روستاهای زیبای استان کرمانشاه منتظر مسافران نوروزی هستند

کد خبر: 301278
|
13:07 - 1396/12/22
نسخه چاپی
روستاهای زیبای استان کرمانشاه منتظر مسافران نوروزی هستند
اسلام آبادخبر: در استان کرمانشاه روستاهای زیبای متعددی وجود دارد که می توانند میزبان خوبی برای مسافران نوروزی باشند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، یکی از مهم ترین پتانسیل های هر استان در جذب گردشگران، وجود روستاهای هدف گردشگری است. این روستاها با داستان جذابیت های خاص برای جذب گردشگر، هم به اقتصاد خود کمک کرده و هم در معرفی بهتر استان خود تاثیرگذار هستند.

در استان کرمانشاه روستاهای هدف گردشگری متعددی وجود دارند که گردشگران نوروزی می توانند در ایام نوروز به آن ها سفر کنند.

در ادامه با برخی از این روستاها آشنا می شویم.

روستای پاطاق در سرپلذهاب

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازبازی دراز، روستای پاطاق از روستاهای قديمی شهرستان سرپل ذهاب است كه جزو بخش مركزی و دهستان بشیوه پاطاق است كه در 13 کیلومتری شرق شهر سرپل ذهاب و پايين دست طاق گرا و گردنه پاطاق واقع شده است.

این روستا در بررسی کارشناسان و سنجش معیارها و ملاک‌های مشخص بعنوان روستای پاک در سرپل ذهاب معرفی شد.

روستای پاطاق شهرستان سرپلذهاب با دارابودن طبیعت بکر و بی‌نظیر مانند آبشار ماران، سراب ماران، باغات مختلف در اطراف روستا، وجود بناهای تاریخی مانند زیج منیژه و طاق گرا و وجود مردمان مهمانواز از روستاهای شاخص استان است که به عنوان یکی از روستاهای پایلوت طرح روستای سالم در استان انتخاب شده است.

اجرای طرح سنگفرش در کوچه‌ها و خیابان‌های روستا، تخریب و تسطیح منازل مخروبه، نصب دستگاه‌های زباله درکوچه‌ها، ایجاد فضای سبز در ورودی روستا، نامگذاری خیابان‌ها و کوچه‌ها، رنگ آمیزی جداول، نصب سایبان مسافرین، نصب مجسمه‌ها و پرچم در مناطق مختلف روستا و ایجاد میدانچه از جمله اقدامات انجام شده در این روستا است.

زیباسازی فضای سبز و نبود نخاله‌های ساختمانی، رعایت نکات بهداشتی درفروشگاه مواد غذایی و مسجد و همچنین ارسال بهداشتی آب برکه به خانواده‌های روستا ازمهمترین معیارهای انتخاب این روستا به عنوان روستای پاک بود.

از لحاظ اقليمي اين روستا در محدوده  منطقه گرم و سرد شهرستان قرار گرفته است و مامن بادهای فصلی فراوانی است که به همين علت آب و هوا و طبیعت روستا از ساير نقاط شهرستان سرپل ذهاب متمایز است.

عبور رودخانه سراب ماراب از این روستا باعث رونق باغداری شده است. عمده ترین  محصولات باغي این روستا میوه هایی مثل انجیر، گردو، انار و زردآلو است. به سبب برکت وجود رودخانه ماراب در چند سال اخیر چندین استخر پرورش ماهی قزل آلای سرد آبی راه اندازی و مشغول فعاليت هستند.

این روستا از اقامتگاه با امکانات مناسب جهت اسكان گردشگران برخوردار است به طوريكه مسافران و مهمانان نوروزی با آسودگی خاطر مي توانند از اين امكانات استفاده نمايند و شب های زيبا و دل انگيزی را در كنار مردمان مهمان نواز و خونگرم روستای پاطاق سپری نمايند و خاطرات قشنگي را رقم بزنند.

روستای قوری قلعه در روانسر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازسراب روانسر، روستای قوری قلعه یکی از روستاهای هدف گردشگری در شهرستان روانسر با ۲۹۰ خانوار و ۱۱۰۰نفر جمعیت است که هرساله از تعداد زیادی گردشگر از اقصی نقاط کشور میزبانی می کند.

در ایام قدیم اطراف این روستا را قلعه های مختلفی در بر گرفته که شکل یکی از این قلعه ها شبیه قوری بوده است به همین دلیل نام این روستا و این غار به قوری قلعه نامگذاری شد.

