به گزارش اسلام آباد خبر

همایش منطقه ای راهکارهای پیشگیری از جرم

کد خبر: 50404
|
16:12 - 1392/05/23
نسخه چاپی
همایش منطقه ای راهکارهای پیشگیری از جرم
با همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام آباد غرب، و حضور پژوهشگران و مسئولین انتظامی و نظامی و دولتی ، مراسم معرفی مقالات منتخب همایش منطقه ای راهکارهای پیشگیری از جرم برگزار شد.

به گزارش اسلام آباد خبر ، با خبر شدیم به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام آباد غرب، همایش منطقه ای راهکارهای  پیشگیری از جرم در تالار شهرداری برگزار می شود به همین خاطر برای تهیه خبر ، به این تالار واقع در منطقه شهریارشهر اسلام آباد غرب رفتیم.
مراسم با حضور برخی از  مسئولین شهرستان من جمله امام جمعه و فرمانده ناحیه مقاومت سپاه و فرمانده نیروی انتظامی و فرمانده تیپ یکم لشکر زرهی 81 کرمانشاه ارتش جمهوری اسلامی ایران و غیره برگزار شد.

مجری مراسم ، دکتر جلیل نیک نژاد ، ادیب خوش قریحه شهرستان و از اساتید به نام ادبیات فارسی بود که با اشعار خویش گرمی و طراوت خاصی به مراسم بخشیده بود.
ایشان از دکتر احمدی ، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام آباد غرب  دعوت نمودند که به جایگاه بیایند.
سپس دکتر احمدی با بیان توضیحات مبسوط علمی در باب مقاله نویسی و کارهای پژوهشی مبتنی ر ذهن و عقاید شخصی به بیان نکاتی چند در رابطه با فهم مطالب پژوهشی بیان نمودند.
ایشان با اشاره به همایش و مقالات ارایه شده افزودند ، در همایش قرار بر  برقراری ارتباط ذهنی با مطالب و نه صرفا خواندن مقالات است.
ایشان توضیحات مفصلی در رابطه با فرق تفکرات انسانی هنگام پژوهشگری و آنچه در نوشتار می آید و آنچه در ذهن خواننده نقش می بندد دادند.
پس از پایان توضیحات در رابطه با همایش و فرهنگ پژوهشگری ایشان از حجت الاسلام ابطحی ، امام جمعه شهرستان اسلام آباد غرب دعوت به حضور در جایگاه نمودند.
محور سخنان حجت الاسلام ابطحی در رابطه با عوامل جرم خیز و راهکارهای مبارزه با این عوامل بر مبنای شریعت مبین اسلامی بود.
در ابتدای سخنان ایشان با اشاره به وقت کم مراسم، بیان مساله گسترده ای چون جرم و راهکارهای پیشگیری از آن را نامقدور دانستند و با اشاره کلی به آیات قرآنی و روایات شرح آنان را به وقت دیگری موکول نمودند.
ایشان فزودند : قرآن کتاب شفاست و در قرآن راهکار بسیاری از مسایلی که امروزه دنیای بشری با آن روبرو هستند شرح داده شده است.
وی افزود : جرم و فساد از آغاز پیدایش انسان در زمان هابیل و قابیل و قتل هابیل به دست برادر ، وجود داشته است.
ایشان در ادامه با اشاره به فرهنگ و تفکرات غربی پیرامون جرم و عوامل آن ، دیدگاه غربی را ناقص و براساس ادراک عقلی دانستند. ایشان با اشاره به اینکه در غرب زمینه ژنتیکی ، خانوادگی، اجتماعی را صرفا عامل جرم و یا راهکاری برای جلوگیری از جرم میشناسند ، افزودند که هرچند این مطالب به صورت کلی درست است و از عوامل تاثیرگزار در فرآیند مجرم شدن و افزایش جرم در جامعه محسوب می شود ولی براساس روایت و آیات قرآنی قطعا عوامل اصلی جرم و راهکار پیشگیری از آن در مسایل دیگری نهفته است.
ایشان افزودند: از لقمان حکیم پرسیدند،  چه موقع به تربیت فرزند همت بگماریم؟ در پاسخ گفتند : از بیست سال قبل از تولد فرزند !
ایشان ادامه دادند : از پیامبر(ص) هم نقل شده است که از ازدواج با دختران  زیبارو اما با خانواده ی مفسد و بدکردار پرهیز کنید.
یعنی خانواده ای که اصالت ندارد و دارای مشکلات اخلاقی و فسادبرانگیز است قطعا فرزند صالح و خوبی تحویل اجتماع نمی دهد.
ایشان در ادامه افزودند : رفتار والدین از دیگر عوامل مهم در پیشگیری یا دامن زدن به جرم می باشد.
امام جمعه شهرستان اسلام آباد غرب با اشاره به این مساله که لقمه ی حرام ذاتا جرم خیز است و منشا جرم در جامعه توسط اشخاصی که لقمه ی حرام خورده اند می شود ادامه دادند: در خانواده ای که لقمه حرام وارد شد باید هم انتظار داشت که فرزند خانواده به دنبال جرم و جنایت برود.
ایشان در ادامه با اشاره به کربلا و واقعه عاشورا ، فرمودند : نطفه ی حرام سر امام را از بدن جدا میکند همانطور که در کربلا ، یزید و عمال ش با نطفه حرامی که از بطن بنی امیه برخواسته بود جلوی امام ایستادند و آن اتفاقات روی داد در اینجا هم لقمه و نطفه ی حرام ، جلوی امام می ایستد. ایشان این موارد را از دلایل اصلی جرم دانستند.
در ادامه ایشان زمینه های خانوادگی و فردی و نهایتا بیکاری را از دیگر عوامل مهم براساس روایات اسلامی دانستند.
ایشان گفتند : انسان باید برای خود مشغولیت درست کند حالا هر کاری که هست .
در قسمت پایانی سخنان آقای ابطحی ، ایشان با تاکید به اینکه یاد خدا سبب میشود که از جرم و جنایت دوری نماییم ، ذات یاد خدا نمودن را مهمترین و موثرترین راهکار مقابله و پیشگیری از جرم و جنایت دانستند که با نماز و دعا قطعا می توان در مقابل آلودگی به جرم ایستاد.
از سوی دیگر ایشان با اشاره به وظایف نیروی انتظامی و قوه قضاییه ، قسمتی دیگر از راهکارهای پیشگیری و مقابله با جرم را در برخورد قاطع و صریح براساس حد اسلامی با مجرمین دانستند.
پس از ایشان نوبت به آقای دکتر مرادی معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام آباد غرب رسید که به آمار و ارقامی در رابطه با همایش اشاره نمودند.
دکترمرادی گفتند:  کار دانشگاه صرفا تدریس نیست بلکه پژوهش جز اصول یک دانشگاه می باشد.
سپس توضیحاتی در رابطه با نحوه برگزاری همایش در شهرستان و چگونگی برنامه ریزی آن داشتند.
 ایشان در ادامه افزودند: 150 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که 120 مقاله به کمیته داوران ارجاع گردید. از این تعداد 21 مقاله سخنران و 24 مقاله پوستر پذیرفته شد. ایشان با تشکر از دکتر احمدی ریاست دانشگاه در خصوص زمینه های پژوهشی و فرهنگی که در دانشگاه با حمایت کامل ایشان انجام شده اشاره داشتند که به زودی همایش دوم نیز برگزار می شود.
ایشان در قسمت دیگری از سخنان خویش افزودند : بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام آباد غرب رتبه اول در کل استان در میان تمامی دانشگاه های پیام نور و آزاد و ملی و... را در زمینه های پژوهشی و فرهنگی داراست.
در پایان ایشان از تمامی کسانیکه در برگزاری همایش شرکت موثر داشتند تشکر نمودند.
سپس مراسم با یک کلیپ به بخش اصلی خود در رابطه با معرفی کمیته داوران و 5 مقاله برتر رسید.
کمیته داوران شامل دکتر قدرت اله احمدیان، دکتر حمیدرضا جلیلیان، دکتر هادی عبداله تبار، دکتر میثم خسروی میشد که با خواندن اسامی توسط مجری مراسم، تک تک به جایگاه و در مکانی که تعبیه شده بود برای نشستن آنها آمدند.
سپس از 5 مقاله برتر که براساس وقت مراسم ، فرصت بیان مطالب خویش را داشتند دعوت به عمل آمد که  نویسندگان مقالات ، مطالب خویش را عرضه بنمایند.
پس از پایان این قسمت ، نوبت به اهدا لوح یادبود و غیره، رسید که به افراد شرکت کننده در همایش که در سالن حضور داشتند اهدا شد.
در زیر تصاویری از این مراسم را مشاهده می نمایید.
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد