اسلام آباد خبر09:34 - 1396/05/25
روایت متفاوتی از شکستن یک حصر؛

یورش ۳۸ سال پیش "داعش" به پاوه/ ایستادگی علمای اهل سنت

اسلام آبادخبر: یک رزمنده دفاع مقدس با بیان روایتی متفاوت از حماسه پاوه، خاطراتی را از ایستادگی علمای اهل سنت تا تسخیر غار قوری قلعه توسط منافقین را بازگو کرد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، محمد کرمی‌راد با بیان خاطراتی از حماسه شکست حصر پاوه اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که رعشه‌ بر پیکره نظام دو قطبی جهان انداخت، از سویی اتحاد جماهیر شوروی سابق دین را اَفیون جامعه و فاقد کارایی می‌دانست و از طرفی نیز در بلوک غرب به سرکردگی ایالات متحده آمریکا، رفته رفته دین از سیاست مُنفک شده بود.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران مبنای قانون اساسی را بر اساس قرآن و آنچه که در دین مبین اسلام واقع شده بود، عرضه کرد به همین دلیل استکبار شرق و غرب بلافاصله به فکر براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران برآمدند، از داخل منافقین، گروهک‌های سرسِپُرده حزب مُنحله دموکرات، کومله و چریک‌های فدایی خلق در جهت منافع اربابان خود قدم برداشتند و اولین جرقه اشغال را از مهاباد و سنندج و مناطق دیگر شروع کردند و در سال 1358 به شهر مقاوم پاوه هجوم آوردند.

گروهک‌های منافقین قوری قلعه را مامن و پناهگاه خود کردند

این رزمنده دفاع مقدس بیان کرد: پاوه از شهرهای مذهبی و خوب تابعه استان کرمانشاه بود و به لحاظ تدیّن مردم، به عنوان قوم اورامانات مطرح بوده و هست، گروهک‌های وابسته به قدرت‌ها از غفلتی استفاده کردند و با یک جنگ روانی حمله گسترده‌ای را به منطقه اورامانات انجام دادند. ابتدا در خفا غار قوری قلعه را به تسخیر خود درآوردند و این غار تبدیل به مکان تجمع و سلاح و تجهیزات و مهمات و وعده‌های دروغینی شد که به بعضی‌ها دادند.

وی ادامه داد: این حمله باعث شد برخی از نقاط شهر پاوه از دست برود اما فرمانداری، ژاندارمی، سپاه و بیمارستان پاوه تا لحظات آخر ایستادگی کردند. من در روز دوم جنگ به واسطه پیام شهید والامقام سید محمد سعید جعفری فرمانده سپاه استان به اتفاق آقای مرتضی شریفی و چند تن از دوستان رفتیم با هلیکوپتر در پاوه پیاده شدیم، تجهیزات و امکانات و مهمات و ارزاق و... برای کمک به نیروهای مستقر در آنجا با خود بُرده بودیم.

ایستادگی بی نظیر مردم پاوه در کنار شهید چمران

کرمی‌راد افزود: هنگام ورود به پاوه در کنار پاسگاه ژاندارمی پیاده شدیم و با شهید چمران و دوستانش مواجه شدیم، ماموستا ملا قادر قادری نیز سلاح به دست در کنار شهید چمران ایستاده بود و با عوامل ضد انقلاب مبارزه می‌کرد، شهید چمران با درایت و هدایت عملیات و فرماندهی که خود در صحنه حضور داشت امکانات را تقسیم کرد و ما هم به اتفاق ایشان به فرمانداری رفتیم من همان شب می‌دیدم که شهید چمران و دیگران و مردم شریف پاوه از جمله علمای پاوه به خصوص ماموستا ملا قادر قادری تا صبح ایستادگی می‌کردند.

وی اظهار کرد: ماموستا ملا قادر قادری یکی از عزیزان و بزرگان ما در شهرستان پاوه است که نقش بسیار کلیدی در آن زمان و ایشان حتی در زمان پیروزی انقلاب اسلامی داشت در زمان حمله چماق‌داران رژیم شاهنشاهی، به تأسی از حضرت امام (ره) نهضت را در پاوه و اورامانات شروع کرده بود و مورد هجمه عوامل رژیم پهلوی هم قرار گرفته بود.

مردم پاوه در مبارزه با ضد انقلاب مصمم بودند

کرمی‌راد گفت: این دومین نقطه درگیری مردم عزیز پاوه با عوامل سرسپرده بود و شور و اشتیاق خاصی در میان مردم، پاسداران، بومیان، بسیجیان، نظامیان و پاسداران مقیم و ساکن وجود داشت و همه در مبارزه علیه ضد انقلاب مصمم بودند.

وی بیان کرد: شهید چمران به واسطه آشنایی که با شهید آیت شعبانی رحمت الله علیه داشت، این شهید بزرگوار را فرمانده پاسگاه ژاندارمی نمود و عوامل و عناصر در پاسگاه را نیز تحت فرمان ایشان قرار داده بود، آیت شعبانی شش ماه در دوران انقلاب در اردوگاه لبنان با شهید چمران دوست بود و در آنجا آموزش‌های چریکی را فراگرفته بود. محسن عباسی، شهید نوروزی، شهید محمد بهرامی و همه تحت فرمانداری آیت شعبانی بودند.

کرمی‌راد افزود: ما به اتفاق شهید چمران با دوستانمان با هلیکوپتر رفته بودیم و در فرمانداری مستقر شدیم، درگیری در مناطق مختلف ادامه داشت، مقاومت بومیان منطقه و بچه‌های سپاه شدت یافته بود و محاصره سنگینی از سوی ضد انقلاب انجام گرفت.

