورت گرفته است

 

این اعتراضات در حالیست که استاندار کرمانشاه روند واگذاری پالایشگاه را قانونی می داند و معتقد است که واگذاری مطابق قانون بوده و تنها ۵۷ درصد از سهام پالایشگاه واگذار شده و تمامی کارکنان فعلی پالایشگاه حفظ می‌شوند.

 

اسدالله رازانی با ارائه توضیحات بیشتری در خصوص موضوع واگذاری پالایشگاه کرمانشاه گفت: متاسفانه تاکنون اطلاع رسانی مناسبی صورت نگرفته و حتی اطلاعات درست و کاملی به نمایندگان محترم مجلس و سایر مقامات استان منتقل نشده است.

 

وی عنوان کرد: در استانداری نشستی دو ساعته با حضور شش نفر از نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی پیرامون موضوع پالایشگاه کرمانشاه برگزار شد و در جلسه‌ای طولانی اطلاعات کامل و بروز موضوع که توسط مدیریت ارشد استان تهیه شده بود در اختیار نمایندگان قرار داده شد.

 

رازانی با اشاره به روند واگذاری پالایشگاه گفت: واگذاری بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده، انجام شده است.

 

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: دولتی بودن اقتصاد و تولید همواره یکی از آسیب‌های جدی نظام اقتصادی و تولیدی و یکی از موانع اصلی توسعه کشور قلمداد شده است.

 

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب، مقامات عالی کشور، دولت و مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف راه برون رفت از این مشکل را در خصوصی سازی و واگذاری تصدی‌ها در بخش دولت تشخیص داده اند.

 

رازانی افزود: در این زمینه فهرستی از کارخانجات مختلف جهت واگذاری تهیه شده که پالایشگاه کرمانشاه نیز در این فهرست گنجانده شده در واقع این کار با این امید صورت گرفته که بخش خصوصی به شکلی بهتر از بخش دولتی می‌تواند مدیریت چنین واحدهایی را پیش ببرد.

 

تنها ۵۷ درصد از پالایشگاه واگذار شده است

 

رازانی اظهار کرد: همه بحث‌های مطرح شده در مورد پالایشگاه کرمانشاه مربوط به واگذاری تنها ۵۷ درصد از پالایشگاه است و ۴۰ درصد باقی مانده از سهام پالایشگاه همچنان در این مرحله دولتی باقی می‌ماند و ۳ درصد از سهام این پالایشگاه نیز سهام ترجیحی کارکنان مجموعه است و همه آنچه اتفاق افتاده تنها ۵۷ درصد از سهام و دارایی‌های این پالایشگاه را شامل می شود.

 

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه مطابق تمامی سازوکارهایی که در زمینه واحدهای مشابه وجود دارد به فروش رسیده، اظهار داشت: این واحد در ابتدا دو بار با قیمت پایه ۱۷۹ میلیارد تومان در فرابورس عرضه شده است.

 

 

رازانی در مورد چگونگی این قیمت گذاری گفت: مجموع دارایی‌های هر شرکت و موسسه‌ای شامل طلب‌ها، موجودی‌ها، اموال و از جمله بدهی‌های آن می شود در واقع بدهی‌ها بخشی از فهرست موجود محسوب می‌شود و هنگام قیمت گذاری این مبلغ از برآورد نهایی کسر می‌شود.

 

وی افزود: طبق اسناد رسمی موجود و گزارش‌های سالانه که توسط سازمان حسابرسی کل کشور تهیه شده، مجموعه پالایشگاه بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان به موسسات مختلف از جمله به وزارت نفت بدهکار است.

 

رازانی عنوان کرد: ارزش دارایی‌های این شرکت کاسته می‌شود و رقم پیشنهادی ۱۷۹ میلیارد با در نظر گرفتن این موضوع تعیین شده و خریدار آینده هم باید بر اساس سهم ۵۷ درصدی خود از پالایشگاه، پرداخت سهم بدهی را نیز عهده دار شود.

 

وی افزود: این واحد دوبار در فرابورس ارایه می شود اما هیچ خریداری پیدا نمی‌کند و بار سوم در ۲۰ دی ماه به صورت مزایده با طی تمامی تشریفات قانونی لازم به فروش گذاشته می‌شود.

