کرمانشاه جزو 10 استان برتر در اهدای خون است/ 50 درصد کمبود درماه مبارک رمضان

کد خبر: 43305
|
13:13 - 1392/05/08
نسخه چاپی
کرمانشاه جزو 10 استان برتر در اهدای خون است/ 50 درصد کمبود درماه مبارک رمضان
مدیر کل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه بابیان اینکه استان کرمانشاه جزو 10 استان برتر در اهدای خون است گفت: با وجود اهدا در ماه مبارک 50 درصد کمبود منابع خونی داریم.
مدیر کل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه بابیان اینکه استان کرمانشاه جزو 10 استان برتر در اهدای خون است گفت: با وجود اهدا در ماه مبارک 50 درصد کمبود منابع خونی داریم.

ابراهیم سلطانیان، در گفتگو با خبرنگار مهر  به مناسب روز تاسیس سازمان انتقال خون در ایران گفت: این سازمان با هدف یاری رساندن به بیماران تشکیل شده است.

وی در خصوص وضعیت بانک های خونی استان در ماه مبارک گفت: همواره و همه ساله در ماه مبارک رمضان 50 درصد کمبود منابع خونی وجود داشته و این بیشتر در خصوص فرآورده خونی چون پلاکت ها مصداق دارد.

سلطانیان افزود: همانگونه که قبلا ذکر شد در ماه مبارک به دلیل شرایط ویژه روزه داری میزان اهدا ها کاهش یافته و به نصف این میزان در ماه های دیگر می رسد.

وی در خصوص میزان اهدای خون در سایر ماه ها گفت: در سایر ماه های سال میزان اهدای خون در استان کرمانشاه مطلوب بوده و کمبودی در این زمینه احساس نمی شود.

سلطانیان افزود: با توجه به میزان اهدای خون در استان کرمانشاه می توان این استان را یکی از 10 استان برتر در زمینه اهدای خون دانست.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه از اهدای سالیانه 50 تا 550 هزار واحد خون در استان کرمانشاه خبرداد.

وی افزود: بر این اساس سالیانه 50 تا 65 هزار نفر به مراکز ثابت و سیار سازمان انتقال خون در استان کرمانشاه مراجعه و اقدام به اهدای خون می کنند.

وی بیشترین اهداها را گروه های مثبت خونی برشمرد و گفت: ما در زمینه اهدای گروه های منفی و فرآورده ها در ماه مبارک مشکل داریم و انتظارمان از مردم استان به ویژه در ایام لیالی قدر این است که به یاری بیماران آمده  و اقدام به اهدا کنند.

وی در خصوص عدم ارائه کارت های نتیجه آزمایش به اهدا  کنندگان گفت: در گذشته این کارت ها به همراه کارت های اهدا کننده مستمر به بیمار فرد اهدا کننده داده می شد اما به دلیل برخی از سواستفاده های افراد مدتی است این کارت ها از سوی سازمان انتقال خون کشور منسوخ شده است.

مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد از این کارت ها برای تمام عمر خود استفاده و آن را به عنوان گواهی ای بر تایید بیماری یا سلامت خود ارائه می کردند در حالی که ممکن است وضعیت جسمی افراد در مدت زمان کوتاهی تغییر کند.

وی در پاسخ به مهر، مبنی بر اینگه " در صورت عدم ارائه کارت، اهدا کنندگان به چه طریق پس از اهدا از سلامت و یا بیماری خود مطلع می شوند؟" گفت: این که کارت اهدا نمی شود به معنای این نیست که افراد از بیماری خود مطلع نمی شود بلکه در صورت مشاهد بیماری بلافاصله فرد در جریان بیماری قرار گرفته و در صورت مشاهده بیماری های چون ایدز نیز به مرکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی معرفی خواهند شد.

سلطانیان از انجام آزمایشاتی برای پی بردن به بیماری هایی چون ایدز، هپاتیت  Bو هپاتیت C توسط این سازمان خبرداد و گفت: طی این آزمایشات سلامت و عدم سلامت اهدا کننده نیز به وی اعلام می شود.

وی خاطرنشان کرد: مردم استان کرمانشاه از پیشرو ترین افراد در اهدای زندگی (خون) به دیگران هستند، اما با وجود این اهداها در طول سال در ایام ماه مبارک با کمبود مواجه هستیم.

مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه، جلوگیری از بیماری های قلبی ، عروقی و سکته های مغزی را از مزایای اهدای خون علاوه بر اجر معنوی این عمل دانست و گفت: هم چنین اهدا خون باعث می شود فرد اهدا کننده دچار غلظت خون نشود.

سلطانیان، در خصوص وضعیت اهدا کنندگان گفت: 90 درصد از اهدا کنندگان خون در استان کرمانشاه را مردان تشکیل داده و این افراد در سنین 25 تا 40 سال قرار دارند.

وی در خصوص دفعات اهدا در طول سال گفت: مردان در سال 4 بار و زنان 3 بار می توانند خون اهدا کنند.

سلطانیان در پایان از مردم استان بار دیگر خواستار اهدای خون در ماه مبارک و شب های قدر شد و گفت: این اقدام کم از شب زنده داری در این ایام نداشته و پاداش اخروی بسیاری را به دنبال دارد، چرا که بعضا اهدای خون به یک بیمار به قیمت اهدای زندگی به او خواهد بود.
 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد