تشریح ابعاد سند توسعه اسلام آباد غرب در گفتگوی تفصیلی فرماندار با اسلام آباد خبر

برنامه های سند توسعه در بخش های اقتصادی،اجتماعی و زیر بنائی تدوین شده است/آمار بیکاری اسلام آباد غرب کمتر از 35 درصد نیست

کد خبر: 106000
|
08:48 - 1392/09/25
نسخه چاپی
برنامه های سند توسعه در بخش های اقتصادی،اجتماعی و زیر بنائی تدوین شده است/آمار بیکاری اسلام آباد غرب کمتر از 35 درصد نیست
سند توسعه چهار ساله شهرستان اسلام آباد غرب هفته گذشته تدوین و در اختیار استانداری قرار گرفت،این سند توسعه همه جانبه اسلام اباد غرب را در بخش های اقتصادی،اجتماعی و زیر بنائی در خود جای داده است...
به گزارش اسلام آباد خبر ، احد جلیلیان در گفتگو تفصیلی با خبرنگار این پایگاه به تشریح ابعاد سند تدوین شده توسعه چهار ساله شهرستان اسلام آباد غرب پرداخت.

این سند که روز دوشنبه هفته قبل در اختیار استانداری قرار گرفت توسعه همه جانبه اسلام اباد غرب را در بخش های اقتصادی،اجتماعی و زیر بنائی در خود جای داده است.

فرماندار اسلام آباد در خصوص چگونگی تدوین سند توسعه شهرستان به خبرنگار اسلام آباد خبر گفت:با معارفه استاندار جدید جلسه ای با حضور تمامی فرمانداران تشکیل گردید که در این جلسه فرمانداران وضعیت شهرستان های خود را بیان نمودند و آقای رضایی بابادی نیز با طرح رویکرد جامع کشور و استان با تاکید بر جذب سرمایه گذاری و استغالزائی تدوین سند توسعه چهار ساله شهرستان ها ومعرفی طرح ها و پروژه ها را خواستار شد.

احد جلیلیان اضافه کرد:در بخش معرفی پروژه ها و طرح ها رویکردی جدید مطرح شد تا پتانسیل های بالقوه شهرستان ها شناسائی و نسبت به تبدیل آنها به پتاسیل بالفعل اقدام شود و طرح ها و پروژه هایی مد نظر قرار گیرد که با توجه به اقتضاء،توان و پتانسیل شهرستان شناسائی شده اند.

منطقه ویژه اقتصادی،مراکز آموزش عالی و منابع طبیعی مهمترینِ ظرفیت های شهرستان است

فرماندار اسلام آباد غرب با اشاره به تصویب ایجاد منطقه ویژه در دولت آقای احمدی نژاد و وجود پتانسل بالای اشتعالزائی و توسعه در این طرح گفت:مکان در نظر گرفته شده برای این طرح دارای 143 هکتار محوطه حصار کشی شده می باشد و از امسال اقدامات جهت تکمیل زیر ساخت های آن شروع و نیز فازهای آن مشخص شده است و اشتعالزائی در بین 2000 تا 5000 نفر خواهد داشت.

وی ادامه داد:شش مرکز آموزش عالی با وجود بیش از 14 هزار نفر دانشجو یکی دیگر از پتانسیل ها اسلام آباد است که می توان با توسعه زیر بنای دانشگاه ها و جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی زمینه اشتغال و جذب هیئت علمی در شهرستان را محقق نمود.

جلیلیان در خصوص ظرفیت های موجود در بخش منابع طبیعی بیان داشت:33 درصد از منایع طبیعی استان در اختیار اسلام آباد غرب قرار دارد و همانطور در شهرستان های دیگر بحث سقزگیری مطرح است این موضوع می تواند در شهرستان اسلام اباد غرب نیز بعنوان یک شغل جدید مطرح باشد.

وی اضافه کرد:در حال حاضر 5000 هکتار از اراضی اسلام آباد در دست اجرا برای کشت زعفران است و این در حالی است که میتوان این قابلیت را افزایش داد چرا که برای کشت زعفران زمین درجه 3 کافی است و سهم اورده متقاضی تنها 20 درصد است و مابقی سرمایه را که معادل 80 درصد می باشد دولت پرداخت می نماید.

بخش های اقتصادی،اجتماعی و زیر بنائی در سند توسعه مورد توجه قرار گرفته است

فرماندار اسلام آباد بیان داشت: در تدوین سند توسعه به بخش های اجتماعی،اقتصادی و زیر بنائی توجه شده است که در بخش اقتصادی موضوع منطقه ویژه،توجه به صنایع و کشاورزی مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: در بخش زیر بنائی به موضوعاتی از قبیل انرژی،آب شهری و روستائی،منابع آب،راه و شهرسازی،طرح های هادی و احداث ساختمان ها توجه شده است.

