معضلی که گریبان گیر شهرهای مختلف کشور شد؛

عزت جوان ایرانی را دریابید!/ دست‌فروشی، سند فراگیر شدن بیکاری

کد خبر: 301217
|
09:25 - 1396/12/19
نسخه چاپی
عزت جوان ایرانی را دریابید!/ دست‌فروشی، سند فراگیر شدن بیکاری
اسلام آبادخبر: افزایش تعداد دست‌فروشان در بازار کار و اقتصاد قطعاً نشانه خوبی نیست و نشان‌دهنده کمبود فرصت‌های شغلی موردنیاز جوانان است. اینکه هزاران جوان تصمیم بگیرند به دلیل ناتوانی دریافتن شغل و همچنین کمبود مالی، اقدام به دست‌فروشی در اماکن عمومی کنند را نمی‌توان به فال نیک گرفت و خرسند بود که جوانان مشغول کارند!

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  درواقع می‌توان این‌گونه عنوان کرد که دست‌فروشان جوان هیچ‌گونه انگیزه‌ای غیر از کسب روزی و درآمد ندارند و ازاین‌رو بسیاری تا زمان دستیابی به یک فرصت شغلی قابل‌اعتنا در بازار دست‌فروشی باقی مانند. این گزارش قصد ندارد به این بپردازد که آیا باید با دست‌فروشان برخورد کرد و یا اینکه آن‌ها با ارائه قیمت‌های به‌مراتب پایین‌تر از اصناف خُرد باعث ضرر و زیان مغازه‌داران می‌شوند؛ بلکه صرفاً طرح این مسئله است که دست‌فروشی جوانان از روی ناچاری و برای فرار از بیکاری به‌شدت افزایش‌یافته و موضوع چند برابر شدن تعداد دست‌فروشان جوان در برخی ایام سال مانند شب عید به‌وضوح خود را نشان می‌دهد.

همچنین تأکیدی بر این موضوع است که هرچند جوان دست‌فروش می‌تواند در ایام خاص درآمد خوبی هم داشته باشد، اما قطعاً او فعالیت خود را شغل دائمی نمی‌داند و از اشتغال به این شکل خود راضی نیست. البته مردم نگاه منفی و دید بدی نسبت به این‌گونه فعالیت در بازار کار ندارند و بسیاری نیز از دست‌فروشان خرید می‌کنند.

 


به‌هرحال این روزها و ایام و شبانه‌روز که در آستانه سال نو قرار دارد برای برخی جوانان فرصتی است برای دور ماندن از بیکاری حتی برای چند روز. برخی «داد» می‌زنند و برخی نیز حسابی پای بساطی که پهن کرده‌اند مشغول هستند. آن‌ها تبلیغ کرده و خریداران را تشویق به خرید از خود می‌کنند.
 
با فرارسیدن روزهای پایانی سال تعداد دست‌فروشان افزایش پیدا می‌کند

احمدی یکی از کسبه شهر فارسان می‌گوید هرساله هم‌زمان با فرارسیدن روزهای پایانی سال تعدادی از دست‌فروشان و بساط گستران در معابر پرتردد و راسته‌های تجاری سطح محدوده اقدام به فروش اجناس خود می‌نمایند که خیابان‌های اصلی شهر که شهروندان برای تهیه مایحتاج خود به آن مراجعه می‌کنند.

وی افزود: سد معبر دست‌فروشان و بساط گستران در حالی در این خیابان‌ها رو به افزایش است که علاوه بر نارضایتی عابران و خانواده‌ها برای گذر از پیاده‌روها؛ موجب نارضایتی کسبه و مالکین مغازه‌ها نیز شده است.

 
آمادی‌سازی مکانی به مساحت 500 مترمربع جهت اسکان فروشندگان نوروزی

شاپور مالک فارسانی شهردار فارسان گفت: محل کنونی که در آن قرار داریم مکان سابق شهرداری فارسان می‌باشد که جهت اسکان فروشندگان نوروزی و دست‌فروشان دائمی سطح شهر آماده‌سازی شده این مکان به مساحت 500 مترمربع می‌باشد.

وی در ادامه افزود: با توجه به تقاضای مکرر مردم عزیز شهرستان نسبت به سد معبر دست‌فروشان این مکان را آماده کرده‌ایم تا آن‌ها را در این مکان اسکان دهیم تا هم‌مکان مشخصی داشته باشند وهم اینکه مردم از سد معبر آن‌ها رنج نبرند.

مالک خاطرنشان کرد: این مکان دارای 100 غرفه می‌باشد که با توجه به شناختی که از وضعیت اقتصادی دست‌فروشان داریم آن‌ها در اختیار آن‌ها خواهیم گذاشت علاوه بر دست‌فروشان تعداد دیگری از مردم نیز برای دریافت غرفه ثبت‌نام کرده‌اند.

شهردار فارسان اظهار داشت: از همه کسبه و دست‌فروشان تقاضا داریم که پیاده‌روها را اختصاص دهند به عبور راحت عابران پیاده نه چیدن وسایل، این مکان نه‌تنها محل استقرار دست‌فروشان خواهد بود بلکه مقرر گردید مکانی باشد جهت اجرای برنامه‌های مفرح و مناسبتی برای همشهریان عزیز.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها