اسلام آباد خبر11:45 - 1396/11/09
دکتر فلاحت پیشه:

دستگاه های دولتی رفتار تبعیض آمیز بازلزله زدگان را کنار بگذارند/فوت کودکان واقعی است

اسلام آبادخبر: نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: من این هشدار را می دهم که سه دسته ازمردم شیعه، سنی و اهل حق در زلزله کرمانشاه گرفتار شدند؛ زمانی که برخی دستگاه ها تبعیض آمیز عمل کنند؛ آثار جبران ناپذیری را در پی دارد؛ برخی مسئولان فهم درستی از واقعیات منطقه ندارند .

به گزارشاسلام آباد خبر، حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت اسکان زلزله زدگان کرمانشاه گفت: دو دسته وعده به صورت کلان وجود دارد؛ یکی وعده های مربوط به اسکان موقت و دیگری اسکان دائم است؛ تلاش هایی در هر دو زمینه صورت گرفته است اما با این حال مشکلاتی در این زمینه همچنان وجود دارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اسکان دائم و موقت بیان کرد: برخی از کارشناسان و مسئولان دولتی در خصوص وضعیت زلزله زدگان به گونه ای عمل کردند که مردم را نه به عنوان افراد مصیبت زده بلکه به عنوان طرف معاملاتی خودشان در نظر گرفته اند و سعی کردند به گونه ای ارزیابی کنند که حداقل امکانات به مردم برسد.

وی در ادامه درمورد مشکلات اسکان موقت زلزله زدگان کرمانشاه اظها کرد: در مرحله اسکان موقت باوجود سرمای شدید همراه با برف و بوران بخشی از مردم از کانکس برخوردار نشدند و با مشکل مواجه شدند؛ هنوز حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم زلزله زده چادرنشین هستند اینها مشکلاتی است که وجود دارد.

فوت کودکان واقعی است

فلاحت پیشه با تاکید براینکه فوت کودکان مظلومی چون سارینا و محمد اخبار واقعی هستند؛ گفت: مسئولین به جای تکذیب و انکار واقعیت به این واقعیت پی ببرند که اگر مشکلات مردم حل نشود این شرایط شکل خواهد گرفت.

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره عملیاتی شدن وعده های دولت درخصوص وضعیت زلزله زدگان کرمانشاه بیان کرد: در اسکان دائم نیز مشکلاتی وجود دارد و رفع این مشکلات به صورت بلند مدت و میان مدت صورت می گیرد اما در این میان یک سری رفتارهای سلیقه ای و تبعیض آمیز وجود دارد که باعث شده است بخشی از مصوبات دولت عملیاتی نشود.

وی در ادامه اضافه کرد: درمورد کمک های بلاعوض و تسهیلات به مردم زلزله زده قرار بر این شد که تمامی مردم زلزله زده اعم از مستاجر و غیرمستاجر از این کمک ها برخوردار شوند؛ ۲میلیون تومان بابت خرید اقلام خانه، ۱۰میلیون تومان وام و ۵میلیون تومان برای اسکان موقت؛ مظلوم ترین و محروم ترین زلزله زدگان، ۳۰۰۰ هزار خانوار مستاجری است که الان بی خانمان شدند و بایستی این سه کمک را دریافت کنند درصورتی که الان عملا به آنها بی توجهی می شود.

2سال دیگر مردمی ورشکسته

فلاحت پیشه درادامه مشکلات زلزله زدگان گفت: کمک به مردم زلزله زده به رغم اینکه آقای جهانگیری در سرپل ذهاب اعلام کردند که کمک بلاعوض و تسهیلات سهل الوصول است به این معنا که به راحت ترین روش به مردم داده شود و در عین حال راحت از مردم بازپرداخت کنند ولی با مشکلاتی مواجه شده است؛ همچنین در مناطق مختلف سلیقه ای عمل می کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی موضوع استمهال را نیز یکی دیگر از مشکلات مردم زلزله زده دانست و بیان کرد: فضای کسب و کار به هم خورده است به رغم مصوبات دولت و دستورهای مختلفی که گرفته شده؛ شاهد هستیم که برخی از بانکها وام را در برخی مناطق استمهال می کنند و در سایر مناطق این کار صورت نمی گیرد و در این فضایی که کسب و کار مردم با مشکل مواجه شده است برای زلزله زدگان مدام پیامی ارسال می شود که وام خودشان را پرداخت کنند.

وی در ادامه افزود:حتی برخی از بانکها که استمهال کردند از مردم زلزله زده تعهدنامه می گیردند که اگر دولت زیر قول خود زد و سود بانکها پرداخت نشد خود مردم سود این وام ها را بپردازند؛ به نظرم این موضوع کمرشکن می شود و ما دو سال دیگر با مردم ورشکسته ای مواجه خواهیم شد.

بازی تجاری بانک ها با زلزله زدگان

حشمت الله فلاحت پیشه با تاکید براینکه بانک ها نباید بازی تجاری را با مردم زلزله زده صورت دهند گفت: باوجود اینکه کمیته بحران اسامی ۹ شهر زلزله زده را به عنوان شهرهای بحران زده اعلام کرده است؛ برخی از وزارتخانه ها، بانکها و صندوق ها مثل صندوق مهر یک سری تسهیلات را تنها شامل چند شهر می کنند و باقی شهرها را محروم کردند و این باعث بوجود آمدن تبعیض بین مردم زلزله زده شده است.

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: من این هشدار را می دهم که سه دسته ازمردم در زلزله گرفتار شدند؛ برخی شیعه، عده ای اهل سنت و برخی دیگر اهل حق هستند که همه اینها در طول سالیان دراز برادرانه وخواهرانه در قالب عرق و ایده ملی با یکدیگر زندگی کردند؛ الان زمانی که برخی دستگاه ها، بانکها و صندوق ها تبعیض آمیز عمل می کنند؛ اینکه برای گروهی تسهیلات قائل می شوند و برای برخی دیگر نه؛ این عمل آثار جبران ناپذیری را در پی دارد؛ برخی مسئولان فهم درستی از واقعیات منطقه ندارند و تنها انتظار ما این است که طبق مصوبات کمیته بحران عمل کنند و تبعیض قائل نشوند./ایسکانیوز