اسلام آباد خبر08:51 - 1397/06/17
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

اولین تقابل جدی اوباما با ترامپ پس از ۲۰ ماه

باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، پس از قریب به ۲۰ ماه حاشیه‌نشینی، برای اولین بار در حمایت از دموکرات‌ها به انتقاد از عملکرد ترامپ پرداخت.

به گزارشاسلام آباد خبر،به نقل ازگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، روز گذشته (جمعه) با حضور در دانشگاه ایلینوی پس از قریب به ۲۰ ماه حاشیه‌نشینی، برای اولین بار در حمایت از دموکرات‌ها به انتقاد از عملکرد ترامپ و جمهوری‌خواهان پرداخت.

وی در اولین حمله انتخاباتی جدی به جانشین خود، با بیان اینکه مردم آمریکا دوران خطرناکی را سپری می‌کنند، جمهوری‌خواهان و شخص ترامپ را به تهدید دموکراسی، ایجاد انشقاق در جامعه و تضعیف اتحادهای بین‌المللی آمریکا متهم کرد.

اوباما ادامه داد: «در دو ماه باقیمانده تا انتخابات نوامبر، ما این فرصت را داریم که با رای خود جلوی سوءاستفاده بیشتر از قدرت را بگیریم.» وی اضافه کرد: «در حال حاضر، بی‌تفاوتی ما بیشتر از ترامپ و جمهوری‌خواهانی که در کنگره مستقر هستند، دموکراسی ما را تهدید می‌کند.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا که از زمان ترک کاخ سفید در ژانویه 2007 خود را تا حدود زیادی از سیاست کنار کشیده بود، در این سخنرانی جمهوری‌خواهان را متهم کرد که تمایلی به نقد عملکرد و سیاست‌های ترامپ ندارند. اما او گفت که رای‌دهندگان آمریکایی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره بجای آنها این کار را انجام خواهند داد.

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که قرار است در ششم نوامبر (15 آبان 97) برگزار شود، در فضای سیاسی آمریکا به رفراندومی درباره ترامپ تبدیل شده است. به همین دلیل، هر دو حزبِ دموکرات و جمهوری‌خواه به شدت در پی کشاندن حامیان خود به پای صندوق‌های رای هستند.

دموکرات‌ها برای اینکه کنترل کنگره را از جمهوری‌خواهان پس بگیرند، باید در انتخابات نوامبر 23 کرسی به تعداد کرسی‌های فعلی خود در مجلس نمایندگان و دو کرسی نیز به کرسی‌های خود در مجلس سنا اضافه کنند.