اسلام آباد خبر11:05 - 1396/10/30
نگاهی به آموزه های نهج البلاغه؛

سست عنصری خودی ها زمینه‌ساز فریبکاری و فتنه‌ دشمن

سست عنصری و وارفتگی خودی‌ها با فرصت طلبی دشمن می‌توانند دو لبه یک قیچی شوند و سست عنصرها ممکن است خواسته یا ناخواسته به پایگاه دشمن تبدیل شوند!

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ؛  آموزه های نهج البلاغه مخصوصا در باب توجه به تشخیص نفاق و تزویر و فتنه دشمنان دین خدا، ناب و هدایتگر است.

یکی از این آموزه ها تاکید بر سست عنصری یارانی است که سبب بروز فتنه و اثربخشی فریبکاری دشمان می شود.

 اشعث بن قیس کارگزار عثمان درآذربایجان بود. امیرالمؤمنین علیه اسلام نیز او را در منصب خود ابقاء کردند. وی در جنگ صفین ابتدا تصمیم داشت به دشمن ملحق شود اما مشاورانش او را از این تصمیم برگرداندند و به خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام درآمد.

 در گرماگرم جنگ صفین، در روز قبل از لیله الهریر آمار کشته‌های طرفین بالا رفت. با این حال شکست معاویه در حال قطعی شدن بود که شب‌هنگام همین اشعث در بین یاران خود سخنرانی کرد و به آنان گفت که نگران آینده زن و فرزندانش شده و مردم را از ادامه جنگ بیم داد و گفت برای اینکه نسل عرب منقرض نشود، باید از جنگ دست بکشیم. 


جاسوسان معاویه خبر این سست عنصری و وارفتگی اشعث را به او رساندند و او هم فردا قرآنها را بر سر نیزه کرد و با اینکه امیرالمؤمنین علیه السلام نیرنگ‌آمیز بودن این توطئه را تبیین کرد ولی همین اشعث سپاهیان را علیه امام شوراند و ایشان را مجبور به پذیرش حکمیت کرد. 

اتفاقا شبکه رسانه ‌ای معاویه برای اینکه عراقیان را وادار به صلح کند تبلیغات گسترده‌ای کرد. (ن ک: بامعارفنهج، شماره 69) 

عجیب این بود که در تبلیغات معاویه هم روی همان عناصری دست گذاشته شده بود که اشعث مطرح می‌کرد: نگران زن و فرزندانتان نیستید؟ چرا می‌خواهید با ادامه جنگ مردان عرب را به کشتن بدهید تا ایرانیان بر زنانمان مسلط شوند؟ و ...!!!

به گزارش مرصاد طبق آموزه های نهج البلاغه، سست عنصری و وارفتگی خودی‌ها با فرصت طلبی دشمن می‌توانند دو لبه یک قیچی شوند وسست عنصرها ممکن است ناخواسته به پایگاه دشمن تبدیل شوند!