یادداشت اسلام آباد خبر به بهانه روز خبرنگار/

خبرنگار حلقه اتصال رسانه و مخاطب است

کد خبر: 47465
|
21:46 - 1392/05/16
نسخه چاپی
خبرنگار حلقه اتصال رسانه و مخاطب است
بیان واقعیت و اطلاع رسانی شفاف و به موقع نتیجه تلاش شبانه روزی و صداقت در کلام و گفتار افرادی است که تا رساندن حقایق به گوش مخاطبین خود لحظه ای فروگذار نمی کنند ، و کار خود را به نوعی عبادت در راه باری تعالی می دانند.
 
بیان واقعیت و اطلاع رسانی شفاف و به موقع نتیجه تلاش شبانه روزی و صداقت در کلام و گفتار افرادی است که تا  رساندن حقایق به گوش مخاطبین خود لحظه ای فروگذار نمی کنند ، و کار خود را به نوعی عبادت در راه باری تعالی می دانند و با رعایت احترام به حق فردی، حفظ حریم و اسرار خصوصی و شئون انسانی که مطابق با قوانین ملی و بین المللی است نسبت به تهیه خبر اهتمام ورزیده اند.
 

17 مرداد 1377، محمود صارمي خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي مستقر در مزار شريف افغانستان، به همراه 8 نفر از كاركنان سركنسولگري ايران در اين شهر توسط عوامل گروه طالبان به شهادت رسيدند. اين 9نفر عبارت بودند از:
1ـ ناصر ريگي سرپرست
2ـ مجيد نوري تباركي مسئول امور مالي
3ـ محمدناصر ناصري كارشناس امور فرهنگي
4ـ كريم حيدريان كارشناس امور كنسولي
5ـ محمدعلي قياسي كارشناس امور كنسولي
6ـ رشيد پارياوفلاح كارشناس امور كنسولي
7ـ نورالله نوروزي كارشناس امور كنسولي
8ـ حيدرعلي باقري كارمند فني
9ـ محمودصارمي خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي
تا مدتها از سرنوشت اين 9 نفر گزارشي منتشر نشد، تا اين كه اجساد آنان در يك گور جمعي در خرابه هاي پشت كنسولگري به دست آمد. پيكر آنان 22 شهريور 1377 به تهران منتقل شد و به خاك سپرده شد.

در ميان اين 9 شهيد تنها محمود صارمي به سركنسولگري ايران وابستگي سازماني نداشت .
صارمي در 1337 در شهرستان بروجرد به دنيا آمد. تحصيلات ابتدايي و دبيرستان را در بروجرد گذراند و پس از اخذ ديپلم ، در رشته جغرافياي انساني دانشگاه تهران پذيرفته شد. و چند سال بعد مدرك كارشناسي گرفت. وي در 1371ش. به سمت كارشناس متون خبري به استخدام خبرگزاري جمهوري اسلامي درآمد.

صارمي، همزمان با كار در خبرگزاري به تحصيل ادامه داد و در 1373ش. كارشناسي ارشد رشته جغرافيايي انساني با گرايش روستايي از دانشگاه شهيد بهشتي گرفت.

محمود صارمي 13 ماه نيز را در جبهه هاي جنگ تحميلي عراق عليه ايران در كسوت بسيج حضور يافته بود. وي از دي 1375 سرپرست نمايندگي خبرگزاري جمهوري اسلامي در كابل شد و تا زمان شهادتش به دست عوامل گروه طالبان، خبرنگار صحنه هاي بحراني جنگ افغانستان بود.

شوراي فرهنگ عمومي كشور در اولين سالگرد اين واقعه، روز 17 مرداد را به پاس قدرداني از مقام و حرفه صارمي «روز خبرنگار» ناميد.
 
خبرنگاران به عنوان حلقه اصلي اتصال رسانه ها به مخاطبان همواره مورد بي مهري قرار گرفته و هر زمان كه تعريف و تمجيدي صورت مي گيرد، خبرنگار گمنام و مظلوم واقع مي شود كه اين مساله در تثبيت جايگاه خبرنگار نقش به سزايي بازي مي كند. خبرنگار به عنوان منبع اصلي تهيه خبر و كاشف رويدادها و اتفاقات پنهان مانده از نگاه افكار عمومي توانسته به خوبي ايفاگر نقش خود باشد و به مديران و حاكمان خويش بقبولاند كه خبرنگار منجي و نجات بخش يك رسانه موفق تلقي مي شود. اما متاسفانه در آن روي سكه اين قشر تلاشگر كه چرخ عظيم رسانه ها را به حركت در مي آورد با نامهرباني از سوي مسئول مستقيم خود مواجه گرديده و همين امر سبب مي گردد آن طور كه شايسته عنوان خبرنگار مي باشد با او رفتار نشود.
 
در واقع بايستي گفت يك رسانه موفق در عرصه هاي مختلف خبري همواره خود را مديون زحمات و تلاش هاي بي وقفه خبرنگاراني مي داند كه در گرما و سرما و مواجهه با انواع ناملايمات و مشقت ها و بدون هيچ چشم داشتي در مسير رسالتي كه بر عهده دارد گام بر مي دارد به اين اميد كه افكار عمومي او را مورد تحسين قرار دهد.

امروزه خبرنگاران بيش از هر زمان ديگري مورد غضب كساني قرار گرفته اند كه حاضر به بر ملا شدن رفتارها و حركات خود در نگاه افكار عمومي نبوده و در اين بين خبرنگاران را مقصر اصلي مي پندارند. بنابراين با وارد شدن از طريق روش ها و شيوه هاي مختلف مي خواهند به نوعي وجهه اين قشر از جامعه اطلاع رساني را تخريب و زير سئوال ببرند. به گونه اي كه بعضا و بر حسب مسائل و مشكلات پيش روي همه انسانها، موردي اتفاق مي افتد كه آن را دستمايه خود قرارداده تا به حيثيت و جايگاه خبرنگار خدشه وارد كنند. اين قبيل اتفاقات زماني دو چندان مي شود كه مشاهده كنيم خبرنگار از سوي مدير و حاكم رسانه خود نيز مورد بي مهري قرار گرفته و هيچ گاه به نقش خطير او توجه نمي شود، در حالي كه اين طيف از جامعه اطلاع رساني بايستي به جهت نقشي كه از آن برخوردار است بيش از پيش مورد حمايت مديران رسانه ها قرار بگيرد.
 
رهبر معظم انقلاب می فرمایند مؤثرترين سلاح بين‏المللي عليه دشمنان و مخالفان سلاح تبليغات است. سلاح ارتباطات رسانه‏اي است. امروز اين قوي‏ترين سلاح است و از بمب اتم هم بدتر و خطرناك‏تر است.(پس بايد مراقب بود) ، لذا این موضوع نقش خیطر رسانه که محور اصلی تهیه خوراک آنها خبرنگار است را می رساند.
 
اسلام آباد خبر روز خبرنگار را به تمامی خبرنگاران تبریک می گوید و امیدواریم که خبرنگاران تقوا،صداقت،عفاف وانصاف نسبت به ديگران را در طبیعت ثانویه خود ثبت کنند.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد