به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، در میان تمامی راههای عجیب و غریبی که انسانها در دورانهای مختلف برای کسب درآمد انتخاب کردهاند، فروختن موی سر در عصر کنونی منحصر به فرد است بهویژه با نمایش آن در فضای مجازی!
«فروش موی طبیعی» داستان تأملبرانگیز و غریب این روزهاست که در بستر شبکههای مجازی و سایتهای تبلیغاتی و در میان برخی دخترکان و زنان این سرزمین در حال تکرار است، روایتی از افرادی که اگر چه تعدادشان زیاد نیست، اما موهای شان را میفروشند تا پولش را به زخم زندگی بزنند.

۹۰ درصد افراد بهدلیل مشکلات مالی موی سر را میفروشند
دکتر علیرضا فرهادی در گفتوگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: «مو» نماد قدرت جوانی و نیرومندی است و به زور تراشیدن موی افراد نوعی تجاوز به حقوق دیگران است و این موضوع در فرهنگ، سنن و تاریخ ما نهادینه شده است.
این روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه با بیان اینکه بازار موی انسان پیشینه بلندی دارد، افزود: این بازار از قرن نوزدهم سراسر اروپا را در بر گرفت بیشتر روستاییان اروپایی موی سر کودکان خود را میفروختند و این بیشتر در میان فقرا رواج داشت.
وی با بیان اینکه این تجارت از غرب به شرق راه یافته و کشور چین بزرگترین صادرکننده کلاه گیس و اکستنشن است، گفت: صنعت اکستنشن یا همان کلاه گیس چند سالی است که پا به ایران گذاشته و با گسترش فضای مجازی رشد بیشتری داشته است.
فرهادی خاطرنشان کرد: هر چند از لحاظ شرعی و طبق فتوای تمامی مراجع فروش مو اشکال شرعی ندارد، اما بریدن مو و فروش آن یک آسیب محسوب میشود که ناشی از فقر است.
این استاد دانشگاه افزود: در خیلی از کشورها و جوامع اگر میخواستند زنی را تنبیه کنند گیسوان او را میبریدند حتی در جامعه ما و خیلی از فرهنگها ما با اصطلاح گیس بریده آشنا هستیم و این اصطلاح در جامعه ما نوعی توهین محسوب میشود.
وی در ادامه تصریح کرد: در گذشته اطراف بیمارستانها و مراکز درمانی اطلاعیهها و تبلیغاتی را از خرید و فروش انواع گروه خونی و«کلیه» را مشاهده میکردیم و اما امروزه در فرم و قالب کوچکتری اطلاعیههای خرید و فروش مو را میبینیم و دلیل اصلی آن مشکلات مالی و فقر است.
وی گفت: موی دختران و کودکان بیشترین خریدار را دارد چون موی کودکان از لحاظ بافت سالمتر است، رنگ خورده و آسیبدیده نیست و طبیعی است. امروزه خرید و فروش مو از یک میلیون تا ده میلیون و بیست میلیون تومان در بازار رد و بدل میشود.
این مدرس دانشگاه گفت: آمار و اطلاعات دقیقی در این زمینه نداریم چون تجارت مو یک بازار سیاه است اما حدود ۹۰ درصد افرادی که موی سر را میفروشند به دلیل مشکلات مالی است که از دوران کرونا به بعد بیشترین تبلیغات در این زمینه در شبکههای اجتماعی و از جمله سایت دیوار و شیپور به وفور دیده میشود.
فرهادی گفت: هر چند ایران دستی در تولید موی مصنوعی ندارد اما تبدیل به خریدار جدی موهای طبیعی و مصنوعی شده است متاسفانه امروزه فروش آن روبه افزایش است به خصوص در جامعه ما در میان قشر زنان بدسرپرست و آسیبپذیری خود یک زنگ خطر است.
وی تصریح کرد: از بعد آسیبشناسی اجتماعی نشان از فقر و مشکلات مالی است این صنعت کلاه گیس تجارت جهانی است که شکل گرفته درست یا غلط آن بماند. آنچه چه غمانگیز است در این داستان مو فروشی در حال پیشرفت صنعت اکستنشن مو یا کلاه گیس گریزناپذیر است گاهی نیاز آن احساس میشود.
فرهادی ادامه داد: این بازار گردش مالی فراوان دارد در سال ۲۰۱۷ حدود ۳ میلیارد دلار بازار فروش داشته که پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۷ به مرز ۱۱ میلیارد دلار برسد و داد و ستد در کشورهای آسیایی بیشتر دیده میشود.

