اسلام آباد خبر18:07 - 1402/05/14
در قالب یک نشست تخصصی بررسی شد؛

عملکرد صرفا آموزشی آموزش و پرورش و بیلبوردهای تبلیغاتی ضعیف کرمانشاه

جایگاه تعلیم و تربیت با حضور حجت‌الاسلام جواد جلالی؛ دست‌یار و مشاور استاندار کرمانشاه در امور تربیتی تبیین شد.

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ،حجت‌الاسلام جواد جلالی؛ دست‌یار و مشاور استاندار کرمانشاه در امور تربیتی با حضور در دفتر مرصادنیوز، به سوالات خبرنگار این رسانه پاسخ داد؛

 

مرصادنیوز: چطور شد که دعوت استاندار را قبول کردید؟

 

حجت الاسلام جلالی: در ذهن بنده نمی‌گنجید در این مقطع چنین اتفاقی برای بنده رخ دهد زیرا همه ساعات زندگی بنده اعم از خواب، خوراک، تفریح و فعالیت به فضای تربیتی اختصاص داشت اما از آنجا که از دوره نوجوانی با استاندار سابقه دوستی داشتم و ایشان را می‌شناختم یک روز عصر با بنده تماس گرفت و مساله را مطرح کرد که احساس کردم از روی اخلاص بسیار بالایی با بنده سخن گفت در نتیجه نتوانستم جواب منفی بدهم در حالی‌که محال بود هر مسئولیت دیگری که به ظاهر شاید مسئولیت‌های بسیار بزرگی باشند نظیر نمایندگی ولی فقیه البته اگر شأن آن را داشتم یا مسئولیت امام جمعه بودن را بپذیرم اما دقیقا مسئولیتی که دغدغه کاری من بودم به بنده پیشنهاد شد.

 

بنده با طرز صحبت کردن استاندار به نه گفتن خود شک کردم و چند روزی مهلت گرفتم سپس طرح و برنامه‌ای را پس از دو روز نوشتم و به استاندار تحویل دادم.

 

بنده نزدیکی گفتمانی و فکری بالایی با استاندار دارم برهمین اساس هرچه پیش‌تر رفتم بیشتر گرفتار این مسئولیت شدم تا جایی که امکان نه گفتن را نداشتم.

 

مرصادنیوز: در کارنامه خود چه سوابق آموزشی و پرورشی را دارید؟

 

حجت‌الاسلام جلالی: شأن کار طلبه‌ها از همان لحظه‌ای که وارد فضای طلبگی می‌شوند کار در فضای فرهنگی و تربیتی است بنده نیز از سال ۱۳۷۹ پس از طلبگی در مدرسه فعالیت کردم و به اقدام‌پژوهی با دانش آموزان در تهران پرداختم.

 

یکی از مکان‌های استراتژیک شهر کرمانشاه مدارس صدرا است که نباید از آن غفلت شود و البته اولین رشته معارف هم در دبیرستان صدرا در کرمانشاه راه‌اندازی شد درحالی‌که هنوز در شهر قم راه‌اندازی نشده بود پس از راه‌اندازی مدرسه صدرا، مدرسه رویش‌های انقلاب اسلامی را تاسیس کردیم که اکنون ده سال از آن می گذرد زیرا معتقد بودم پژوهشگر عرصه تعلیم و تربیت باید با دانش‌آموزان درگیری میدانی داشته باشد، نباید در کتابخانه بنشیند و فارغ از فضای تعلیم وتربیت مطالعه کند و در مفروضات انتزاعی خود نسخه بپیچد بعد عده دیگری آن را اجرا کنند بلکه باید خود مجری کار باشد و در اتاق خود پژوهش کند، درواقع در زنگ تفریح و ایام فراغت دانش‌آموزان نتیجه اقدام خود را در میدان بسنجد تا رفت و برگشتی بین اقدام و پژوهش رخ دهد و از این عرصه جدا نشود.

 

مرصادنیوز: فضای فرهنگی حاکم بر کرمانشاه از جمله نصب بیلبوردهای شهرداری راجع به حجاب چه میزان از نظر تربیتی اثرگذار است؟

 

حجت‌الاسلام جلالی: بشارت و انذار و خوف و رجا دو بال هستند همچنین تشخیص اولویت این مسائل بسیار مهم است از سوی دیگر پیامبر اکرم(ص) پیامبر بشارت و انذار بود نیز در این رابطه افراط و تفریط بسیار شده؛ عده‌ای اسلام رحمانی و انذار را دور انداختند و عده‌ای صرفا به انذار چسبیدند، درحالی‌که هر افراطی تفریطی را به همراه دارد و بالعکس باید میزان تعادل را رعایت کنیم گذشته از اینکه با بحث درباره اعتدال این لفظ را نیز به افتضاح کشیدند اما باید تناسبی بین این دو بال برقرار شود، پیامبر اکرم(ص) ابتدا بشارت دادند بعد انذار دادند ما نیز نباید صرفا انذار دهیم.

 

مسأله اصلی، انجام کار فرهنگی به‌صورتی زیبا است و در این میان کاری که صدای دشمن را درنیاورد مؤثر نیست در غیر این صورت تنها اعتقادات دشمن شنیده خواهد شد و باید در کار خود تشکیک کرد.

 

چرا باید ساده ترین کار با جستجوی یک حدیث آن هم با استفاده از رنگ‌های سیاه، قرمز و زرد انتخاب شود در حالی‌که اگر کودکی همزمان از این سه رنگ استفاده کند از نظر روان‌شناسی باید بررسی شود، باید به‌منظور جلب توجه مردم از رنگ‌های شاد استفاده شود همچنین چرا تنها از متن و آن هم از فونت تیتر استفاده می‌شود.

 

در کار زیبای فرهنگی باید نیازسنجی شود، اثرگذاری آن بر مردم مشخص شود، در واقع باید خروجی محور فعالیت کنیم و مطلوبیت‌ها را برای مباحث فرهنگی و تربیتی بشناسیم و بر اساس تجمیع یافته‌های عقلای جمع درصدد انجام کاری باشیم که ناظر بر آن اتفاق باشد.

 

چرا باید بیشتر مواقع ساده‌ترین و راحت‌ترین کار را انتخاب کنیم درحالی‌که باید از عنصر هنر استفاده کنیم، سراغ اساتید دانشگاه و روان‌شناسان برویم تا کار ما اثرگذار باشد.

 

مرصادنیوز: آیا تمایل دارید نگاهی هم به مطالبات صنفی دانش‌آموزان و معلمان داشته باشید؟

 

حجت‌الاسلام جلالی: خیر. شاید این موضوع لازم باشد اما اولویت کاری بنده نیست بلکه معاونت و مشاور اقتصادی باید دنبال معیشت اقشار مختلف جامعه باشد، هر کاری حیطه‌ای دارد اکنون وزارت آموزش  و پرورش یا سازمان‌های دیگر به جای انجام کارهای فرهنگی درگیر پیگیری شمار زیادی از مطالبات معیشتی کارکنان خود هستند، مدیران نیز به‌دنبال رفع مشکلات اقتصادی یک مدرسه غیردولتی با مسائل اداری دست و پنجه نرم می‌کنند و ظرفیت آنها عموما در حوزه مباحث معیشتی و اداری به‌کارگیری می‌شود و در این میان حتی پایین بودن معلم دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل در مقطع دیپلم از وضعیت ضعیف آموزشی ما حکایت دارد.

 

مرصادنیوز: وضعیت تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش چگونه است؟

 

حجت‌الاسلام جلالی: وقتی مقام معظم رهبری به نظام فرسوده آموزش و پرورش اشاره می‌کنند دیگر بنده جرأت می‌یابم که راحت‌تر و بی‌پرده‌تر صحبت کنم امروز آموزش و پرورش ما مانند یک بچه یتیم است و تعلیم و تربیت و فرهنگ مانند سبزی خوردن بر سر سفره ماست اگر باشد خوب است و اگر نباشد در دولت‌ها به آن توجهی نمی‌شود. اکنون تربیت، اولویت اول نظام اداری ما و مردم نیست و وقتی متوجه می‌شویم که بر سر آن سیلی بخوریم.

 

آموزش و پرورش خروجی محور کار نمی‌کند بلکه به‌صورت گزارش محور فعالیت می‌کند و نهایت خروجی‌اش کسب رتبه‌های تک رقمی، دو رقمی و سه رقمی در کنکور است درحالی‌که مهارت تست‌زنی و نمره‌آوری یک نوع هوش است شاید دانش‌آموزان تنبل بدون فعالیت و صرفا با اتکا به هوش بالای خود با مطالعه اندک رتبه برتر کلاس شوند اما آنها در سنین 30 تا 40 سالگی چه ابعادی در زندگی خود خواهند داشت.

 

معنویت، سلامت، ورزش، مهارت اجتماعی، مهارت ارتباط‌گیری، فن سخن، بیان عواطف و احساسات، ایمان، تعبد عرصه‌های مختلفی است در حالی‌که تنها به علمیت چسبیده‌ایم که البته آن هم نه علم بلکه نوشته‌ای که روی کاغذ آورده می‌شود و برای آن نمره‌ای کسب اختصاص می‌یابد.

 

این روش آموزشی در دنیا و حتی در غرب که قبله برخی افراد است، منسوخ شده پس چه زمانی می‌خواهیم در این زمینه تحولی را رقم بزنیم. اکنون برخی در حوزه آموزش و برخی در آموزش و تربیت و برخی در تربیت تحولاتی ایجاد کرده‌اند زیرا بسیاری از زمان افراد متخصص صرف روزمرگی‌ها و امورات اداری و... شده است.

 

در این چند سال یک بازرس هرگز در بازرسی خود درباره تحولات ایجاد شده در مباحث تربیتی سؤالی نپرسیده است بلکه در این بازرسی‌ها تنها دفتر حضور و غیاب و پرونده و ... بازرسی می‌شود.

 

انقلاب اسلامی قلل بسیاری را فتح کرده و پیام قاطع امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه ما بر آنیم که پرچم لا اله الا الله را بر قلل کرامت و بزرگواری نصب کنیم نشان می‌دهد در فلان کپر آمریکا عکس امام خمینی(ره) نصب شده یعنی انقلاب اسلامی تا آنجا نفوذ کرده اما در عرصه تعلیم و تربیت نظام آموزش و پرورش ما دامنه‌ها را هم فتح نکرده است.

 

انقلاب اسلامی افراد بسیاری را تربیت کرده اما این افراد در سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی تربیت نشده‌اند افرادی چون حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی در کدام نظام تربیتی تربیت شده‌اند؟ درحالی‌که شهید حججی باید به‌عنوان نمونه مطالعاتی انتخاب شود و ویژگی‌های تربیتی در این فرد بررسی شود.

 

زمانی می‌توان به سیستم تعلیم و تربیت افتخار کرد که نظامی را طراحی و اجرا کنیم و عنوان کنیم این نظام فرزندان ما را تربیت کرده البته استثنائاتی نیز وجود دارد، باید فرهنگ انقلاب، معنویت، روضه اهل بیت(س) را به‌عنوان یک منظومه در مدارس به‌کارگیری و نهادینه کنیم.

 

تعلیم، تربیت و فرهنگ مانند هوا است که همه به آن نیاز دارند اما آیا این هوا و مغناطیس را در نظام آموزشی ایجاد کرده‌ایم البته مدارس خوبی هم وجود دارد که تعداد آنها روبه افزایش است اما در دایره سیستم دولتی نیستند بلکه با تلاش‌های مؤمنانه و جزیره‌ای افرادی شکل گرفته‌اند.

 

از سوی دیگر باید گفت سیستم گزینش ما سیستمی بی‌نظیر است که شبیه فرآیند اخذ رأی عمل می‌کند اما آیا سیستم گزینش معلمان ما معلمانی را برمی‌گزیند که تمام وقت در خدمت نظام آموزشی باشند البته منکر وجود معلمان بسیار خوب نیستیم.

 

یک ضرورت دیگر این است که باید هر مدرسه‌ای حداقل سالی 35 روز اردو برگزار کند که نیمی در ایام تحصیلی و نیمی دیگر در تابستان انجام شود درحالی‌که اکنون سرانه برگزاری اردو در مدارس ما به ازای هر دانش‌آموز کمتر از یک روز است در واقع بر اساس اعلام وزیر وقت آموزش و پرورش در دو سال گذشته 12 میلیون نفر روز اردو با وجود 14 میلیون نفر دانش‌آموز، برگزار شده این آمار درحالی است که رفتن به سینما را هم در زمره برگزاری اردو  ثبت می‌کنند.

 

شب ماندن در مدرسه یا به‌همراه آوردن غذا در طول روز کاری تربیتی است و فضایی متفاوت را ایجاد می‌کند‌.

 

مشکلی که در آموزش و پرورش و بسیاری از مراکز دیگر وجود دارد این است که بر اساس مفاهیم بسیار سخیف ضرب‌المثل سری که درد نمی کند دستمال نمی‌بندند عمل می‌شود البته ضرب‌المثل ‌های دیگری چون چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است و خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو نیز به‌شدت ضد تربیتی هستند.

 

اکنون برخی از دانش‌آموزان حسرت شرکت در اردو را طی دوران تحصیل خود در دل دارند درحالی‌که باید از این ظرفیت استفاده شود.

 

مشکل ما عدم مطالبه‌گری مردم است در واقع مردم ما با کارکرد مدرسه آشنا نیستند؛ مدرسه، مسجد و خانه سه ضلع هستند که باید با یکدیگر متحد شوند که در این میان مسجد فراموش شده است و ما با کارکرد آن آشنا نیستیم اگر کارکرد مسجد را درک کنیم برخی از اعضای هیئت امنا را که تاکنون متولی مسجد بودند محاکمه خواهیم کرد البته مدرسه نیز همین مصداق را دارد.

 

 یکی از عذاب‌های روز قیامت این است که به انسان نشان داده می‌شود می‌توانست چه شود و اکنون چه شده، برهمین اساس اگر مردم بفهمند مدرسه می‌توانست چه کند و نکرده بسیار متاسف خواهند شد در این میان باید مطالبه‌گری صورت گیرد زیرا اکنون دانش‌آموزان مظلوم‌ترین عنصر هستند که مطالبه‌ای نمی‌کنند و در مدارس دولتی هم پدران و مادران آنها جرات نمی‌کنند سمت مدرسه بروند البته در مدارس دولتی مدیران خوبی داریم که از والدین در انجمن اولیا و مربیان استفاده می‌کنند اما کار زیاد کردن هنر نیست بلکه باید فضایی رقم بخورد که در حوزه مباحث تربیتی تحولی ایجاد شود.

 

در این میان افرادی که در استان کرمانشاه با آنها سر و کار داریم ما را در کنار خود ببینند تا طرح جدید و بدیع حاکمیت سیستم آموزشی در مدارس کرمانشاه که به‌فرموده رهبر انقلاب سینه ستبر ایران اسلامی است، موفق عمل کند و در این راستا تمام ظرفیت‌های حاکمیتی را پای کار تعلیم و تربیت آوریم.

 

همچنین خطاب به ستاد اقامه نماز جمعه باید گفت چند هکتار مصلی در کشور وجود دارد و از آن چه استفاده‌ای می‌شود درحالی‌که رهبر انقلاب فرمودند مصلی‌های نماز جمعه باید قلب فرهنگی شهر باشند البته در برخی از استان‌ها حرکت‌های خوبی رخ داده اما باید ظرفیت‌ها با محوریت آموزش و پرورش شناسایی شود.

 

انتهای پیام/