اسلام آباد خبر09:46 - 1396/11/05

دلیل تخریب بیمارستان نوساز در زلزله اسلام آبادغرب اعلام شد

اسلام آبادخبر: مقام مسئول آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک دلایل تخریب بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام آباد غرب در زلزله اخیر کرمانشاه را تشریح کرد.

به گزارشاسلام آباد خبر، علیرضا چراغی با اشاره به این‌که باید دلایل تخریب پروژه ها در زلزله های اخیر را واکاوی کنیم، اظهار کرد: چطور ممکن است تلفات جانی زلزله 8ریشتری در ژاپن کمتر از تعداد انگشتان یک دست باشد، اما در ایران با وقوع زلزله هایی به شدت کمتر علاوه بر کشته شدن تعداد بسیار زیاد، زیرساخت ها نیز ویران می شود.

 

 

وی ادامه داد: متاسفانه مهندسان در زمان ساخت و ساز پروژه ها اهمیتی به نظارت ها و کنترل های کمی و کیفی نمی دهند.

 

 

وی با بیان این‌که برای ساخت یک پروژه ایمن و مقاوم در برابر زلزله سه عامل مهندسان ناظر، مصالح استاندارد و کنترل کیفی در زمان اجرا دخیل  هستند، تصریح کرد: در زلزله اخیر کرمانشاه  پروژه مهم بیمارستان امام خمینی اسلام آباد غرب دچار مشکل اساسی شد.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمانشاه اظهار کرد: از تحویل این بیمارستان 8 ماه گذشته بود که با زلزله اخیر تخریب شد.

 

 

چراغی با بیان این‌که در این پروژه نظارت مهندسان ناظر ضعیف بوده است، گفت: همچنین در ساخت این بیمارستان از مصالح غیراستاندارد استفاده شده و کنترل کیفی آن نیز توسط آزمایشگاه های بخش خصوصی صورت گرفته است.

 

 

وی با تاکید بر این‌که هیچ نظارتی بر عملکرد این آزمایشگاه ها وجود ندارد، افزود: نکته جالب توجه اینکه در مناطق زلزله زده کرمانشاه سد های ازگله، سومار، آزادی،  بزرگراه اسلام آباد-قصرشیرین و... وجود داشته اما اتفاقی برای آنها پیش نیامد.

 

 

وی بیان کرد: وجود یک سازمان کنترل کیفی حاکمیتی فرا وزارتخانه ای که بتواند بر عملکرد تمام آزمایشگاه های بخش خصوصی نظارت داشته باشد، ضروری است./تسنیم