اسلام آباد خبر09:28 - 1396/04/24
در گفتگوی اختصاصی با سید محسن دهنوی مطرح شد:

جزییات بازداشت 30 ساعته جوان نخبه ایرانی در فرودگاه بوستون / حتی اجازه ندادند با خانواده یا وکیلم تماس بگیرم

اسلام آبادخبر: سید محسن دهنوی در خصوص دیپورت شدنش از آمریکا گفت : رئیس دانشگاه هاروارد به ترامپ نامه زد ، شهردار بوستون وارد عمل شد ، سیاسیون و دانشگاهیان به رئیس جمهور آمریکا انتقادهای شدید داشتند .

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  سید محسن دهنوی نخبه و پژوهشگر گلستانی شب گذشته به دستور ترامپ رئیس جمهور آمریکا و در پی اجرای فرمان مهاجرتی از فرودگاه بوستون آمریکا به تهران بازگشت . او برای یک فرصت مطالعاتی به دانشگاه هاروارد رفته بود تا روش های جدید درمان سرطان را فرا بگیرد و برای حل مشکل بیماران سرطانی مخصوصا در استان گلستان که قطب بیماری سرطان است آستین بالا بزند.

میزان بالای سرطان در گلستان آزارم می داد

دهنوی در گفتگوی تلفنی با گلستان ما اظهار کرد : واقعیت اینست که از همان دوران دبیرستان که در شهر گنبد کاووس بودم و بعد از آن که وارد دانشگاه صنعتی شریف شدم ، در مقطع دکتری در حوزه نانو بیوتکنولوژی با روش های درمان سرطان آشنا شدم و از آنجاییکه منطقه ای که در آن زادگاه من بود یعنی استان گلستان و  گنبد کاووس قطب سرطان بوده اند همیشه به دنبال روش هایی برای درمان این بیماری بودم .

دهنوی افزود : در حال حاضر  روشهای درمان سرطان مثل شیمی درمانی در کشور ما هم احتمال موفقیت پایین و  هم عوارض جانبی بالایی دارد و از طرفی الان در دنیا روشهایی وجود دارد که هم درصد موفقیت و احتمال بهبودی بالایی داشته و هم اینکه عوارض جانبی کمتری دارند لذا با توجه به اینکه  استان گلستان جزو سه استان اول مبتلایان سرطان هست ، خود همین انگیزه ای بود که ما تعامل کنیم با مراکز خارجی تا بتوانیم دانش فناوری درمان سرطان را به داخل کشور انتقال دهیم .

موافقت دانشگاه هاروارد با همکاری مطالعاتی در زمینه سرطان

وی با اشاره به اینکه دانشگاه هاروارد پیشرفه ترین آزمایشگاه ها و بالاترین سطح را در زمینه درمان سرطان دارد ، تصریح کرد : دو سال پیش به واسطه مقاله ای که در مجله نیچر یکی از مجلات معتبر دنیا دادم دانشگاه هاروارد برای همکاری با بنده اعلام موافقت کرد لذا یک فرصت همکاری تعریف کردیم تا دوره پسادکتری را به آنجا رفته و بر روی روش های جدید درمان سرطان کار کنم و بعد بیاییم در داخل کشور برای بیماران خودمان از این روش ها استفاده کنیم .

دهنوی ادامه داد : این اتفاق افتاد و  ما رفتیم دانشگاه صنعتی شریف و هماهنگی ها انجام و دعوتنامه هم صادر شد و اسفندماه بود که مدارک خودم را تحویل سفارت آمریکا دادم و ویزا گرفتم و تقریبا دو شب پیش بود که به آمریکا رفتم و در فرودگاه بوستون بود که ماموران فرودگاه مرا به همراه همسر و سه تا بچه خردسالم بازداشت کردند و نزدیک به 30 ساعت ما را نگه داشتند بدون اینکه اجازه دهند با خانواده و یا وکیل تماس داشته باشیم .

اعتراض به پلیس فرودگاه بوستون

این نخبه پزشکی ایران اضافه کرد : بعد از این حرکت پلیس فرودگاه بوستون به آنها اعتراض کردم و دلیل کارشان را پرسیدم که جواب قانع کننده ای ندادند و گفتند که ما یک سری پروتکل هایی داریم و طبق آن نمی توانیم به شما اجازه حضور در آمریکا را بدهیم . من گفتم اگر اجازه ورود ندارم پس چرا ویزا دادید که الان با زن و سه تا بچه در این فرودگاه باشم ولی در مجموع جواب قانع کننده ای نشنیدم.

photo 2017 07 13 10 18 44

دهنوی در خصوص واکنش محافل دانشگاهی و سیاسی آمریکا به این قضیه گفت : دانشگاه هاروارد که دعوت کننده اصلی بود به این قضیه اعتراض کرد و در کل همکاری خوبی داشت ، حتی رئیس دانشگاه هاروارد به ترامپ رئیس جمهور آمریکا نامه نوشت و به این رفتار وی اعتراض کرد ، شهردار بوستون هم وارد عمل شد و جامعه دانشگاهی آمریکا نیز در این سی ساعت که بازداشت بودیم خیلی پیگیری کردند و آنقدر فشارها را روی پلیس زیاد کردند تا مجبور شدند ما را آزاد کنند  ، رفتار جامعه دانشگاهی آمریکا متفاوت با رفتار دولت بود ، نخبگان آنجا حتی تا فرودگاه هم آمدند و پیگیری سنگینی در توییتر و شبکه های اجتماعی داشتند که باعث عقب نشینی دولت و پلیس شد .

نخبه گلستانی اضافه کرد : من در واقع انتظار داشتم در همان دقایق اولیه اگر به من اجازه ورود نمی دهند حداقل با اولین پرواز به تهران باز گردم نه اینکه 30 ساعت در بازداشت باشم که نهایتا شب گذشته به فرودگاه امام خمینی (ره) بازگشتیم .

انتقاد شدید سیاسیون و دانشگاهیان به ترامپ

دهنوی افزود : کلا بعد از این حادثه یک فضای بدی در آمریکا علیه ترامپ ایجاد شد که دانشگاهها و نخبگان شروع به انتقاد از سیاستهای مهاجرتی رئیس جمهورکردند ، در ادامه جان کری نیز در پیامی که داد گفت که سیاستهای سختگیرانه ترامپ باعث چنین حوادثی می شود و به آن انتقاد کرد .

وی تاکید کرد : با اینکه من آنجا توضیح داده بودم که در کشور ما در سال بین چند صد هزار نفر با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کنند و خیلی ها هم می میرند بویژه در جایی که من متولد شدم یعنی آزادشهر و گنبد کاووس به قطب سرطان مشهور است و ما تلاش داریم برای سلامت مردم به این روش ها دست پیدا کنیم  اما رفتار خوبی با ما نشد .

پژوهشگر سرطان کشور در خصوص واکنش دولت ایران به این حادثه تصریح کرد : دکتر ستاری معاون علم وفناوری رئیس جمهور در این باره بیانیه داد و من هم از ایشان بخاطر این بیانیه و حمایتهایشان تشکر می کنم  ، در داخل کشور هم بدنه دانشگاهی و نخبگانی خیلی خوب حمایت و پیگیری کردند ،  من تشکر می کنم از دانشگاهها و اساتید که ایمیل کردند و نامه نگاری و پیگیری کردند و خیلی موثر بود.

مصمم تر از گذشته به دنبال درمان سرطان هستم

سید محسن دهنوی با بیان اینکه قاعدتا ما این مسیر را نباید متوقف کنیم و باید به این فناوری دست پیدا کنیم تاکید کرد : با این قصه زمان ما برای رسیدن به این روش های درمانی کند تر شده اما دانشگاه هاروارد و خود اساتید این دانشگاه خیلی همراه هستند و به این فکر می کنم که با یک تعامل مشترک بشود کار را ادامه داد تا ان شاء الله یک قدمی برای بهبود وضعیت سرطان کشور برداریم .

گفتنی است سید محسن دهنوی فرزند مرحوم سید فاضل دهنوی فرماندار سابق آزادشهر در دولت دهم بود که سال گذشته در راهپیمایی اربعین در کیلومتر 80 نجف و کربلا دار فانی را وداع گفت و پیکرش طبق وصیت وی در قبرستان وادی السلام دفن گردید .

انتهای پیام /