دیپلماسی آمریکا در احیای طرح صلح خاورمیانه محکوم به شکست است

کد خبر: 45252
|
15:29 - 1392/05/12
نسخه چاپی
دیپلماسی آمریکا در احیای طرح صلح خاورمیانه محکوم به شکست است
فلاحت پیشه ضمن تشریح علل شکست مذاکرات صلح خاورمیانه، تاکید کرد: گروه های فلسطینی پیش از این به طور رسمی اعلام کردند که تشکیلات خودگران نماینده آنها نیست و از اساس مذاکرات با این شرایط را قبول ندارند.
نماینده سابق مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی افزود: رفع تنش در خاورمیانه وعده انتخاباتی اوباما بود که فارغ از واقعیت های موجود در منطقه خاورمیانه و فلسطین داده شد و ما حصل آن ۶ سفر جان کری به منطقه بود که تقریبا این تعداد سفر در طول تاریخ ماموریت های وزارت امورخارجه آمریکا کم سابقه است.

فلاحت پیشه تصریح کرد: تحولات فلسطین، تحولاتی نیست که با کمیت سفرهای آمریکا قابل بهبود و رفع باشد بلکه تحولاتی است که تلاش های صوری و دیپلماسی تحمیلی برای حل آن، زخم های آن را بیشتر می کند.

وی ادامه داد: مسئله دیگری که در شرایط کنونی درگیر بودن مسلمانان با یکدیگر است یعنی کمتر سابقه داشته است که کشورهای اسلامی تا این اندازه درگیر باشند ونمونه های واضح آن مصر، سوریه و لیبی است یعنی در حقیقت تروریسم بین المللی علیه کشورهای مسلمان شکل گرفته است.

نماینده مجلس هشتم تاکید کرد:حماس نیز در شرایط کنونی که خود را به عنوان نماد مقاومت معرفی کرده بود به خاطر اشتباه سیاسی گرفتار نوعی فرصت طلبی شد که در این فرصت طلبی وعده‌های اخوان المسلمین از یک سمت و پول های دولت قطر از سوی دیگر صاحب نقش بود.

وی افزود: در این شرایط آمریکایی ها فکر می کنند که ملت فلسطین و حامیان خارجی وی درموضع ضعف هستند و بنابراین می‌کوشند در این شرایط روند صلح را احیا کنند.

فلاحت پیشه در تشریح نیات پیگیری کاخ سفید در مذاکرات سازش، گفت: آمریکایی ها تهدیدهای اخیر رژیم صهیونیستی علیه گروه های مقاومت در فلسطین و لبنان و اقدامات اطلاعاتی در منطقه یا تهدید هایی که علیه ایران مطرح می کردند، جدی گرفتند و سعی می کنند با شکل گیری یک دیپلماسی تازه مانع از شکل گیری تحولات غیر قابل مدیریت از طرف رژیم صهیونیستی شوند.

وی تصریح کرد: به دلیل این چند موضوع است که آمریکایی ها دیپلماسی عجولانه ای را در دستور کار قرار داده اند و این دیپلماسی به چند دلیل محکوم به شکست است.

ادامه یافتن شهرک‌سازی صهیونیست‌ها، مهمترین نماد شکست مذاکرات صلح

فلاحت پیشه با بیان اینکه شهرک سازی رژیم صهیونیستی حتی در زمان انجام مذاکرات نیز متوقف نشده است، گفت: مذاکرات صلح دیپلماسی مهاجمانه ای است کما این که رژیم صهیونیستی در حال ادامه دادن شهرک سازی است و حتی حاضر نشدند در چند روزی که منتهی به مذاکرات است، شهرک سازی را متوقف کنند.

وی افزود:شهرک سازی طبق عهدنامه‌های سازمان ملل متحد و مرزهای جنگ شش روزه یعنی عدم پذیرش حداقل خواسته فلسطینی ها و این مسئله مهمترین نماد شکست مذاکرات سازش است.

تلطیف تعصبات صهیونیستی در مذاکرات صلح جایی ندارد

این نماینده مجلس هم چنین تصریح کرد: طیف تندرویی از صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی مسئله پایتختی بیت المقدس را به عنوان خط قرمز دینی برای خود تعریف کرده و عدول از این مسائل را عدول از دین یهود می دانند لذا دیپلماسی نمی تواند وارد این فضای ایدئولوژیک شود.

وی تاکید کرد:تنها انتظاری که جان کری در این شرایط دارد این است که فلسطینی ها به نفع حدود مصنوعی اعتقادات دینی صهیونیست‌ها عقب نشینی کنند حال آنکه این عقب نشینی غیر قابل تحقق است.

 جایگاه گم شده آوارگان فلسطینی در مذاکرات صلح

فلاحت پیشه با اشاره به جایگاه گم شده آوارگان فلسطینی در مذاکرات صلح گفت:مسئله دیگر آوارگان فلسطینی است روز به روز با مشقت بیشتری مواجه شده و از خانه های خود دورتر و دورتر می شوند؛ رسیدگی به وضعیت این آوارگان در هیچ جای مذاکرات صلح دیده نشده و این مسئله به خودی خود شکست این مذاکرات را رقم می زند.

گروه های فلسطینی مذاکرات صلح در شرایط فعلی را نپذیرفتند

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه نباید تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان نماینده گروه های فلسطینی کرد، گفت:گروه های فلسطینی در آخرین نشستی که داشتند به طور رسمی اعلام کردند که تشکیلات خودگران نماینده آنها نیست و از اساس این گروه ها مذاکرات با این شرایط را نپذیرفتند و تشکیلات خودگردان را نیز نماینده خود نمی‌دانند.

فلاحت پیشه در خصوص مذاکره کنندگان تشکیلات خودگردان تصریح کرد: برخی از سیاستمداران در فلسطین به ویژه دیپلمات های تشکیلات خودگردان، کسانی هستند که در شرایط خاص برای مذاکره استخدام می شوند.

وی ادامه داد: این افراد نیز به خوبی می‌دانند که نماینده فلسطینیان نیستند و نتیجه این مذاکرات نیز برای آن‌ها روشن است اما با ژست‌های جدی رسانه‌ای فضایی دیپلماتیک را ایجاد می کنند و بعد از تمام شدن تاریخ مصرف این دیپمات ها مذاکرات بدون نتیجه به پایان می‌رسد. در واقع این افراد دیپلمات های حرفه ای  هستند که ماموریت احیای مذاکرات بدون نتیجه را دارند.

وی تاکید کرد: ۶۵ درصد رسانه های اروپا و ۸۵ درصد رسانه های آمریکا  از یک کانون صهیونیستی هدایت می شوند و طبیعی است که در مقاطع زمانی خاص که امریکا و اسرائیل به دنبال برجسته کردن مذاکرات هستند این اقدامات را برای آن ها انجام می دهند.

بازی دیپلمات های تشکیلات خودگردان فلسطین در صفحه شطرنج آمریکا و رژیم صهیونیستی

نماینده ادوار مجلس یادآور شد: در طول سال‌هایی که مذاکرات صلح شکل گرفت، از کمپ دیوید ۱۹۷۸ تا بعد از آن که دوباره شاهد شکل‌گیری سازش‌های جدید در ابتدای دهه ۱۹۹۰ با مذاکرات اسلو و مالدیو بودیم، چیزی که دیده می شود این مسئله است که دیپلمات‌های حرفه‌ای بعد از عقب نشینی یاسر عرفات و محمود عباس هر لحظه دستمزد خود را می گرفتند و از بخشی از حقوق فلسطینیان عدول می کردند.

فلاحیت پیشه در ادامه این مطلب تاکید کرد:آب رفتن سرزمین های فلسطینی تحت تاثیر این مسائل در نقشه در طی این سال ها به خوبی مشخص است و در حال حاضر رژیم صهیونیستی حداکثر بین ۹ تا ۱۱ درصد خاک سرزمین اصلی فلسطین -آن هم خاکی که عملا از نظر موقعیت سیاسی و جغرافیایی پایین ترین ارزش را دارد برای "فلسطین غیر مستقل" به رسمیت می شناسد. در واقع این نتیجه دست پخت دیپلمات های تشکیلات خودگردان است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم تاکید کرد: محمود عباس نماینده فلسطین نیست و علت بقای این دیپلمات ها در عرصه سیاسی فلسطین این  است که آنها به خوبی در شطرنج دیپلماتیک غرب و رژیم صهیونیستی بازی می کنند و این بازی خوب نیز تنها منتهی به زیر پا گذاشتن حقوق ملت فلسطین می شود./

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد