اسلام آباد خبر16:06 - 1392/03/27

تاکید قرائتی بر مهجوریت زدایی از قرآن

رییس ستاد اقامه نماز گفت: در عرصه‌ی فعالیت‌های دینی نباید متکی به القاب بود و به عناوینی چون دکتر و ... توجه داشت.

به گزارش ایسنا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در نشست هم اندیشی استادان و نخبگان قرآنی با اشاره به این‌که «پیامبر مکرم اسلام (ص) نسبت به مهجوریت قرآن از سوی امتش در نزد پروردگار متعال شکایت می‌کند» گفت: من در عرصه‌ی ترویج توجه به فعالیت‌های قرآنی تلاش بسیاری را به انجام رساندم و صحبتم با فعالان در این عرصه این است که من چه زنده و چه مرده به تفسیر قرآن اهمیت بسیار دهید.

وی با بیان این‌که «ما باید در کشور " نهضت مهجوریت‌زدایی از قرآن " را آغاز کنیم» گفت: در این عرصه من جلساتی را با ائمه جمعه، روحانیت تهران، فارغ‌التحصیلان مقطع دکترای علوم قرآنی و دوره‌های تخصصی تفسیر قرآن آیت‌الله مکارم شیرازی برگزار خواهم کرد.

رییس ستاد اقامه نماز با بیان این‌که «در شب قدر که شب نزول قرآن کریم است، نقش قرآن کم رنگ است» افزود: ما بیشتر به ظاهر قرآن توجه می‌کنیم و نسبت به محتوای آن کم توجه هستیم.

قرائتی با اشاره به نامه‌ای که وی خطاب به فعالان قرآنی کشور به نگارش درآورده است، افزود: بیش از 20 سال است که قاریان قرآنی بین‌المللی به کشورمان می‌آیند ولی باید پرسید که آیا مفسران قرآنی بین‌المللی نیز به کشور ما آمده‌اند، این در حالی است که معمولا ما برای کاشت یک محصول نباید پوست و یا مغز آن را به تنهایی بکاریم بلکه باید هر دوی آنها را کاشت تا محصول مطلوبی به دست آورد.

وی اظهار کرد: بر اساس آنچه که در قرآن آمده است پیامبر مکرم اسلام (ص) در روز قیامت نسبت به مهجوریت قرآن و نه مظلومیت اهل بیتش به پروردگار متعال شکایت می‌کند که بر این اساس ما باید توجهی توامان به قرآن و اهل بیت آن حضرت داشته باشیم.

رییس ستاد اقامه نماز ادامه داد: برای آغاز رفع مهجوریت از قرآن باید نسبت به کارهای اشتباه محتمل خود عذرخواهی کرده و به القاب و عناوینی چون دارالقرآن‌ها، ارشاد، روحانیت یا روحانیون اصولگرا یا اصلاح طلب، یا .... نیز توجه نداشته باشم و بدانیم که بر اساس آنچه که قرآن کریم می‌فرماید کسانی که به اقامه کتاب آسمانی در جامعه نپردازند " هیچ " نیستند.

قرائتی اظهار کرد: ما باید به خود بگوییم که اگر در همین لحظه بمیریم برای پاسخ‌های نکیر و منکر در رابطه با آن کارهایی که در عرصه‌ی قرآن باید انجام می‌دادیم و نداده‌ایم چه خواهیم گفت.

وی افزود: اینکه قرآن را روی برنج نوشتیم یا قرآنی ساختیم که هر ورقش را باید با جرثقیل جابه جا کرد یا‌ آیات قرآنی را با خطی غیر قابل خواندن آن هم بر پشت بام مساجد نوشتیم چه خدمتی به قرآن کرده‌ایم.

رییس ستاد اقامه نماز با بیان این‌که «صدا و سیما باید بودجه سنگینی برای قرآن بگذارد تا شبکه‌ی قرآنی در آن برجسته شود» ادامه داد: در عین حال باید بدانیم که در عرصه‌ی فعالیت‌های قرآنی تامین اعتبار آنچنان مهم نیست بلکه باید خود جوهره داشته باشیم.

قرائتی با اشاره به خاطره‌ای از مرحوم حجت‌الاسلام ابوترابی، نماینده‌ی امام راحل در میان آزادگان، در رابطه با چگونگی قرار گرفتن آن مرحوم در مسوولیت نمایندگی اسرای جنگ افزود: ما باید در راستای فعالیت‌های دینی به پختگی برسیم و نه این که داغ شویم، زیرا هر داغی سرد می‌شود ولی هیچ پخته‌ای دیگر خام نمی‌شود.

وی گفت: کارهایی که ما در عرصه‌ی فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهیم باید عملیاتی بوده و بدانیم که برای چه سنی و چه زمانی چه کاری انجام می‌دهیم.

رییس ستاد اقامه نماز در ادامه گفت: آثار وی به دلیل قابلیت طرح در مجالس و افراد مختلف با فرهنگ‌ها و زبان‌های متفاوت از سوی کشورهایی چون ترکیه و عراق در حال حاضر پخش می‌شوند و آثارش نیز به زبان‌های گوناگون ترجمه شده است.

قرآئتی افزود: من تاکنون 20 تا 30 طرح مختلف را به انجام رساندم و می‌خواهم که از میان فعالان قرآنی " قرائتی دوم " را بیابم.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه با اشاره به اهمیت وجود اخلاص در فعالیت‌های مختلف به ویژه در عرصه‌ی فعالیت‌های دینی به بیان خاطره‌ای از دوستی خود با حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور منتخب کشور در انتخابات اخیر ریاست جمهوری اشاره و اظهار کرد: یک روز من ایشان را در نماز جمعه دیدم و وی به من گفت که این دفعه برای هوس نیامده‌ام مملکت دارد از بین می‌رود و من می‌توانم آن را جمع کنم ولو این که می‌دانم ضایع خواهم شد ولی برای خدا آمدم.

رییس ستاد اقامه نمازهمچنین اظهار کرد: من در عرصه پرداختن به تفسیر قرآن می‌دانستم که مفسر قرآن نیستم ولی می‌خواستم در این زمینه خط شکن باشم و همین هم شد و در حال حاضر بسیاری از جوانان در این عرصه قدم گذاشته و تفاسیر نوینی در قرآن در حد معلومات خود نوشته‌اند.