گزارش/

تجمع اعتراضی جمعی از کشاورزان چغندرکار مقابل امور آب اسلام آبادغرب و پاسخ مسئولین شهرستان

کد خبر: 301106
|
14:46 - 1396/12/07
نسخه چاپی
تجمع اعتراضی جمعی از کشاورزان چغندرکار مقابل امور آب اسلام آبادغرب و پاسخ مسئولین شهرستان
اسلام آبادخبر: در پی تجمع کشاورزان چغندرکار شهرستان در مقابل اداره امور آب اسلام آبادغرب، خبرنگار ما ضمن گوش دادن به درد دل کشاورزان عزیز پیگیری لازم را برای پاسخ مسئولین ذیربط بعمل آورده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، صبح امروز جمعی از کشاورزان چغندرکار شهرستان اسلام آباغرب در اعتراض به سیاست های امور آب در مقابل اداره امور آب شهرستان تجمع نموده تا سخن خود را به گوش مسئولین برسانند، خبرنگار ما ضمن گوش دادن به درد دل کشاورزان عزیز پیگیری لازم را برای پاسخ مسئولین ذیربط بعمل آورده است.

 

یکی از کشاورزان که دارای چاه مجوز دار می باشد، می گوید: ما برای این اینجا جمع شده ایم که  امور آب  گواهی و مجوز استفاده از آب چاه را به ما بدهند و به جهاد کشاورزی و سپس به کارخانه قند تحویل بدهیم، که متاسفانه 10 روز است با وصف اینکه مسئولین شهرستان هم در جریان هستند امور آب مجوز استفاده از آب چاه را برای ما صادر نمی کند.

 

یکی دیگر از کشاورزان می گوید یک هفته است که امور آب با امروز و فردا کردن هر روز ما را از روستا  به شهر می کشانند ولی هنوز گواهی و مجوز برداشت آب را به ما نداده اند.

 

 

کشاورز دیگیری می گوید: امور آب در دقیقه 90 به ما اعلام کرده که برای مجوز آب باید کنتور هوشمند نصب کنید، در حالیکه نصب این کنتور توسط بخش خصوصی بیش از 6 میلیون تومان هزینه دارد و مدتی زمان زیادی  را هم وقت صرف نصب کردن کنتور هوشمند می شود، حقیقتا" سیاست امور آب  در سال 96برای کشاورزان سیاست خوبی نبوده، این مورد باید در آخر تابستان یا اول پاییز به ما اعلام می شد که ما بذر دیگری را بجای چغندر قند انتخاب می کردیم و بر اساس نیاز و مقدار مجوز آب برای زمین مان برنامه ریزی می کردیم و اکنون که پول چغندر تحویلی مان را نگرفته ایم پول نداریم برای نصب کنتور هوشمند هزینه کنیم.

 

وی می گوید همه اینها بهانه است چون بعضی از کشاورزان هم کنتور هوشمند دارند و پرونده را تکمیل نموده ولی هنوز مجوز استفاده از آب برای ایشان استفاده نشده است.

 

به گزارشاسلام آباد خبر، اکثر کشاورزان حاضر در محل نیز از تاخیر در پرداخت پول محصولات گندم و چغندر قند از سوی دولت به کشاورزان گلایه و اعتراض دارند.

 

 

جهانشاه نظری رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان در گفتگو بااسلام آباد خبر، در این رابطه اظهار کرد:  15 اسفند ماه 96 کشت چغندر آغاز می شود و کشاورزان باید پروانه آب خود را تمدید نمایند و با معرفی نامه جهاد کشاورزی برای انعقاد قرارداد با کارخانه قند شهرستان اقدام نمایند و چون ظرفیت کارخانه قند اسلام آبادغرب فقط 1720  هکتار می باشد و خارج از این ظرفیت باید با کارخانه های خارج استان قرارداد ببندند، لذا کشاورزان ازدحام نموده که سریعتر پروانه آب خود را تمدید نمایند تا جزو قرارداد داخل شهرستان باشند.

 

وی افزود: با توجه به مشکل کم آبی، امور آب اعلام نموده که کشاورزان کنتور حجمی نصب نمایند تا بر اساس مجوز برداشت آب برداشت و مصرف نمایند و این موضوع هم در امسال و سال گذشته به کشاورزان ابلاغ شده است، حتی به ایشان توصیه شده که کشاورزان عزیز به  کشت های جایگزین چغندر نظیر کلزا و آفتابگردان روغنی که مصرف آب کم و در آمد بالاتری دارند، روی بیاورند.

 

 

در این خصوص نورالدین احمدیان مسئول امور آب شهرستان نیز در گفتگو بااسلام آباد خبر، عنوان کرد: تجمع کشاورزان بخاطر بحث نصب کنتور هوششمند در کشاورزی است ولی برخی کشاورزان از لحاظ  مشکلات مالی می گویند برای ما مقدور نمی باشد، قانون هم در این مورد به ما تکلیف کرده است که باید حتما کنتور هوشمند نصب گردد.

 

 

وی افزود: هزینه نصب کنتور هوشمند تقریباً بین 4 الی 6 میلیون تومان که بستگی به قطر لوله آب دارد و از طریق بخش خصوصی انجام می گیرد و قانون از روز اول کشاورزان را  ملزم به نصب کنتور هوشمند کرده است منتهی  کشاورزان به دلایلی اقدام نکرده اند تا الان که بحث مربوط گواهی کشت چغندر است که عده ای بر به مشکل خورده اند.


مهندس احمدیان گفت: در جلسه ای که در فرمانداری برگزار شد پیشنهاد هایی مطرح شد که اگر مصوب شود از طریق استان بتوانیم مشکلات آن ها را حل و فصل کنیم.

 

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار اسلام آبادخبر که  عده ای از کشاورزان علاوه بر داشتن کنتور هوشمند مجوز لازم را نیز دارند اما تمدید پروانه آب برای ایشان صادر نمی شود، گفت: با توجه به محدود بودن ظرفیت کارخانه قند شهرستان این خواسته کل کشاورزان است و تا یکی دو روز آینده تکلیف مشخص می شود و گواهی به صورت کلی صادر شود.

 

احمدیان خاطر نشان کرد: با توجه به کاهش آمار بارندگی ها در چند سال اخیر و بحث صیانت از آب های زیر زمینی و اینکه منابع آبی هرسال روبه کاهش است، باید کشت محصولاتی همچون چغندر کاهش یاید و کشت جایگزین صورت گیرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد