اسلام آباد خبر08:38 - 1396/10/14
دکتر فلاحت پبشه مطرح کرد:

دشمن برای تخریب نظام از مطالبات مردم سوءاستفاده می کند

اسلام آبادخبر : عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه جنس مطالبات مردم اقتصادی است و باید از راههای مسالمت آمیز و نقد سازنده به توسعه کشور کمک کنیم، گفت :نباید فراموش کنیم که ایران اسلامی دشمنان زیادی دارد و از خواسته های اقتصادی مردم سوء استفاده و آن را به سمت فضای تخریب پیش می برند .

به گزارشاسلام آباد خبر، حشمت الله فلاحت پیشه روز گفت: روح اعتراض های اخیر اقتصادی بوده و در حقیقت این اعتراض ها نشان داد که مردم دغدغه اقتصادی دارند اما 2 جریان آن را به انحراف کشاند، از جمله کسانی که در خارج از کشور سعی در هدایت اعتراض ها داشتند و نیز کسانی که شعارها را از مسائل اقتصادی به سمت مسائل سیاسی پیش بردند.
به گفته وی، آمریکا و شخص آقای ترامپ از جمله این دشمنان خارجی است و نمی توان آنها را دوست ملت ایران دانست چرا که در گذشته با وضع قوانین
تحریمی از جمله در خصوص محدودیت ها برای ورود ایرانیان به خاک آمریکا بارها به ملت بزرگ ایران توهین کرده اند این در حالی است که ایرانیان مقیم آمریکا در طول یک قرن گذشته نقش پر رنگی در توسعه این کشور داشته اند.
این نماینده مجلس در خصوص راهکارهای قانونی پیگیری مطالبات اقتصادی مردم گفت: یکی از این کانال ها کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی اسلامی است.
به باور وی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیشتر از هر سیاستمدار دیگری با مردم در ارتباط هستند و به خوبی از دغدغه های آنها آگاهی دارند.
فلاحت پیشه تاکید کرد که بودجه باید شفاف باشد و مردم در جریان کلیت اقتصادی کشور قرار بگیرند به این معنی که چقدر بودجه داریم و چه کارهایی می توانیم انجام دهیم.
او افزود: مردم ما در طول سالهایی که کشور ما تحریم بوده است ثابت کرده اند که با کمبودها می توانند کنار بیایند اما هرگز کم کاری ها را نمی پذیرند.
وی در خصوص اقدام های کمیسیون تلفیق برای بودجه 97 نیز اضافه کرد: طبق پیشنهاد دولت باید یارانه 35 میلیون نفر از جمله حقوق بگیران در سال آینده حذف می شد که کمیسیون تلفیق با حذف این تبصره اجازه این کار را به دولت نخواهد داد.
فلاحت پیشه تاکید کرد که مجلس اجازه گرانی را نمی دهد از جمله در لایحه پیشنهادی دولت پیشنهاد افزایش 50 درصدی حامل های انرژی وجود داشت که ما نیز آن را رد کردیم.
وی اختصاص 70 هزار میلیارد تومان برای اشتغال را دیگر اقدام های مجلس در راستای رفع مشکلات اقتصادی عنوان کرد.
به گفته نماینده اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی از جمله کارهای دیگری که برای شفافیت اقتصادی لازم است تعیین تکلیف شرکت های دولتی است که 66 درصد سهم بودجه را به خودشان اختصاص داده اند.
فلاحت پیشه گفت: از کل بودجه کشور 34 درصد فقط به بخش عمومی از جمله کارهای عمرانی اختصاص دارد در حالی که 66 درصد مختص شرکت های دولتی عمدتا
زیان دهنده می شود.
به گفته وی، 90 درصد بودجه شرکت های دولتی صرف حقوق و مزایا به خصوص هیات مدیره های با حقوق بالا می شود و فقط 10 درصد به مصرف کارهای عمرانی می رسد.
او راهکار حل این مشکل را در عمل به اصل 44 قانون اساسی و واگذاری این شرکت ها به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: متاسفانه روند واگذاری ها کند است به گونه ای که سال گذشته فقط سه شرکت واگذار شده است .
فلاحت پیشه در ادامه اقدام دیگر مجلس در حل مشکلات اقتصادی را معافیت مالیاتی افرادی عنوان کرد که تا 2 میلیون و 300 هزار تومان حقوق دریافت می کنند.
به گفته او با این قانون که برای اولین بار اتفاق می افتد در عمل 75 درصد حقوق بگیران و کارگران از مالیات معاف می شوند و در عوض کسانی که درآمد و حقوق بیشتری دارند باید مالیات بیشتری نیز پرداخت کنند.
وی همچنین جلوگیری از افزایش حقوق نمایندگان مجلس، وزرا و مدیران ارشد را دیگر اقدام مجلس در راستای تحقق عدالت اقتصادی عنوان کرد.
این نماینده مجلس با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر شفافیت اقتصادی حساب کشی از موسسات زیرنظر رهبری از جمله بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و اوقاف را دیگر اقدام مجلس در راستای رسیدن به شفافیت اقتصادی بیان کرد.
به گفته فلاحت پیشه، این نهادها ثمره انقلاب اسلامی هستند و در راستای کمک به فقرا و مستضعفان جامعه تاسیس شده اند و در حقیقت دارایی آنها امانت مردم است لذا باید معلوم شود در عمل چقدر در توسعه کشور نقش داشته اند و درآمد آنها کجای اقتصاد کشور هزینه می شود.
او تاکید کرد مطابق طرح جدید نمایندگان مجلس از سال آینده این نهادها نیز مشمول حسابرسی دیوان محاسبات کشور خواهند شد./ایرنا