وی گفت: قبلا گفتیم در قرن نوزدهم در اروپا بود فقر عامل اصلی آن بود اما اکنون در کشورهای آسیایی گسترش پیدا کرده و امروزه میبینیم خرید و فروش مو در کشورهای آسیایی بیشتر شده و به کشورهای اروپایی صادر میشود و این موهای زنان ایرانی به دلار تبدیل میشود.
فرهادی خاطرنشان کرد: دولتمردان باید بیشتر به این مسئله توجه کنند و حمایت از زنان فقط در حد شعار نباشد! چرا که زنان جامعه ما خیلی از بچهها و دختران ما وقتی موهای خود را به فروش میرساند دچار افسردگی و رفتارهای نابهنجار روانی میشوند چرا که از لحاظ رفتارشناسی زنان به موهای خودشان وابسته هستند.
وی گفت: روزگاری گیسوی بلند، فخر زنان و دختران دم بخت بود و زنان به سختی از این مظهر زیبایی دل میکندند، اما حالا راضی میشوند موهای طبیعی خود را با پول معامله کنند.
این روانشناس بالینی گفت: آن کسی که به لحاظ فقر موهایش را میفروشد و آن کسی که در طبقه بالاتر قرار گرفته و موهای آن دختر یا زن را میخرد یک فشار روانی بر این قشر ضعیف فروشنده متحمل میشود. بنابراین باید به لحاظ روانشناسی بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا به یک آسیب جدی تبدیل نشده است.

احتمال آسیب اکستنشن به موهای سالم/ مراقب باشید
کیوان عبدی در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصاد،درباره عوارض استفاده از اکستنشن مو اظهار داشت: با توجه به اینکه در اکستنشن موهای فرد تحت کشش و فشار قرار میگیرد لذا احتمال ریزش مو و حتی طاسی وجود دارد.
مسئول واحد بهداشت محیط مرکز شهرستان کرمانشاه افزود: در افرادی که به میگرن مبتلا هستند موجب شدت گرفتن سردردها میشود و حتی ممکن است موجب ورم کردن، قرمز شدن و تاول زدن پوست سر در اثر ایجاد حساسیت شود.
وی با اشاره به اینکه استفاده از موهای مصنوعی ممکن است موجب حساسیت در پوست سر شود، گفت: استفاده از حالت دهندههای سیلیکونی موجب کنده شدن موها از محل اتصال میشود.
عبدی با بیان اینکه برخی از افراد به دلیل کم پشتی مو مجبور به اکستنشن مو هستند، عنوان کرد: استفاده از موهای طبیعی در اکستنشن خیلی بهتر است ولی بسیار گران میباشد.
مسئول واحد بهداشت محیط مرکز شهرستان کرمانشاه افزود: رشد موها موجب فاصله گرفتن اکستنشن از پوست سر و افزایش فشار بر موی طبیعی در فرد میشود. موجب خارش در پوست سر شود.
وی خاطرنشان کرد: احتمال انتقال بیماریهایی چون موخوره، قارچ و... از طریق مو به دیگران زیاد است، بنابراین افرادی که در شرایط خاص ناچارند این کار را انجام دهند باید به سالنها و مراکزی بروند که مجوز فعالیت دارند، در غیر این صورت امکان دارد به دردسر بیافتند که مهمترین آن از دست دادن سلامتی است لذا اگر شرایط بهداشتی رعایت نشود، میتواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

گفتنی است با گشت و گذاری در شهر و خصوصاً سالنهای آرایشی متوجه خواهید شد که بسیاری از آرایشگاهها وصل کردن موی طبیعی را تبلیغ کردهاند.
م. جلیلی یکی از سالندارها در گفتگو با مرصاد اظهار داشت: قیمت موی طبیعی بستگی به نوع سفارش مشتریها دارد. هر قدر طول مو بلندتر و با کیفیتتر باشد گرانتر است معمولا موهای خرمایی قیمت بالایی دارند و موهای رنگ شده ارزانتر از موهای مشکی بدون رنگ هستند.
وی با بیان اینکه اکثر مشتریها بدلیل مسائل مالی موهای خود را میفروشند گفت: الان با توجه به کیفیت مو بین 5 تا 20 میلیون خرید و فروش میشود.
جلیلی گفت: موهایی شانس خریده شدن را دارند که بلند، پرحجم و بدون مو خوره باشند. در نهایت معیار اصلی سلامت مو است و نباید رنگ شیمیایی داشته باشد و باید کاملا طبیعی باشد، بر همین اساس خریداران مو بیشتر به دنبال موی بچهها و دختران جوان هستند زیرا سالم و طبیعی است.

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصاد،این روزها خریدوفروش «مو» یکی از راههای پول درآوردن است. شاید باورکردنی نباشد، ولی سایتهایی مثل دیوار و شیپور پر شدهاند از آگهیهای خرید مو که مشتریان بسیاری دارد و این امر به مسالهای عادی در آرایشگاهها بویژه آرایشگاههای زنانه تبدیل شده است.
از نگاه آسیبشناسی اجتماعی هم فروش اعضای بدن اعم از کلیه یا مو به دلیل نیاز مالی است. هرچند قبح بریدن گیس سالهاست که ریخته شده است و برخی کوتاهی و بلندی مو را برحسب مد انجام میدهند، اما هرچه هست زیر پوست شهر خانوادههای آبرومندی زندگی میکنند که سعی دارند با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارند و خریدارانی که حاضرند برای موهای کودکان بعضا تا 20 میلیون تومان و بیشتر پرداخت کنند! و شاید فراوانی آگهیهای اینترنتی، ملاک قابل اعتنایی برای قضاوت رونق بازار فروش مو باشند مثلثی که یک ضلعش فروشندگان مو هستند، ضلع دومش آرایشگران و سالنهای اکستنشن و آخرین ضلع، خریداران مو هستند.