احد جلیلیان توجه به بخش بهداشت و درمان،آموزش عالی،میراث فرهنگی و گردشگری،مذهبی ، محیط زیست و ورزشی را بعنوان مسائل مورد توجه در زمینه اجتماعی برشمرد.

منطقه ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی قابلیت های ویژه را برای شهرستان فراهم آورده است

فرماندار شهرستان با بیان این مطلب که در اسلام اباد غرب دو شهرک صنعتی فاز 1 و فاز 2 یا همان شهرک صنعتی مرصاد احداث شده است عنوان کرد:97 قطعه زمین آماده واگذاری در شهرک صنعتی مرصاد برای سرمایه گذاری و احداث کارخانجاتی که توجیه اقتصادی دارد موجود است.

جلیلیان ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان اسلام آباد غرب مسیر ترانزیت کالا و پل ارتباطی شرق به غرب است و از سویی شهرک صنعتی اسلام آباد تنها 135 کیلومتر با مرز خسروی فاصله دارد این موضوع یک قابلیت برای رشد صنایع در این شهرستان و جذب سرمایه گذاری و اشتغالزائی است.

وی در خصوص منطقه ویژه اقتصادی نیز گفت: در سند توسعه پیشنهاد استقرار گمرک،صدور مجوز ها و ارزیابی کالا،کاهش قیمت زمین و اختصاص اعتبارات به این طرح لحاظ شده است.

فرماندار شهرستان با اشاره به بازدید اخیر معاونین استاندار از منطقه ویژه بیان داشت:با توجه به اینکه هر متر زمین درمکان احداث منطقه ویژه  90هزار تومان است معاونین استاندار خواستار واگذاری زمین های این منطقه به سرمایه گذاران بصورت رایگان شدند تا جذب سرمایه گذار امکان پذیر باشد.

وی افزود:در شهرک صنعتی مرصاد که تمامی زیر ساخت های آن اماده است مبلغ هر متر زمین 35 هزار تومان می باشد و با این وجود سرمایه گذار رغبتی به خرید زمین در منطقه ویژه نخواهد داشت لذا کاهش قیمت زمین منطقه ویژه در سند توسعه مطرح شده است.

آمار بیکاری اسلام آباد کمتر از 35 درصد نیست


احد جلیلیان اظهار داشت:برابر سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 آمار بیکاری شهرستان اسلام اباد غرب 27/75درصد بوده است که در سال 91 و هشت ماهه اول سال 92 امار بیکاری استان کرمانشاه به 35 درصد رسیده لذا آمار بیکاری اسلام آباد در حال حاضر و با توجه به فراغت از تحصیل دانشجویان اگر بیشتر از این مقدار نباشد نباشد کمتر نیست.

فرماندار اسلام آباد  ادامه داد: می طلبد سیاست ها استاندار محترم را در جهت ایجاد اشتغال پیگیری نمود چرا که به گفته ایشان یک نفر بیکار هم زیاد است.

ایجاد یک کارخانه قند جدید در برنامه توسعه چهار ساله پیش بینی شده است

جلیلیان در رابطه با دیگر برنامه های اقتصادی پیش بینی شده در سند توسعه شهرستان در بخش صنایع و کارخانجات گفت:تامین اعتبار برای واحد های صنعتی و تولیدی راکد ،تلاش برای افزایش سهم آورده شهرستان از تولید ناخالصی استان و کاهش قیمت محصولات، فراهم نمودن زمینه صادرات برای واحد های تولیدی شهرستان و احداث واحد های تبدیلی متناسب با محصولات کشاورزی از جمله برنامه های پیش بینی شده در سند توسعه چهار ساله اسلام اباد غرب می باشد.

وی با اشاره به کیفیت بالای چغندر اسلام آباد و مشکلات کارخانه قند شهرستان از جمله کمبود ظرفیت،عدم خدمات دهی مناسب به کشاورزان نسبت به سایر رقبا و درصد عیار پایین گفت: در سند توسعه ایجاد یک کارخانه قند مدرن و با ظرفیت دریافت روزانه  پنج هزار تن چغندر  پیشنهاد شده است.

صنایع شهرستان اسلام آباد غرب اشتغال زایی 2160 نفری را در پی داشته  است

فرماندار اسلام آباد غرب با اشاره به صدور پروانه صنایع برای 52 طرح در شهرستان گفت: به این طرحها تسهیلاتی بالغ بر 1000 میلیارد تومان اعطا شده که میزان اشتغال زایی آن 2160 نفر بوده است.

وی افزود: با توجه به گزارش سازمان صنایع و معادن استان از مجموع طرح ها  33 طرح اجرا شده یا در دست اجرا می باشد و جدیداً نیز راه اندازی 19 طرح آغاز شده است .

احد جلیلیان بیان داشت: از 36 طرح کلان صنعتی استان 4 طرح کارخانه کاشی کاژه ، پاک مایه ، مانیزان و کارخانه قند مختص اسلام آباد می باشد و از مجموع 33 طرح اجرا شده یا در دست اجرا 22 طرح در حال حاضر فعال است .

وی همچنین به طرح های راکد و نیمه تمام و ایجادی در سطح شهرستان که نیازمند جذب اعتبار برای راه اندازی و ساماندهی است اشاره و تعداد این طرح ها را 27 مورد عنوان کرد.

اسلام آباد غرب جایگاه دوم از لحاظ وجود معادن در استان را دارا است

فرماندار شهرستان با بیان اینکه اسلام آباد به لحاظ وجود معادن جایگاه دوم استان را کسب نموده گفت: در مجموع پنج معدن در سطح شهرستان وجود دارد که از سه معدن سنگ تزئینی مرمر و از دو معدن دیگر بیتومین استخراج می شود  .

احداث دو جایگاه پمپاژ عمومی آب در برنامه توسعه چهارساله شهرستان مد نظر قرار گرفته است

جلیلیان گفت: یکی از طرح های که اعتبار آن تامین شده و در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد احداث دو جایگاه پمپاژ عمومی آب در روستاهای تجر اکبر و تنگه منصوری است .

وی با اشاره به اینکه شهرستان اسلام آباد غرب دارای 87 هزار هکتار اراضی دیم و 13 هزار هکتار اراضی آبی می باشد گفت: مقدار 6 هزار هکتار از اراضی آبی از طریق سیستمهای نوین آبیاری می شوند که از این لحاظ در استان حائز رتبه ممتاز هستیم،ولیکن در برنامه توسعه نیز به نیازمندیها در خصوص راه اندازی سیستمهای نوین آبیاری توجه شده است.

 دامپروری و آبزی پروری از جمله طرح های بخش اقتصادی در برنامه توسعه چهارساله شهرستان است

فرماندار اسلام آباد غرب بیان داشت: اشتغال زایی در زمینه تولید گوشت قرمز ،پروار بندی بره ،جلوگیری از فشار بر مرتع ،آبزی پروری و پرورش مرغ گوشتی از جمله طرح هایی است که در بخش اقتصادی سند توسعه چهارساله شهرستان مد نظر قرار گرفته و افزایش سالانه آبزی پروری و پرورش مرغ گوشتی جزو مهمتریت طرح های این بخش است.

25 نفر در نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو مشغول بکار خواهند شد

جلیلیان در خصوص طرح های بخش انرژی در چارچوب طرح های زیربنائی سند توسعه شهرستان گفت:راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو بعوان یک طرح در بخش انرژی در سند توسعه لحاظ شده و راه اندازی این نیروگاه اشتغال زایی 25 نفر به صورت مستقیم و 35 نفر بصورت غیر مستقیم را در پی خواهد داشت.

وی افزود: عملیات اجرائی این نیروگاه در سال 87 در زمینی به مساحت 52 هکتار و با سرمایه گذاری 470 میلیارد ریالی شرکت مهندسی فراب آن کلید خورد اما در حال حاضر بدلیل عدم گشایش اعتبارات ال سی تعطیل می باشد.

50 درصد معابر شهری فاقد آسفالت می باشد

فرماندار اسلام آباد غرب با اشاره به طرح هایی که در زمینه عمران شهری در برنامه توسعه لحاظ شده گفت : از مجموع 230 هکتار معابر سطح شهر بیش از 50 درصد این معابر فاقد آسفالت یا دارای آسفالت و جدول گذاری فرسوده است که رفع مشکل در این زمینه در سند توسعه لحاظ گردیده است .

وی در ادامه بیان داشت: سرانه فضای سبز موجود در سطح شهر 5 متر مربع است که با سرانه استانی و کشوری که 14 متر مربع می باشد فاصله زیادی دارد لذا ایجاد فضای سبز جزو اولویت برنامه های شهرداری و شهرستان باید باشد.

بخش حمیل در برنامه توسعه چهار ساله شهرستان مد نظر قرار گرفت است

احد جلیلیان با بیان این که شهر حمیل در مسیر جاده اصلی استانهای ایلام،لرستان ، خوزستان و کرمانشاه قرار دارد گفت: تملک زمین های پارک ولایت ،ایجاد میدان ورودی شهر حمیل و زیر سازی آسفالت این شهر در سند توسعه لحاظ شده و مبلغ حدود 300 میلیون تومان برای تملک زمینهای پارک ولایت  نیز درخواست گردیده است.

آب سد آزادی بعنوان آب شرب شهری به  اسلام آباد غرب انتقال داده می شود

فرماندار شهرستان اظهار داشت:جمعیت شهر اسلام آباد با روستای امیر آباد و پادگان الله اکبر حدود 97 هزار نفر است که آب شرب این جمعیت را 15 حلقه چاه در حال حاضر تامین می کند اما با توجه به بحران کم آبی در سند توسعه حفر 3 حلقه چاه بعنوان برنامه کوتاه مدت لحاظ شده است .

وی افزود: برنامه بلند مدت برای رفع مشکل آب در اسلام آباد اتصال آب سد آزادی به سیستم آب شهری اسلام آباد خواهد بود که در این زمینه نیز اقدامات اولیه انجام شده است .

جلیلیان افزود: از مجموع 162 روستای شهرستان 34روستا با مشکل جدی آب مواجه هستند که در سند توسعه آب رسانی سیار بعنوان برنامه کوتاه مدت و تامین اعتبار و حفر چاه در این روستاها بعنوان برنامه بلند مدت پیش بینی شده است .

پروژهای مسکن مهر شهرستان  پیشرفت88 درصدی داشته است


فرماندار اسلام آباد غرب با اشاره به پیشرفت 88 درصدی پروژهای مسکن مهر شهرستان گفت: 2706 واحد مسکن مهر در قالب سه پروژه در دست احداث می باشد که 300 واحد تکمیل شده از این مقدار واگذار گردیده و 400 واحد نیز آماده بهره برداری است که تکمیل این پروژه ها در برنامه توسعه لحاظ شده است .

30 درصدطرح های هادی روستایی انجام شده است

جلیلیان در مورد طرح های هادی روستایی گفت: از مجموع روستاها 55 روستا طرح هادی آنها اجرا شده که معادل 30 درصد کل طرح ها است و در سند توسعه چهار ساله اجرای مابقی طرح های هادی مد نظر قرار گرفته است.

فرماندار شهرستان در پایان تشریح طرح های زیر بنایی سند توسعه چهارساله گفت : احداث ساختمان های اداری بخشداری مرکزی ،بخشداری حمیل و پاسگاههای انتظامی منصوری ، حسن آباد و مسکن مهر مورد نظر قرار گرفته است.

 دانشکده فنی مهندسی در اسلام آباد غرب احداث می شود

جلیلیان در بخش دیگری از سخنان خود که پیرامون برنامه های آموزش عالی در بخش اجتماعی سند توسعه بود گفت: احداث دانشکده فنی مهندسی که در حال حاضر به صورت استیجاری در اختیار این دانشکده قرار دارد در سند توسعه لحاظ شده و در حال حاضر مبلغ 3 میلیارد تومان به آن اختصاص داده شده است .

وی همچنین از جذب 55 نفر هیئت علمی در دانشگاه علمی و کاربردی امام رضا(ع) در صورت واگذاری زمین همجوار توسط اداره راه و شهرسازی و موافقت با درخواست این دانشگاه مبنی بر ارائه تحصیلات تکمیلی خبر داد.

دو طرح در زمینه میراث فرهنگی در سند توسعه پیشنهاد شده است

فرماندار اسلام آباد ایجاد بازارچه صنایع دستی شهرستان در محل پارک ملت در زمینی به مساحت 1500 متر مربع همراه با ساخت20 تا 50 غرفه در آن و تکمیل گردشگری سد شیان را دو طرح میراث فرهنگی برای توسعه فرهنگی شهرستان در سند توسعه عنوان کرد.

به ازای هر 10 هزار نفر یک مسجد در سطح شهرستان وجود دارد

جلیلیان گفت: متاسفانه در سطح شهرستان اسلام آباد غرب به ازای هر ده هزار نفر یک مسجد وجود دارد و این در حالی است که سرانه مساجد در کشور به ازای هر 800 نفر یک مسجد است لذا در برنامه توسعه ایجاد مساجد جدید، باسازی بقعه امام زاده علی اکبر(ع) و احداث مصلی از جمله پیشنهادات ارائه شده  در بخش مذهبی می باشد.

احداث زمین چمن از طرح های بخش ورزشی برنامه های اجتماعی سند توسعه است

فرماندار اسلام آباد احداث استادیوم ورزشی ،زمین چمن ،سالن وزنه برداری ،سالن تیر اندازی و سالن سرپوشیده برای بانوان و کودکان را از جمله طرح های پیشنهاد شده در سند توسعه در بخش ورزشی بر شمرد.

جلیلیان در پایان این گفتگو ضمن اشاره به برادری و همدلی که بین مسئولین شهرستان حاکم است گفت: مشکلات زیادی در سطح شهر وجود دارد و تنها عمل و کار می تواند این مشکلات را بطرف نماید و مانیز تمامی توان خود را در این جهت بکار خواهیم گرفت.

گفتگو از:سعید قنبری

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد