اسلام آباد خبر09:27 - 1396/11/08
دکتر فلاحت پیشه:

مسئولان به جای تکذیب حقایق به فکر چاره‌اندیشی باشند/ سارینا و محمد از سرما مردند

اسلام آبادخبر: فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب، می‌گوید به دلیل سرما، زندگی در چادر، وضعیت بهداشتی نامناسب و ... مرگ و میر افراد رخ داده است و مسئولان بهتر است به جای تکذیب حقایق، به فکر چاره اندیشی برای حل مشکلات باشند.

به گزارشاسلام آباد خبر، فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب، می‌گوید به دلیل سرما، زندگی در چادر، وضعیت بهداشتی نامناسب و ...  رخ داده است و مسئولان بهتر است به جای تکذیب حقایق، به فکر چاره اندیشی برای حل مشکلات باشند.

 
بعد از سارینای 4 ساله، محمد نوزاد 4ماهه نیز دومین قربانی سرمازدگی در مناطق زلزله زده کرمانشاه شد که به دلیل سرمای شدید و عفونت ریه، جان خود را از  دست داد. 
 
 
 
سناریوی مرگ و میر در چادرها، خودکشی، بیماری‌های عفونی و ... همچنان ادامه دارد. بیش از دو ماه از زلزله مهیب کرمانشاه و ویران شدن بخش اعظم این شهر می‌گذرد اما به نظر می‌رسد مردمی که از زلزله جان سالم به در بردند، قرار است با بی تدبیری مسئولان و عدم تامین نیازهای اولیه مانند کانکس، جان خود را از دست بدهند.
 
 
 
چندروز قبل یکی از نمایندگان کرمانشاه خبری در خصوص مرگ سارینا دختر 4 ساله، به دلیل سرما و بیماری را اعلام کرد. خبری که بعد از آن بازوند، استاندار کرمانشاه صراحتا آن را تکذیب و اعلام کرد که فوت این دختر بچه  به دلیل سرما و برودت هوا نبوده است. تکذیبی که بیش از هرچیزی جز ناامیدی مردم این مناطق و شکل گیری بی اعتمادی در میان آن‌ها، هیچ فایده دیگری در پی نخواهد داشت. 
 
 
 
انتظار می‌رود مسئولان مربوطه، مسئولان محلی و استانی این منطقه، به جای تکذیب حقایق، در کنار مردم قرار بگیرند و سعی کنند تا مشکلات این مردم را هرچه سریعتر حل و فصل کنند تا دیگر شاهد مرگ و میر کودکان و افراد کم توان نباشیم.
 
حشمت‌االله فلاحت پیشه، نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله زده کرمانشاه،  گفت: اقدامات اولیه تاکنون صورت گرفته است. با توجه به برودت هوا، بخش‌های از مردم نیازمند کانکس هستند که کانکس تاکنون مستقر نشده است. 
 
 
 
این نماینده مجلس با اشاره به جزئیات مشکلات مردم زلزله کرمانشاه، گفت: یکی از مشکلات، بی توجهی بخشی از دستگاه‌ها و ارگان‌ها به مشکلات زلزله زدگان است که بعد از رخ دادن زلزله از کانون اخبار دور شدند. مشکل بعدی، تبعیضی است که برخی از مدیران در این مناطق شکل می‌دهند. به طور مثال بعضی از مدیران به برخی از شهرستان‌ها رسیدگی می‌کنند و به برخی دیگر نه! این رفتارها باعث شکل گیری نوعی تبعیض در میان مردم این منطقه می‌شود که ماهم موظف هستیم نام این مدیران، دستگاه‌ها  و بانک‌هایی که به وظایف خود عمل نمی‌کنند را اعلام کنیم. موضوع دیگری که وجود دارد، بحث تسهیلات و کمک‌های بلاعوض است.
 
 
 
فلاحت پیشه ادامه داد: در جلسه‌ای که در سرپل ذهاب با مسئولان داشتیم، آقای جهانگیری اعلام کرد که دستور تسهیلات و کمک‌های بلاعوض صادر شده است و در خزانه و بانکداری، ردیف بودجه‌ای و اعتباری برای آن مشخص و تعیین شده است که به راحت‌ترین صورت ممکن به دست مردم خواهد رسید و بازپرداخت این تسهیلات نیز از آسان ترین و راحت‌ترین نوع بازپرداخت خواهد بود. اما متاسفانه اکنون شاهد آن هستیم که تسهیلات و کمک‌های مد نظر با سختی به دست مردم می‌رسد و با توجه به اینکه تامین اعتبار شده است، برخی از بانک‌ها اعلام می‌کنند که با کمبود منایع مالی موجه هستند، که این خود نوعی دروغ گفتن به مردم است.
 
 
 
این نماینده مجلس با اشاره به مشکلات مستاجران زلزله زده، تصریح کرد: مااکنون چیزی حدود 300 هزار مستاجر داریم که می‌توان گفت این قشر محروم‌ترین و مظلوم ترین مردم زلزله زده هستند. در جلسه هئیت دولت و کمیته بحران مصوب شد که به مستاجران سه نوع کمک صورت می‌گیرد.این کمک‌ها شامل دو میلیون تومان برای خرید وسائل منزل، 5 میلیون تومان برای اجاره یک منزل برای یکسال و اعطای 10 میلیون تومان به عنوان کمک معیشت است که متاسفانه هیچ‌کدام از این موارد تاکنون پرداخت نشده است. حتی ما انتظارمان این بود که نهادهای حمایتی از این موضوع استفاده کنند و به کمک بیاییند اما تاکنون هیچ‌کدام از این وعده‌ها عملی نشده است.
 
 
 
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که وجود دارد، مشکل استمهال وام‌ها است که به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود. مصوب شده بود که وام‌ها تا دو سال استمهال شوند. این استمهال برای تمامی مناطق زلزله زده است نه فقط مناطق ویران شده. ازآنجایی که فضای کسب و کار بهم خورده است قرار بر این شد که بازپرداخت وام‌ها تا دو سال متوقف شود. این رفتارها به صورت سلیقه‌ای در این مناطق اجرا می‌شود. من بازهم تاکید می‌کنم که این مردم 8 سال در زمان جنگ مرز داری کردند، با افنخار اکثر خانواده‌ها یک یا دو شهید و جانباز دارند و در ایام مختلفی این مردم به نظام و کشور کمک کرده‌اند. اکنون زلزله آمده است و مردم دچار استیصال شدند و انتظار این است که مسئولان به وعده‌های خود عمل کنند. 
 
 
 
عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ادامه داد: به طور مثال یکی از بانک‌ها به دو الی سه شهر اعلام کرده است که وام‌های 5 میلیون تومانی به زلزله زدگان می‌دهد و باقی شهرها را محروم کرده است. همین تصمیمات سلیقه‌ای باعث می‌شود که احساس تبعیض در میان مردم شکل بگیرد. برخی از مسئولین به دلیل ناآگاهی نه تنها کمکی نمی‌کنند بلکه فقط احساس تبعیض را در میان مردم این مناطق ایجاد کرده‌اند. توجه داشته باشید که در مناطق زلزله زده،  مردمان شیعه،  اهل سنت و  اهل حق ساکن هستند. برخورد تبعیض آمیزی که در پرداخت کمک‌ها و تسهیلات شکل می‌گیرد، باعث می‌شود شکاف‌های قومی در این مناطق باز شود. 
 
 
 
فلاحت پیشه، به اخباری که در خصوص فوت چند کودک بر اثر سرما و تکذیب استاندار کرمانشاه، اشاره کرد و گفت: من انتظارم از مسئولین این است که به جای تکذیب واقعیت، جلوی تکرار مصائب واقعی را بگیرند. مردمی که در زیر چادر زندگی می‌کنند، به طور طبیعی افرادی مانند سارینا و محمد نوزاد 4ماهه، افزایش پیدا می‌کند. مردم در چادر در این هوای سرد و فضای بهداشتی نامناسب زندگی می‌کنند و متاسفانه شاهد چنین مشکلاتی هستیم. یک واقعیتی که وجود دارد این است که بخش اعظم بیماری‌ها و مرگ و میری که در زیرچادرها صورت می‌گیرد، به دلیل سرما است و به جای تکذیب، باید به فکر چاره اندیشی در خصوص این قبیل مشکلات بود.
 
 
 
این نماینده مجلس ادامه داد: مواردی بوده اند که به دلیل سرما کلیه‌هایشان را از دست داده‌اند که ما آنها را به بیمارستان‌ها ارسال کردیم تا مراقبت‌های ویژه صورت بگیرد. اما باید به این نکته هم توجه کرد که بخشی از مردم زلزله زده در روستاها هستند و به مسئولین هم دسترسی ندارند و مسئولین باید به آن‌ها دسترسی پیدا کنند و به مشکلاتشان رسیدگی کنند.