اسلام آباد خبر12:07 - 1396/10/28
نفوذ زرق و برق دنیا در محل تذکر آخرت؛

تجارت مُدرن در چند قدمی مردگان!

اخیرا پیشنهادی مطرح شده تا مجتمع های تجاری و مگامال ها در قبرستانها راه اندازی شود تا مردم در بهشت زهرا هم از برخی خدمات شهری بهره مند شوند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، به تازگی شاهد ترویج ساخت مگا مال ها در شهرهای بزرگ هستیم و اخیرا یکی از اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد ایجاد مراکز تجاری در بهشت زهرا را مطرح کرده است جدای از اینکه چنین امری سبب زیر سوال رفتن  ماهیت قبرستان به عنوان موزه عبرت همگان شده، موجبات تغییر سبک زندگی را نیز فراهم خواهد کرد.
 
برخلاف اینکه ائمه اطهار(ع) توصیه هایی را مبنی بر لزوم توجه به مرگ و به آرامستان رفتن داشته اند، برخی درصدد راه اندازی مجتمع های تفریحی عرضه کننده کالاهای غربی و اروپایی در قبرستان هستند.

 فراهانی یکی از اعضای شورای شهر تهران که چنین پیشنهادی را مطرح کرده معتقد است باید در بهشت زهرا مگامال ساخته شود زیرا مردم باید برخی خدمات دریافت شده در شهر را در بهشت زهرا نیز دریافت کنند.
 
عضو شورای شهر درباره استفاده بهینه از فضاهای تهران چنین پیشنهادی را مطرح کرده و گفته: تاکنون این پیشنهاد ایجاد مجتمع های تجاری در بهشت زهرا در کمیسیون های شورای شهر طرح نشده است.
 
اینکه احداث مگامال ها با بهشت زهرا چه سنخیتی دارد جای تامل است این در حالیاست که به اعتقاد اقتصاد دانان چنین احداثهایی صرفه اقتصادی نیز ندارد.
 
چنین مجتمع هایی در راستای قابلیت مند کردن بازارهای تولیدی نیست
 
دکتر شاه ویسی؛ اقتصاد دان در این باره می گوید: چنین مجتمع هایی در مسیر کارکردهای بازار برای قابلیت مند کردن یا متوازن کردن بازارهای تولیدی نیست بلکه به صورت یک سویه و یک طرفه دست به تخریب بازارها می زنند و حتی بازار جایگزین صحیحی نیز نمی توانند تعریف کنند زیرا به طور درون زا قابلیت تجاری را توسعه نداده اند با این حال به کالاهای خارجی روی می آورند که صرفا یک عملیات تجاری تقلیدی را به دنبال دارد.
 
تحمیل نیازهای کاذب به خانواده ها در پی احداث مگامال ها
 
ابهری؛ جامعه شناس نیز در این باره گفت: این مجتمع ها فقط تعریف کردن نیازهای کاذب و تغییر سبک زندگی را به دنبال دارد، و در نتیجه این  نیازهای کاذب را به خانوده تحمیل می کند.
 
وی افزود: در اثر تبلیغات فراوان، ایجاد مصرف کاذب و تشویق به مصرف گرایی اشاعه پیدا می کند.
 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اینکه یک روز گوشت 900 هزار تومانی و یک روز هویج 90 هزار تومانی به بازار عرضه می شود و البته خیابانها مملو از خودروهای مازراتی و پورشه می شود یکی از تبعات راه اندازی چنین تبلیغات کاذبی است که البته چنین طرح ریزی شده تا سهمی از اقشار متوسط نیز در آن محفوظ بماند تا رفته رفته سبک زندگی بیگانه با فرهنگ ایرانی-اسلامی را رواج دهد.