جنایات داعشیان تکرار جنایات ضد انقلاب در پاوه است

وی گفت: روز بعد از آن، بیمارستان سقوط کرد، متاسفانه جنایت‌هایی که امروز از سوی داعشیان در بریدن سر مجاهدین اسلام و انقلاب می‌بینیم همان موقع از ضد انقلاب دیدیم، من دیدم که ضد انقلاب با تکه موزاییک تیزی در بیمارستان سر شهید ما را از حنجره بریده بودند و آثارش کاملاً مشخص بود، این شقی‌های پلیدی که امروز نوع جنایتشان در داعش تجلّی پیدا کرده از همان سلف شمری هستند که اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را به شهادت رساندند و حرکاتی را انجام می‌دهند که در اسلام محکوم است.

کرمی‌راد گفت: در بیمارستان پاوه دیدیم که ضد انقلاب چطور پرستاران و کارکنان و مردمی که بدانجا پناه برده بودند و حتی مجروحان را به شهادت رسانده. وضعیت واقعاً اسفناک و فشارها سنگین بود راه کمک رسانی از راه زمین هم میسّر نبود مسیرها را بسته بودند، غار قوری قلعه کاملاً در اختیارشان بود و مرتب نیروهایی که از همه جای کردستان جمع کرده بودند، درگیر بودند.

روایتی متفاوت از اتفاقی دردناک برای یک رزمنده

وی بیان کرد: باید اشاره کنیم به نقش هوانیروز، که انصافاً نقش بسیار موثر و مفیدی داشت، روز بعد که ما در کنار شهید چمران بودیم و ماموستا مُلا قادر قادری هم در آنجا با طلاب جوان و مردم جانانه از پاوه دفاع می‌کردند، یک هلیکوپتر از هلیکوپترهایی که مجروحان را انتقال می‌دادند سقوط کرد تعادلش از دست داد تیغه هلیکوپتر به سر یکی از بچه‌های رزمنده برخورد کرد و کاسه سرش را جدا کرد، روحیات برخی از افراد اعزامی از خارج از استان بر اثر تداوم چند روز مداخله و دفاع، کمی خسته بود.

کرمی‌راد افزود: جا دارد یاد کنم از تلاش‌های شبانه روزی فرمانده وقت سپاه شهید والامقام محمد سعید جعفری، که مقام معظم رهبری در سفر به کرمانشاه درباره ایشان فرمودند "شهید پیشرو و پیشگام یعنی محمد سعید جعفری"، و امسال نیز جزو شهدای شاخص ملی است؛ ایشان آن موقع با درایت و تیزهوشی فرماندهی عملیات را در سطح استان به عهده داشت وارتباط تنگاتنگی با ارتش و هوانیروز و بسیجیان و نیروهای مردمی و سپاه و مرحوم حاج آخوند داشت.

وی بیان کرد: مرحوم حاج آخوند نماینده خبرگان و از شاگردان حضرت امام (ره) بودند و به واسطه آقا سعید و مرحوم حاج آخوند مستقیماً با دفتر حضرت امام (ره) و با شخص امام (ره) تماس می‌گیرند ایشان به عنوان فرماندهی معظم کل قوا آن اطلاعیه و فرمان تاریخی را صادر کرد و از نیروهای مسلح و ارتش خواستند ظرف 24 ساعت حصر پاوه را بشکنند.

پیام امام (ره) تلاش رزمندگان و مردم را در پاوه مضاعف کرد

کرمی‌راد اظهار داشت: بیانیه و فرمان حضرت امام(ره) لرزه‌ای بر اندام ضد انقلاب انداخت و بعد از اینکه ما پیام امام (ره) را در پاوه شنیدیم رزمندگان روحیه مضاعف گرفتند و موجی از نشاط و شعف همه را فرا گرفت. ارتش به اتفاق سپاه و بسیج از کرماشاه راه افتادند همین که ضد انقلاب متوجه شد ستونی عظیم از سپاه و ارتش و بسیج راه افتادند دستپاچه شدند و به سرعت عقب نشینی و فرار کردند و مردم نیز روحیه بسیار قوی پیدا کردند.

وی گفت: مردم ساعت‌ها شادی و شعف داشتند و به خاطر این شادی  تیراندازی هوایی می‌کردند شهید چمران بارها تاکید می‌کرد که مهمات هدر نرود، شهید چمران در تعقیب ضد انقلاب رفت و نفس‌های این‌ها را گرفت و اجازه تجهیز دوباره به آنها را نداد.

کرمی‌راد افزود: عده‌ای با شهید چمران سازماندهی شدند و در تعقیب ضد انقلاب به راه افتادند و از منطقه پاوه به سمت مناطق مرزی آنها را تعقیب کردند، به دلیل اینکه ارتباط ضد انقلاب ارتباطش رژیم بعث تنگاتنگ بود از طریق مرز به داخل خاک عراق رفتند و صدام به آنها پایگاه و سلاح داد.

نقش پیشمرگان مسلمان کرد در دفاع از نظام اسلامی

وی بیان کرد: حماسه شکست حصر پاوه از مسائلی است که همواره باید گرامی داشته شود و یاد و خاطره شهدای پاوه اعم از پاسداران و بسیجیان دلاور و نیروهای مردمی و پیشمرگان مسلمان کُرد به خصوص شهدای مظلوم بیمارستان پاوه را گرامی بداریم شهدایی که جُرمشان دفاع از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران بود و به دست ضد انقلاب به شهادت رسیدند.

کرمی‌راد افزود: آرزوی عُلو درجات برای شهیدان داریم و برای بازماندگان شهدای پاوه درخواست صبر و پاداش مضاعف و صبر جمیل داریم، در عین حال مسئولان باید هر ساله سالگرد عملیات پاوه را با شکوه هرچه تمام‌تر و با برنامه‌های متنوع‌تر برگزار کنند.