اسلام آباد خبر13:08 - 1396/02/09
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

تاکید بر پرداخت هبه ازسوی سعودی ها به جای دیه حکایت از عدم تضمین سلامت و امنیت حجاج در آینده دارد

اسلام آبادخبر: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است باید مشروح موافقتنامه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی که منجر به اعزام حجاج در سال جدید شده، منتشر شود.

به گزارشاسلام آباد خبر، حشمت الله فلاحت پیشه در خصوص نحوه پرداخت دیه جانباختگان منا اظهار داشت: اخیرا موافقتنامه ای میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی منعنقد شده که منجر به اعزام حجاج ایرانی در سال 96 شده است.

 

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در این خصوص تأکید دارم که لازم است متن موافقتنامه میان مسئولان دو کشور، منتشر شود تا مشخص شود عربستان چگونه حقوق پایمال شده ایرانیان در حوادث گذشته را جبران می کند.

 

وی افزود: در این خصوص تذکر کتبی به رئیس جمهور داده ام و بعد از عدم پاسخگویی از سوی مسئولان به فاصله یک هفته تذکر شفاهی نیز دادم اما هنوز پاسخی درباره متن موافقتنامه داده نشده است.

 

فلاحت پیشه در ادامه در خصوص پرداخت هبه به جای پرداخت دیه جانباختگان منا اظهار داشت: این موضع نشان دهنده این است که عربستان هیچ تضمینی نسبت به حفظ سلامت و امنیت حجاج در آینده نمی تواند بدهد و این احتمال وجود دارد که مسئولیت حوادث احتمالی بعدی را نیز نپذیرفته و آن را برعهده ازدحام گذاشته و با پرداخت هبه رفع و رجوع کند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: لازم بود پیش از اعزام حجاج، برای رعایت حقوق و عمل به تکالیف نسبت به آنها ضمانتی از سوی عربستان در جریان مذاکرات و انعقاد موافقتنامه داده می شد اما هنوز مشخص نیست این ضمانت بر چه اساسی است.

 

خانه ملت/