اسلام آباد خبر08:31 - 1396/05/25

ممنوعیت استخدام فارغ‌التحصیلان «پیام‌نور، علمی‌کاربردی و غیرانتفاعی» قانونی است؟

اسلام آبادخبر: در روزهایی که داغ‌ترین و حساس‌ترین حرف‌های کنکوری‌ها و خانواده‌های آنها درباره انتخاب رشته، آینده تحصیلی و آینده شغلی است، صحبت از ممنوعیت‌های استخدامی از سوی سازمان‌ها یا نهادهای دولتی، نظامی و یا حتی ارگان‌های خصوصی و ... می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خبرنامه دانشجویان ایران نوشت: یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیام‌نور به وجود آمده، ممنوعیت استخدام از سوی برخی نهادی نظامی است.

در این خصوص به صورت ویژه، استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیام‌نور در نیروی انتظامی و سپاه پاسداران، طبق آئین‌نامه داخلی این ارگان‌ها ممنوع شده است.

این در حالی است که ممنوعیت استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها طبق هر دسته‌بندی در هیچ قانونی اعم از قوانین و ائین‌نامه‌های وزارت علوم، وزارت کار و یا حتی قانون اساسی جمهوری اسلامی مطرح نشده است.

از طرفی دانشگاه‌های پیام‌نور و غیر انتفاعی نیز مانند دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های سراسری، علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای، مورد تائید وزارت علوم هستند و به عنوان زیر مجموعه‌های وزارت علوم، مدارک معتبر و فارغ‌التحصیلان کاملا اکادمیک و علم‌آموخته تربیت می‌کنند.

تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که این روزها  طبق قوانین داخلی برخی از دستگاه‌های دولتی و نظامی با ممنوعیت استخدام مواجه شده‌اند در تماس با خبرنگار ما خواستار بررسی و پیگیری این موضوع شدند.

این در حالی است که بسیاری از داوطلبین کنکور و خانواده‌های آنها در بدو ورود داوطلب مورد نظر به دانشگاه، از موانع استخدام و ... در برخی از دستگاه‌ها مطلع نیستند و بعد از چهارسال تحصیل به یکباره با مشکلات عجیبی مواجه می‌شوند و علی رغم برنامه‌ریزی قبلی برای آینده شغلی و زندگی، ممنوعیت‌های استخدام ممکن است بعضا مسیر زندگی آنها را تغییر دهد.

نیروی انتظامی: مجاز به استخدام فارغ‌التحصیلان پیام‌نور و علمی و کاربردی نیستیم

در این باره، عمران فضائلی معاون نیروی انسانی فرماندهی نیروی انتظامی خراسان شمالی می‌گوید: جذب در مقطع افسری نیروی انتظامی استان از فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی و علوم و تحقیقات استانی و دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود و عدم ثبت نام از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علمی کاربردی ، پیام‌نور و غیر انتفاعی از تهران بخشنامه شده است و ما نمی‌توانیم از فارغ التحصیلان این دانشگاه ها ثبت نام به عمل آوریم.

وی همچنین می‌گوید: با توجه به تقاضای تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علمی کاربردی و پیام‌نور برای استخدام  موضوع را از تهران پیگیری کردیم اما منجر به نتیجه نشد.

عضو کمیسیون آموزش: تشخیص معتبر نبودن مدرک برخی دانشگاه‌ها در صلاحیت سازمان استخدام کننده نیست

سیدجواد ساداتی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن انتقاد از برخی برخوردهای سلیقه‌ای در برگزاری آزمون‌های استخدامی و گزینش افراد، می‌گوید: به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که مدرک فارغ التحصیلان دانشگاه‌های علمی-کاربردی، غیرانتفاعی و پیام نور معتبر نیست.

نماینده مردم کاشان در مجلس در واکنش به برخورد سلیقه‌ای در جذب نیرو توسط ناجا و غیر معتبر خواندن مدارک تحصیلی دانشگاه‌هایی همچون علمی-کاربردی، غیرانتفاعی و پیام نور، همچنین معتقد است: بر اساس سیستم آموزش عالی دانشگاه‌های دارای مجوز مشخص هستند و بنابر مجوزها و اساسنامه‌های خود فعالیت می‌کنند؛ به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که مدرک فارغ التحصیلان دانشگاه‌های مذکور معتبر نیست لذا این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه پیام‌نور خراسان شمالی: قبول نداشتن مدرک پیام‌نور خلاف قانون است

جلیل مسعودی فرد رئیس دانشگاه پیام نور خراسان شمالی نیز معتقد است: مدرک دانشگاه پیام نور برای تمامی استخدامی های سراسر کشور معتبر است و اگر دستگاهی مدرک این دانشگاه را قبول ندارند خلاف قانون است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خراسان‌شمالی: منع استخدامی برای فارغ‌التحصیلان ما غیرقانونی است
امین جودت رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان‌شمالی نیز معتقد است: دانشگاه علمی کاربردی زیر نظر وزارت علوم است و اینکه برخی دستگاه‌های دولتی مدرک این دانشگاه را قبول ندارند، قابل قبول نیست.

کافیست تا نگاهی به آئین‌نامه‌های استخدامی برخی از دستگاه‌های دولتی و نظامی بیاندازید تا مشکلات اینچنینی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را  از قاب دقیقتری ببینید.

حالا باید منتظر ماند و دید که مسئولین آموزش عالی و نظاراتی دولت، در این زمینه چه واکنشی خواهند داشت، آیا روند ممنوعیت استخدامی در برخی از سازمان‌ها و نهادهای کشور که در قانون پیش‌بینی نشده، منطقی است؟

 

انتهای پیام/