یادداشت مهمان/ مالک رشیدی؛

تپه چغا گاوانه ، میراث گمشده شهر من

کد خبر: 292838
|
09:06 - 1394/02/30
نسخه چاپی
تپه چغا گاوانه ، میراث گمشده شهر من
اسلام آباد خبر: مالک رشیدی،دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری؛ آیا براستی نقش تپه چغا گاوانه درپیشینه تاریخی، تمدن و فرهنگ اسلام آباد غرب این است که پاتوق کسانی باشد که فقط از بام آن جهت استعمال دخانیات استفاده می کنند؟

به گزارشاسلام آباد خبر، یادداشت مهمان/ به قلم مالک رشیدی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری؛

 

 شاید روزی به سوالی با این مضمون که یکی از آثار تاریخی شهرستان خود را نام ببرید ودر مورد آن تحقیق کنید مواجه شویم،بنظرشماجواب چه خواهد بود؟ پاسخ شاید تپه چغا گاوانه باشد.

 

همانند من،که پاسخ اینجانب بود به پرسش استادم تا همین موضوع تحقیقی برایم باشد تا به عمق فاجعه ای که گریبانگیر این میراث ارزشمند شده است پی ببرم. تا پی ببرم که بر سر نماد تاریخی شهر من و تو چه بلایی نازل شده است واز یک مکان تاریخی که پتانسیل جذب گردشگر را دارد به محلی جهت تجمع و مکانی برای خوابیدن اشخاصی که به بیماری اعتیاد دچار هستند مبدل شده است.

 

زمانی که از کناراین اثر ارزشمند گذر خواهید کرد بوی تعفن بی مسئولیتی و بی کفایتی برخی مدیران از در و پیکرش روح هر عابری را آزرده میکند و آیا این یعنی تپه چغا گاوانه به زباله دان تاریخ پیوسته است ؟

 

آیا براستی نقش تپه چغا گاوانه درپیشینه تاریخی، تمدن و فرهنگ اسلام آباد غرب این است که پاتوق کسانی باشد که فقط از بام آن جهت استعمال دخانیات استفاده می کنند؟این است سرنوشت بخت برگشته اسلام آباد من وتو؟

 

اسلام آبادی که در حدود 5000 تا 2500 سال پیش از میلاد یکی از واحد های سیاسی رشته کوههای زاگرس بوده است.اسلام آباد غربی که در 3500 سال پیش از میلاد یکی از مراکز مهم تجاری محسوب می شده است و در خصوص بردگان حق و حقوقی تعیین کرده است. و امروزاسلام آباد غرب درکجای تاریخ این سرزمین و مردمانش قرار گرفته است ؟

آیا به این حقیقت پی برده ایم که آثار باستانی وتاریخی هر سرزمین، چراغ روشنی هستند كه ما را در دهلیزهای تنگ و تاریك صدها هزارسال پیش به جلو می برند و به فرهنگی اصیل، ریشه دار و محكمی دست می یابیم كه سیل حوادث، تأثیری بر پیكره استوار آن نداشته است؟آیا در حفظ و نگهداری ونشر بدست آمده از آثار تاریخی شهرمان خصوصا تپه چغا گاوانه کوتاهی صورت نگرفته است؟چه تعدادی از مردم شهرمان از قدمت وارزش این تپه آگاهی دارند؟ کار اطلاع رسانی وحفاظت وانتقال این آثار باستانی به نسلهای آینده به عهده کیست؟

 

پاسخ به این سوال دو بعد اساسی دارد.نخستین بعد،اداره میراث فرهنگی شهرستان می باشد که ازجمله اداراتی هست که همیشه در کش وقوس تغییرات مدیریتی وبه نوعی سیاست زدگی قرار گرفته است تا مدیران مربوطه بتوانند به قیمت حذف تپه چغا گاوانه از تاریخ این سرزمین ،در دل تاریخ ثبت کنند که چند صباحی ردای ریاست این اداره مظلوم را به تن کرده اند در حالی که ازرسالت اصلی خود غافل وفقط اسم اداره میراث فرهنگی وگردشگری شهرستان را به یدک می کشندکه همین مدیران هستند که نسبت به این اثر کم لطفی وشاید نیز گفت که بی توجه بوده اند.

 

بعد دوم توجه وهمکاری خود مردم است که آن هم نیاز به راهنمایی وکمک های اداره ذکر شده دارد تا مردم این دیار با اداره میراث فرهنگی در خصوص حفظ ونگهداری این آثار ارزشمند همگام و نسبت بهنشر آن به آیندگان متعهد گردند.چرا که آثار تاریخی هر شهر یا کشوری علاوه بر یادگارگذشتگان امانت آیندگان است.

 

 

انتهای خبر/

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها