بررسی مشکلات و چالش‌های اساسی یک پیام رسان خارجی؛

محتوای غیراخلاقی و تروریستی؛ عامل فیلتر تلگرام در کشورهای مختلف/ چرا تلگرام تصمیم به دور زدن فیلترینگ گرفت؟

کد خبر: 301544
|
10:00 - 1397/01/28
نسخه چاپی
محتوای غیراخلاقی و تروریستی؛ عامل فیلتر تلگرام در کشورهای مختلف/ چرا تلگرام تصمیم به دور زدن فیلترینگ گرفت؟
اسلام آباد خبر: تلگرام و صاحبان آن با توجه به اینکه تعداد زیادی از کاربران تلگرام در ایران هستند، تصمیمات جدی برای به چالش کشیدن اراده کشور کرده است و از همین رو برابر هر تصمیمی از سوی ایران سریعاً موضع جدیدی اتخاذ می کند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موضوع فیلترینگ و محدودیت های اینترنتی یکی از مهم ترین مسائل و دغدغه های جوامع بین الملل بوده است که از سال های گذشته تا کنون در همه کشورهای جهان با شدت و ضعف های مختلف اجرا می‌شود؛ قانون فیلترینگ مختص به کشورهای آسیاسس نبوده و کشورهای اروپایی و آمریکایی به ویژه ایالات متحده آمریکا نیز از این قانون در کشور خود پیروی می کند.

مخالفت فرانسه با آزادی اینترنت در این کشور

فرانسه به عنوان کشوری با تمدن و فرهنگ کهن، برای حفظ ارزش‌های فرهنگی خود نتایج موتورهای جستجوی اینترنتی از جمله گوگل Google را دستکاری کرده و آن را بومی کشور خود می‌کند. علاوه بر این، کشور فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که اعتقادی به آزادی در فضای مجازی ندارد و سعی دارد قوانین خود را اجرا کند.

مردم فرانسه یکی از آنلاین‌ترین کشورهای دنیا به نسبت جمعیتش است. قوانین اینترنتی در این کشور بیش‌تر شامل قوانین تجارت الکترونیک و رعایت حریم شخصی و جرایم رایانه‌ای آن بیش‌تر مربوط به مسایل امنیت ملی و آسیب‌های اقتصادی است. ضمن اینکه فیلترینگ به طور جدی در مدارس این کشور و با بستن IPها اعمال می‌شود.

 

اعمال فیلترینگ برای 98 درصد مردم انگلستان

در اکثر کشورهای اروپایی از جمله انگلیس فیلترینگ بیشتر بر روی مسائلی مانند پورنوگرافی کودکان، نژاد پرستی و مسائل تروریستی اعمال می شود. یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی در انگلستان به نام «بنیاد نظارت بر اینترنت» فهرستی از تارنماهای غیراخلاقی را تهیه کرده و بر اساس آن دسترسی ۹۸درصد از کاربران اینترنت در انگلستان به این تارنماها مسدود شده است.

گفته می‌شود که فیلترینگ و سانسور محتوای اینترنت در کشور ایتالیا بسیار رایج است. این محدودسازی از دسترسی عموم مردم به محتوای تارنماهای خاص و حتی برخی شبکه‌های تلویزیونی جلوگیری می‌کند.
بر اساس آمارها با وجودی که ایتالیا پایین‌ترین رتبه‌ آزادی رسانه‌ها در میان کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا را دارد و به عنوان کشور «تقریباً آزاد» شناخته می‌شود؛ اما قوانین ویژه‌ای برای کنترل محتوای رسانه‌ها و اینترنت در ایتالیا به تصویب رسیده‌اند؛ مثلا تارنماهایی که از نخست وزیر انتقاد می کنند فیلتر می‌شوند.

 

فیلتر محتواهایی با موضوع نفی هولوکاست در آلمان

فیلترینگ اینترنت در آلمان بر اساس قانون فدرال صورت می‌گیرد و در مواردی خاص دادگاه های این کشور رای به مسدود شدن برخی تارنماها می‌دهند. با این حال آلمان کشوری است که مسدودسازی محتوای سیاسی در آن به وفور دیده می‌شود. نمونه‌ای از محتوای سیاسی مسدود شده توسط آلمان برای کاربران اینترنت، عبارات و کلیدواژه‌هایی است که به «نفی هلوکاست» مربوط می‌شوند.

فیلترینگ اینترنت در استرالیا عمدتا به طرح‌های ممنوعیت محتوای مجرمانه اینترنتی برمی‌گردد و دولت فدرال این کشور به واسطه ارایه‌دهندگان اینترنت دسترسی به برخی تارنماها را محدود می‌کند.

کشور کانادا یکی از ۱۰کشور برتر در زمینه ارتباط اینترنتی است. تمامی قوانین مربوط به کنترل محتوا در این کشور مربوط به مبارزه با تروریسم است و پس از واقعه ۱۱سپتامبر شدت یافته است.

در بخشی از تحقیقی که در دانشکده حقوق دانشگاه «هاروارد» در آمریکا در زمینه فیلتر کردن تارنماهای اینترنتی در سالهای گذشته انجام شد، مشخص شد کشور «چین» در صدر جدول فیلترینگ تارنماهای اینترنتی قرار دارد؛ این در حالی است که چین در صدر بالاترین کاربران اینترنتی در دنیا قرار دارد.

در عربستان با توجه به گستره وسیع تارنماهای سانسور شده اعم از مذهبی، سیاسی، جنسی عملا دسترسی به بسیاری از تارنماها قطع شده و تنها دسترسی محدود به برخی از منابع و مراجع آزاد است. گفته می‌شود بعد از اصلاحات محمد بن سلمان در عربستان برخی از این محدودیت‌ها برداشته شده است.

در موضوع فیلترینگ، ویتنام بیشتر در مورد تارنماهایی اعمال فیلترینگ می کند که مطالبی بر خلاف دولت می‌نویسند. در ازبکستان اغلب تارنما های طرفداران آزادی رسانه‌ها و معترضان به عدم رعایت حقوق بشر فیلتر می‌شود. همچنین در کره جنوبی بیشترین حساسیت روی مسائل همسایه شمالی این کشور یعنی کره شمالی است.

محتواهای غیر اخلاقی، محتواهایی مغایر با چارچوب ها و سیاست های هر کشور و همچنین محتواهای تروریستی در همه کشورها موضوع مشترکی است که فیلتر می‌شود از همین رو قوانین فیلترینگ بر همه کشور ها حاکم است؛ اما در کنار این مساله استفاده از فیلتر شکن ها نیز در همه کشورها رواج دارد و استفاده از آنها خلاف قوانین کشورها بوده و پیگرد قانونی دارد.

 

تلگرام و دور زدن فیلترینگ

در شرایطی که چارچوب های اخلاقی در فضای تلگرام دور زده شده است، برخی از کشورها اقدام به فیلتر کردن تلگرام کرده اند و به این صورت کسانی که از آن کشرور می خواهند از تلگرام استفاده کنند باید از فیلتر شکن ها استفاده کنند.

این نکته در مورد ایران برای زمان کوتاهی رخ داد؛ در شرایطی که پیش از ایران تعدادی از کشورها تلگرام را فیلتر کرده بودند، هنگامی که ایران برای زمان محدودی به این اقدام دست زد، سازندگان تلگرام با تهدید جدی ایران، سعی در ساخت فیلتر شکن های مختلف برای فیلتر کردن تلگرام کرده و از طرف دیگر اعلام کردند نسخه جدیدی از تلگرام را به زودی ارائه می کنند که دیگر نیازی به نصب فیلتر شکن نداشته باشد.

اکنون این سوال مطرح است که چرا تغییرات کلیدی در تلگرام مانند دور زدن فیلتر و ایجاد واحد پولی همزمان با تهدید دولت ایران اقدام شده و اعلام می شود؟ در حالی که شبکه‌های دیگری که بسیار بزرگتر بوده و فیلتر شده اند، چنین واکنشی نداشته اند؟

به نظر می رسد تلگرام و صاحبان آن با توجه به اینکه تعداد زیادی از کاربران تلگرام در ایران هستند، تصمیمات جدی برای به چالش کشیدن اراده کشور کرده است و از همین رو برابر هر تصمیمی از سوی ایران سریعاً موضع جدیدی اتخاذ می کند.

انتهای پیام/ط

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد