اسلام آباد خبر10:03 - 1403/06/23
رئیس اداره مالیات شهرستان اسلام آبادغرب :

تنها منابع پایدار درآمدهای دولت مالیات است

رئیس اداره مالیات شهرستان اسلام آبادغرب گفت: در تمام دنیا کارکرد مالیات فقط یا اصول مالیات در هر کشور صرفاً بحث اخذ مالیات نیست

به گزارش اسلام آباد خبر ،  فرزاد رستمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی اسلام آباد خبر؛ اظهار داشت: دولت مالیات اخذ می کند برای اینکه بتواند رفاه را برای مردم تامین کند؛ مالیات برای اینکه چرخ اقتصاد کشور بچرخد ضروری است.

 وی افزود: دولت‌ها از مردم مالیات می‌گیرند که بتوانند خدمات رفاهی عمومی مثل حمل و نقل بهداشت، آموزش، تسهیل سرمایه‌گذاری تسهیل کسب و کار را برای مردم فراهم کند، دولت هم برای اینکه بتواند این بسترها را آماده کند بخشی از درآمد افراد اخذ می‌کند و به شکل‌های مختلف به زندگی آن‌ها باز می‌گرداند

 رئیس اداره دارایی و مالیات شهرستان خاطرنشان کرد: هدف و اصل مهم در بحث مالیات بحث عدالت است که با استراتژی کلان جمهوری اسلامی مطابقت دارد، اگر قوانین مقررات مالیاتی به درستی اجرا شود بحث عدالت نیز به درستی هم تبیین می‌شود، از کسانی که درآمدهای بالاتری دارند با نرخ بالاتری مالیات می‌گیرند.

 وی بیان کرد: بحث عدالت به این معنی است از افرادی که درآمد بالاتری دارند با نرخ‌های بیشتر مالیات می‌گیرند برای اینکه تجمیعی ثروت در دست این افراد شکل نگیرد.

 فرزاد رستمی گفت: مالیات پول زور نیست بلکه جهت اجرای عدالت است، مالیات برای بحث علمی فرهنگی زیرساختی و بحث عدالت در اجرای قوانین مالیاتی و وصول مالیات بوده و بر اساس آمار موجود حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد پرونده‌های ما در هیئت حل اختلاف مطرح می‌شود.

 وی عنوان کرد: بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم ماده ۱۳۲ و قانون برنامه دائمی سرمایه‌گذاری در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و کم برخوردار مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شود. رستمی افزود: شرکت‌های تولیدی شهرستان به استثنای مرغ پرطلایی و مانیزان می توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند؛ به دلیل منقضی شدن مدت ۱۰ تا ۱۳ساله بقیه شرکت‌ها در منبع عملکرد معاف از مالیات هستند. 

وی گفت: از سال ۱۴۰۰ ما به استناد برنامه‌های قانونی دائمی وسعه کلیه شرکت‌ها اعم از تولیدی بازرگانی خدماتی می‌توانند از این معافیت تا سقف معافیت مناطق آزاد ۲۰ساله استفاده کنند. وی بیان کرد: هر سال صاحبان تا خرداد و اشخاص حقوقی نیز در تیرماه باید اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند

 رئیس اداره مالیات با اشاره بر مشاغلی که مشمول ارزش افزوده هستند، عنوان کرد: مشاغلی مثل طلا فروشان، آهن‌آلات فروشان، لوازم آرایشی بهداشتی به صورت فصلی تا یک ماه فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند و میزان خریدی که کرده‌اند ارزش افزوده‌ای که پرداخت کردند اعتبارشان می‌شود. 

رستمی گفت: خوشبختانه در سه سال اخیر این اداره مالیات موفق به تحقق بیش از صددرصدی برنامه های عملیاتی و درآمد های مالیاتی شده است که این موضوع باعث تحقق بودجه جاری و عمرانی شهرستان نیز شده است.

 وی در پایان گفت: در منبع مشاغل برای عملکرد 1402 معافیت پایه در صورت تسلیم اظهارنامه حدود 100 میلیون تومان برای هر نفر است.، علاوه بر این تخفیفات و تعدیلات دیگری هم برای این مودیان در زمان قبولی فرم تبصره ماده 100 قانون و یا توافق موضوع ماده 238 در برگ های تشخیص اعمال می شود. 

رئیس اداره مالیات در پایان گفت: به طور کلی قریب به 50 درصد مودیان بخش مشاغل معاف از مالیات بوده و مالیاتی پرداخت نمی کنند، مابقی نیز شامل تخفیف مالیاتی، تقسیط و بخشودگی جرایم می شوند.

 

انتهای خبر/