اسلام آباد خبر12:23 - 1396/09/12
مدیر جهاد کشاورزی اسلام آبادغرب طرح کرد:

خسارت زلزله به بیش از 250 واحد دامی در اسلام آبادغرب

اسلام آبادخبر: مدیر جهاد کشاورزی اسلام آبادغرب گفت: زلزله اخیر با 253 مورد خسارت به اماکن دامی شهرستان، بالغ بر 14554متر مربع خسارت و تخریب بر جای گذاشته است.

جهانشا نظری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو با اسلام آبادخبر، اظهار کرد: با بررسی کارشناسان این اداره تاکنون  مشخص شده بر اثر زلزله شب 21 آبان 96 تعداد 61 مورد اصطبل دامی در شهرستان تخریب شده است که 3.760 متر مربع زیربنای این خسارات بوده است .

 

وی افزود:  همچنین 192 مورد اماکن دامی شهرستان بر اثر زلزله اخیر آسیب دیده است که معادل10.794  متر مربع ارزیابی گردیده است.

 

نظری با بیان اینکه بررسی خسارات دامداران و کشاورزان زلزله زده همچنان ادامه دارد، گفت: بیشترین خسارات روستایی مربوط به روستاهای ونایی و چالاوبکر بوده که 24 راس دام سبک نیز در این روستاها بر اثر زلزله تلف شد و به تناسب نیز خساراتی به اصطبل های دامی در روستاهای  فیروزآباد، ارکوازی و ...  نیز به بار آمده است .

 

وی  افزود: در زلزله اخیر خسارتی مربوط به باغات و زمین های کشاورزی گزارش نشده است ولی بالغ بر 10 مورد خسارت به ساختمان موتورخانه چاه های آبی گزارش شده است.

 

مهندس نظری در پاسخ به سوال خبرنگار اسلام آبادخبر، گفت: در ازای هر راس دام تلف شده در زلزله مبلغ 600 هزار تومان کمک بالاعوض به دامداران پرداخت می شود و برای سایر موارد ما لیست خسارات وارده به کشاورزان و دامداران را به همراه مدارک و مستندات بررسی شده کارشناسان به ستاد بحران شهرستان تحویل می دهیم  که بر مبنای قوانین و مقررات مربوطه با کمک های بلاعوض دولت و تسهیلات مربوطه نسبت به حمایت از این قشر زحمتکش اقدام خواهد شد.

 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاطرنشان کرد:  کارکنان جهاد کشاورزی شهرستان و خانواده های ایشان با وصف اینکه خود زلزله زده بودند، اما در جمع آوری و کمک رسانی به زلزله زدگان سرپل ذهاب و اسلام آبادغرب کمک های شایان توجهی ارائه نمودند و به مدت 10 روز پرسنل بصورت آماده باش و بدون مرخصی در کنار سایر دستگاه های خدمات رسان مشغول خدمت رسانی به مردم بودند.

 

وی افزود: تهیه و بسته بندی مقدار قابل توجهی پتو، اقلام خوراکی، پوشاک، لوازم گرمایشی، میوه، آب معدنی، برنج و بسته های بهداشتی توسط کارکنان این اداره صورت گرفته که بصورت روزانه با خودرو های  جهاد کشاورزی برای کمک رسانی به زلزله زدگان سرپل ذهاب ارسال گردیده است.

 

مهندس نظری با اشاره تداوم فعالیتموکبجهادکشاورزی برای برگشت زوار اربعین، خاطرنشان کرد: در اولین روز بعد از زلزله در بین ساکنین مسکن مهر و پرسنل و امدادگران بیمارستان اسلام آبادغرب 800 پرس غذای گرم توزیع شده و پس از آن نیز به مدت 5 روز،  روزانه 1000 پرس غذای گرم برای زلزله زدگان سرپل ذهاب بسته بندی و ارسال گردید.

 

وی در پایان سخنان خود با توصیه به کشاورزان و دامداران در راستای مقاوم سازی اماکن دامی، گفت: در چند سال گذشته سیاست های جهاد کشاورزی به دنبال بحث ساخت اماکن دامی استاندارد و سبک سازه بوده تا هم هزینه کمتری بر کشاورز تحمیل شود و هم در چنین حوادثی میزان خسارات آن کاهش یابد.