 

کارکنان فعلی مجموعه حفظ می‌شوند

 

رازانی اظهار داشت: در این مرحله دو خریدار در مزایده شرکت می‌کنند یکی از خریداران  قیمت ۱۸۹ میلیارد تومان را ارائه می‌کند و خریدار دوم قیمت ۲۱۰ میلیارد تومان را پیشنهاد می‌کند و در نهایت برنده این مزایده می‌شود و این خریدار بلافاصله طبق تشریفات مقرر و طبق قرارداد سهم اولیه و قسط اول را به حساب واریز می‌کند و هم اکنون معامله طبق روال قانونی انجام شده است.

 

وی تصریح کرد: طبق قانون خریدار مذکور برنده مزایده است و مالک ۵۷ درصد از پالایشگاه محسوب می‌شود در این میان دولت سهم حاکمیتی خود را که ۴۰ درصد ازسهام است همچنان حفظ خواهد کرد و دو نفر از هیئت مدیره نیز از سوی دولت انتخاب خواهند شد.

 

استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: در این زمینه تعهدات سنگینی که در مورد تمامی واحدهای تولیدی اقتصادی هنگام فروش لحاظ می‌شود توسط دولت محترم و وزارت اقتصاد در مورد این خریدار نیز کاملاً لحاظ شده است.

 

رازانی افزود: خریدار باید به موقع اقساط خود را پرداخت کند همچنین در شروط قرارداد آمده که سطح تولید و به ویژه میزان اشتغال این مجموعه باید کاملاً حفظ شود و خریدار حق ندارد تعداد کارگر فعلی را کم کند در غیر این صورت طبق قانون قراداد فسخ می‌شود.

 

 

 

وی با اشاره به برخی موضوعاتی که پیرامون صلاحیت و اهلیت خریدار  مطرح شده اظهار داشت: در وزارت اقتصاد ترتیبات و تشریفات خاصی برای تعیین صلاحیت و اهلیت خریداران لحاظ می‌شود.

 

خریدار پالایشگاه از فعالان اقتصادی موفق استان است

 

رازانی ادامه داد: شناختی هم که مجموعه سازمان‌ها و ادارات استان از خریدار دارند مبتنی بر این است که وی در استان کرمانشاه دارای دو واحد مهم در زمینه تولید لبنیات و شرکت پخش دارد که هر دو جزو واحدهای کاملاً موفق استان محسوب می‌شوند.

 

استاندار کرمانشاه بیان کرد: همچنین ایشان در خارج از استان کرمانشاه و در استان قزوین یک کارخانه تولید فیلتر ماشین دارد و در استان زنجان نیز کارخانه لبنیات دارند بنابراین اهلیت خریدار نیز محرز است و در این زمینه اشکال خاصی وارد نیست.

 

وی به نشست مشترک با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرده و گفت: مجموعه این مطالب در حضور نمایندگان محترم مطرح شد و خوشبختانه با ارائه این توضیحات از نگرانی‌ها کاسته شد.

 

رازانی اظهار داشت: چنانچه نگرانی‌هایی وجود دارد نمایندگان محترم می‌توانند موضوع را از وزارت اقتصاد پیگیری کنند و از ابزار سؤال از وزیر محترم استفاده کنند و این مسیر باز است.

 

استاندار کرمانشاه افزود: ترتیبی مقرر شده تا از ایجاد هیجان‌های نامطلوب و مبتنی بر اطلاعات ناقص و احیاناً دستکاری شده پرهیز شود در این میان ممکن است کسان دیگری طمع داشته اند این فرایندهای مزایده و بورس انجام نشود و بتوانند با نرخ‌های پایین تر مجموعه را خریداری کنند.

 

وی ادامه داد: تاکید شده که از بردن هیجان میان مردم خودداری کنیم البته نمایندگان قبل تر نیز اعلام کرده بودند حضور آنها در جمع کارکنان پالایشگاه به منظور ایجاد آرامش در مجموعه بوده است.

 

رازانی اظهار داشت: اطلاعات و اسناد موجود نزد مدیریت ارشد استان پیرامون موضوع واگذاری پالایشگاه در اختیار نمایندگان محترم قرار گرفته است.

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد