اسلام آباد خبر14:48 - 1392/11/29
اکبر میرزایی در گفگو با اسلام آباد خبر

کشاورزان کود سرک مزارع گندم و جو دیم را اواخر بهمن ماه استفاده کنند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام‌آباد غرب گفت: کشاورزان حتما کود سرک مزارع گندم وجو دیم را در اواخر بهمن و اوایل اسفندماه استفاده کرده و با تهیه کودهای شیمیایی اوره و فسفات برای کشت‌های بهاره اقدام کنند.

اکبر میرزایی در گفت‌وگو با اسلام آباد خبر، در مورد وضعیت کشاورزی شهرستان اظهار کرد: امسال از 3600 هکتار اراضی زیرکشت محصول چغندرقند حدود 180هزارتن با متوسط تولید50 تن در هکتار و کیفیت عالی و کم نظیر در کشور (متوسط عیار قند 5/17درصد) تولید و تحویل کارخانجات استان کرمانشاه و سایر شهرهای کشور شد.

مدیر جهاد کشاورزی اسلام‌آباد غرب با بیان اینکه گندم و جو عمده محصولات تولیدی شهرستان را تشکیل می‌دهند افزود: با توجه به سهم غیرقابل چشم پوشی شهرستان در تامین محصول چغندر استان امسال حدود 36میلیارد تومان نصیب کشاورزان منطقه شده است.

وی گفت: با وجود کاهش بارندگی‌های سال زراعی اخیرکشاورزان منطقه توانستند در سطح 40هزار هکتار گندم دیم، 7هزار هکتار گندم آبی و 20 هزار هکتار جو دیم بالغ بر 90هزار تن محصول گندم و جو به ارزش 60میلیارد تومان و 7هزار تن نخود دیم از سطح  17 هزار هکتاراز اراضی شهرستان به ارزش 14میلیارد تومان تولید کنند.

میرزائی بیان کرد: درمجموع و با احتساب تولید 2هزار هکتار اراضی زیر کشت ذرت، هندوانه، گوجه، خیار، عدس و سبزیجات برگی و 760 هکتار باغ، 150میلیارد تومان درآمد بخش زراعت شهرستان می‌باشد که این رقم مناسب است، اما مجموعه مدیریتی شهرستان راضی به این مقدار  تولید و درآمد نیست و تا رسیدن به هدف مطلوب کماکان به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم.

مدیرجهاد کشاورزی اسلام‌آباد غرب گفت: در پاییز امسال حدود 40هزار هکتار گندم دیم، 17هزار هکتار جو دیم و 7هزار هکتار گندم آبی به موقع کشت شده است و با توجه به بارش رحمت الهی هم اکنون در وضعیت سبز بسیار مناسب و مطلوب قراردارد.

وی در مورد وضعیت دامپروری شهرستان گفت: اسلام‌آباد غرب با داشتن 7600 راس گاو شیری، 192000 راس گوسفند و بز، 3میلیون قطعه جوجه‌ریزی در سال و 30هزار قطعه مرغ تخم گذار، 700 کندوی زنبورعسل، 2 مزرعه پرورش ماهی سردابی، 2 مزرعه ماهی گرمابی و توانایی ایجاد درآمدزایی به ارزش 210میلیارد تومان در سال را دارد.

وی به کشاورزان توصیه کرد که حتما کود سرک مزارع گندم وجو دیم را دراواخر بهمن و اوایل اسفندماه استفاده کنند و هرچه سریعتر با مراجعه به مراکز توزیع نسبت به تهیه کودهای شیمیایی اوره و فسفات برای محصول گندم، چغندر قند و سایر کشت‌های بهاره اقدام کنند.

میرزایی با بیان اینکه چغندرکاران، کارخانجات بومی به ویژه کارخانه قند اسلام‌آباد غرب را در اولویت انعقاد قرارداد بگذارند، خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت نامناسب منابع آبی کشاورزان  با  مشورت کارشناسان سطح زیرکشت محصولات را با توجه به آب دهی مجاز چاه در نظر بگیرند و علاوه بر آن حاشیه امنیتی برای این منظور هم قائل شوند و سعی شود از کاشت محصولات پرمصرف آب به خصوص ذرت خودداری شود.