در روایتی دیگر، اینکه چرا روستا و غار را قوری قلعه نامیده اند به دوره ساسانیان باز می گردد. درآن دوره دژی بزرگ و مستحکم بنا شد که هم اکنون نیز آثاری از آن به جای مانده است، این دژ به جهت بزرگی بعدها از سوی  کرد زبانان آن منطقه به “گورا قلا” نامیده شد.

کلمه گورا در زبان کردی به معنای بزرگی و قلا به معنای قلعه یا دژ است؛ در اثر گذشت زمان این نام به تدریج تغییر کرده و به نام های “گوری قلا”و در آخر به “قوری قلعه”معروف شده است.

بعدها پس از ساختن آبادی در کنار دژ همان نام یعنی قوری قلعه به روستا اطلاق شد، از طرفی چون نزدیکترین محل سکونت به غار همین ده است بنابر این اسم غار را نیز قوری قلعه گذاشتند.

غار قوری قلعه نیز که به غار قوری قلا نیز شهرت دارد، یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی استان کرمانشاه و شهرستان روانسر است و بزرگ ترین غار آبی خاورمیانه و حتی به روایتی بزرگترین غار آبی آسیا محسوب می شود. این غار در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر، در دامنه کوه شاهو و مشرف بر جاده روانسر – پاوه و در همسایگی روستایی به همین نام جای گرفته است.

روستای چرمله علیا در سنقروکلیایی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل از سهیل سنقر، روستای چرمله علیا از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقر در استان کرمانشاه در فاصله ۲۳ کیلو متری شهر سنقر قرار دارد.

این روستا از شمال به ارتفاعات بیر و بدر و از شمال غرب به ارتفاعات پریشان محدود می شود.

این روستا اقلیمی کوهستانی، سرد و خشک دارد؛ آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است.  

بر اساس سر شماری سال ۱۳۸۵، این روستا ۹۳۸ نفر جمعیت داشته است؛ چرمله علیا از روستاهای قدیمی استان کرمانشاه است و سابقه سکونت نسبتا طولانی دارد.

ساختمان یک حمام قدیمی که تاریخ ساخت آن به دوره قاجاریه مربوط است، بیانگر قدمت و سابقه تاریخی این روستاست؛ این حمام هنوز مورد استفاده اهالی روستا است.

مردم روستای چرمله علیا به زبان کردی سخن می گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

اقتصاد این روستا بر فعالیت های زراعی و دامداری و مشاغلی چون تولید محصولات صنایع دستی استوار است.

این روستا در دره قرار گرفته است و کوچه هایی پیچ در پیچ و نسبتا پهن دارد.

روستای چرمله علیا به دلیل موقعیت طبیعی و اقلیم مناسب، مناظر و جلوه های جذاب کم نظیری دارد. ارتفاعات بدر و پریشان به خصوص در بهار و تابستان و پاییز چشم انداز زیبا و دل انگیزی دارند.

آبشار پریشان یکی از زیباترین و دیدنی ترین آبشار های استان است که از ارتفاعات پریشان سرچشمه می گیرند.

ارتفاعات پریشان در شمال غرب روستا با چشمه ساران فراوان و آبشار زیبای پریشان زیستگاه گونه های متنوع گیاهی از قبیل گیاهان دارویی گل گاوزبان، شاتره، گل سفید، شیرین بیان، گل ختمی، اویشن، خاکشیر و گون است. همچنین زیستگاه حیواناتی چون شغال، گرگ، روباه، خرگوش، کبک و تیهو است.

کوه بدر که صخره ای و زیباست با ارتفاع ۲۸۵۰ متر در شمال روستا قرار گرفته و هنگامی که در فصل زمستان از برف پوشیده می شود، شکوه خاصی می یابد.

در فصل بهار و تابستان نیز با رویش انواع گیاهان رنگارنگ، مناظر و چشم اندازهای بسیار زیبایی در این کوه پدید می آید.

یکی از با شکوه ترین مراسمات در این روستا، مراسم جشن سده تحت عنوان کوسه کوسه یا کوسه ناقلدی، است. این جشن در روزگاران قدیم مخصوص چوپانان و گله داران بوده است.

از معروفترین بازی های ورزشی روستای چرمله علیا می توان به بازی گراز اشاره کرد؛ این بازی معمولا بین افراد قوی روستا و با چوب های خاصی انجام می شود و نوعی ورزش رزمی به شمار می آید.

در میان مردم روستای چرمله علیا موسیقی محلی جایگاه ویژه ای دارد؛ در مراسم جشن و سرور و عروسی های محلی، سرنا و دهل رایج ترین سازهای محلی شمرده می شوند.

پوشاک مورد استفاده مردم روستا، غالباً​ لباس کردی محلی است که با طرح ها و رنگهای متنوع و زیبا دوخته شده است.

قالی بافی مهمترین صنایع دستی روستای چرمله علیا است. مهمترین سوغات این روستا انواع فراورده های لبنی از قبیل دوغ، ماست، کره و…است.

روستای چرمله علیا از طریق شهرهای همدان، اسدآباد، سنقر و قروه قابل دسترسی است.

روستای شیخ صله در ثلاث باباجانی

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازشاخ شمیران، یکی از روستاهایی که در شهرستان ثلاث باباجانی دارای جذابیت ها و پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران است، منطقه سرسبز و زیبای شیخ صله است.

 

شیخ صله در منطقه صفر مرزی واقع شده و 2 کیلومتر با مرز عراق فاصله دارد. این روستا در جوار بازارچه مرزی شیخ صله واقع شده است.

روستای شیخ صله از یک سو به عراق منتهی می شود از طرف دیگر به شهرستان پاوه و از سمت دیگر به ازگله و سرپل ذهاب و این موقعیت روستا موجب شده است تا مسیرهای ارتباطی به شیخ صله زیاد باشند و مسافرین به راحتی بتوانند به این دیار سفر کنند.

شیخ صله در حوزه های گوناگون و مختلف دارای پتانسیل های مختلفی است که به اختصار به بیان آن می پردازیم.

قدمگاه شهیدان و سرزمین مردان خدا

بیش از هر گروه و طیفی نام شیخ صله برای خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و رزمندگان دوران دفاع مقدس آشناست چرا که این دیار قدمگاه شهیدان و شاهدانی بوده است که در دوران دفاع مقدس برای دفاع از آب و خاک جان خود را فدا کرده اند.

شیخ صله از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس بود که نام بسیار آشنایی برای عاشقان سرزمین های نور دارد و این روستا در زمان جنگ شاهد عملیات های بزرگ و مختلفی چون علمیات والفجر 10 و بیت المقدس 4 بوده است.

رزمندگان استان های لرستان،‌ ایلام،‌ اصفهان،‌ تهران،‌ تبریز و ... در کنار رزمندگان بومی و کرمانشاهی به خوبی نام شیخ صله را به یاد دارند چرا که سالیان سال در این منطقه حضور داشته اند و کوله باری از خاطرات را در سینه دارند.

بسیاری از خانواده ها فرزندان شان را در این دیار از دست داده اند و هر ساله بخصوص در ایام نوروز سری به محل شهادت عزیزانشان می زنند.

آثار بسیار زیادی از دوران دفاع مقدس در این مناطق به جا مانده است و هنوز از بین نرفته اند. از سنگرها گرفته تا کانال ها و ... اما مهمترین یادگاری دوران دفاع مقدس در این مناطق، بیمارستان صحرایی منطقه شیخ صله است که در زیر یک کوه در نزدیکی روستای رجبی توسط  لشکر 27 محمد رسول الله (ص) در سال 1364 برای عملیات های مختلف در بمو و شاخ شمیران تاسیس شد.

این بیمارستان هنوز زنده است و هر ساله پذیرای مهمانان زیادی از اقصی نقاط کشور است.

از طبیعت سبز و دست نخورده تا آبشارهای پلکانی و مرتفع

شیخ صله دارای طبیعتی زیبا و بکر است. این طبیعت به دلایل مختلف از جمله فرهنگ بالای مردم،‌ وقوع جنگ تحمیلی و کوچ اجباری مردم از منطقه و خالی بودن منطقه ازسکنه در مدتی طولانی، دست نخورده باقی بماند و از مشخصه اصلی آن درختان زیبا و کهن سال است.

آب و هوای روستای شیخ صله با توجه به اینکه گرمسیری است در ایام نوروز بسیار دلنشین است.

در کنار طبیعت زیبا جریان آب روخانه های اطراف شیخ صله،‌ زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است.

آبشارهای پله ای و مرتفع شیخ صله در کنار هم موجب به وجود آمدن فضای بسیار دیدنی بخصوص در ایام نوروز شده اند.

این آبشارها بخصوص در فصل تابستان و بهار دارای زیبایی خاص و منحصر به فردی هستند که چشم هر مسافری را به خود خیره می کند.

کوه های سربه فلک کشیده به همراه دشت های سرسبز پر از لاله های سرخ از دیگر زیبای های طبیعت منطقه شیخ صله است.

شیخ صله با دنیایی از میراث پیشینیان

گرچه تحقیقاتی علمی در خصوص تاریخ و پیشینه فرهنگی این دیار از سوی محققان انجام نشده است اما آثار و شواهد بخصوص در کنار مجموعه آبشارهای روستا خود گویای همه چیز است.

از تکه کوزه های کنار آبشار گرفته تا پیدا شدن انسان های دفن شده در داخل کوزه ها که هرزگاهی بر اثر بارش های سیل آسای باران بیرون می آیند، نشان از قدمت و وجود آثار کهن دارد و این امر یقینا می تواند عاملی برای جذب گردشگران و علاقه مندان حوزه های باستان شناسی باشد.

شیخ صله تبلور فرهنگ زیبای روستایی

گردشگران و مسافرانی که به هر دلیلی تمایل به سمت روستاها دارند و دوست دارند برای مدتی هم که شده از دود و سر وصدای زندگی شهری دور باشند و به دنبال مکانی آرام هستند که اندکی از دغدغه های فکری شان کاسته شود، شیخ صله مقصد مناسبی است.

منطقه شیخ صله از جمله مناطقی است که هنوز دارای فرهنگ های زیبا و پسندیده روستایی است.

مردمان مهمان نواز به همراه غذاها و نوشیدنی های محلی در ایام نوروز از جمله ویژگی های شیخ صله است که می توانند جذابیت و زیبایی زیادی برای بسیاری از مسافران و گردشگران داشته باشد.

با اوصاف ذکر شده می طلبد گردشگران و مسافران نوروزی ضمن سفر به شهرستان زیبا و سرسبز ثلاث باباجانی به منطقه و روستای شیخ صله هم سری بزنند و از پتانسیل های بالای آن در ایام تعطیلات نوروز استفاده کنند.

روستای فش در کنگاور

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازآفتاب کنگاور، روستای فش از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگاور محسوب می شود. یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی روستا، سراب زیبای فش است که در نزدیکی روستا قرار دارد و اطراف آن را درختان بلند جنگلی، گل ها و گیاهان خودرو فرا گرفته است.

این سراب در سال 1382 به عنوان یک اثر گردشگری به ثبت رسیده است.

اين روستا از جنوب به کوه سه سنگه، از شمال شرقي و شرق به کوه کيتي و از شمال غربي به کوه سه تخت محدود شده است.

روستای فش از سطح دريا 1560 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد کوهستاني است. رودخانه سراب فش در غرب روستا جريان دارد.

روستای فش، از اطراف به وسيله کوه‏ های بلند و مرتفع احاطه شده است. سطح اين کوه‏ ها که از درختان و درختچه‏ های کوتاه پوشيده شده، در فصول بهار و تابستان از سرسبزی و طراوت سرشار مي‏ شود. انواع گياهان دارويی مانند گل گاوزبان، گل ختمی، شيرين بيان، آويشن و گون نيز در دامنه اين کوه‏ ها يافت مي‏ شود. قلمرو حيات‏ وحش روستا، زيستگاه انواع گونه‏ های جانوری مانند شغال، گرگ، روباه، خرگوش و کبک است که از ديگر جاذبه ‏های طبيعی اين روستا محسوب مي‏ شوند.

با توجه به بنای زیارتگاه امامزاده سید جمال الدین بن جعفر صادق (ع) و نوشته هایی به خط کوفی بر روی سنگ قبرهای گورستان قدیمی روستا، می توان پیشینه تاریخی روستای فش را به قرون گذشته مرتبط دانست.

این امام زاده در روستای هدف گردشگری فش در 15 کیلومتری شمال غربی کنگاور واقع شده است. امام زاده سید جماالدین (ع) از نوادگان امام صادق (ع) است. این امام زاده در کنار قبرستان قدیمی واقع شده، به طوری که تعدادی سنگ قبر متعلق به قرون چهارم و پنجم هجری قمری نیز در آن محل یافت شده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها