امام جمعه اسلام آبادغرب:

راه جبران عقب‌ماندگی و رفع فقر «اقتصاد مقاومتی» است/ روز درختكارى بهانه‌اى براى احترام به محيط زيست است

کد خبر: 301149
|
14:21 - 1396/12/11
نسخه چاپی
راه جبران عقب‌ماندگی و رفع فقر «اقتصاد مقاومتی» است/ روز درختكارى بهانه‌اى براى احترام به محيط زيست است
اسلام آبادخبر: امام جمعه اسلام آبادغرب گفت: بخش مهمی از رفع فقر نیازمند فعالیت‌های ایجابی برای ایجاد رونق اقتصادی است، راه جبران این عقب‌ماندگی و رفع فقر، «اقتصاد مقاومتی» است.

به گزارشاسلام آباد خبر، حجت الاسلام محمد طه مهری امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب در خطبه های نمازجمعه اظهار کرد: به اعتقاد كارشناسان و تحليل‌گرانى كه سال‌ها است به‌صورت تخصصى به ارزيابى و تبيين منظومه فكرى رهبر فرزانه انقلاب اسلامى مى‌پردازند، سخنرانى ۲۹ بهمن معظم له در ديدار مردم آذربايجان شرقى، يكى از مهم‌ترين و كليدى‌ترين جلسات ايشان در سال جارى بوده است.

 

وی افزود: بيانات رهبر انقلاب اسلامى در اين ديدار، در چهار محور؛۱-    انقلاب اسلامى و كاركرد اصلى آن، ۲-     آسيب‌شناسى انقلاب، ۳-    اولويت‌ها و الزامات انقلاب اسلامى در مقطع كنونى، ۴-    آينده انقلاب اسلامى. ارائه شد.

 


امام جمعه شهرستان با اشاره به مباحث مطرح شدهف گفت: يكى از سرفصل‌هاى مهم سخنان سكاندار نظام اسلامى، مربوط به آسيب‌شناسى نظام اسلامى بود. معظم‌له درباره آسيب‌شناسى انقلاب فرمودند: «اگر انقلاب به آفاتى، چون «اشرافى‌گرى، دل سپردن به طبقات مرفه و زياده‌خواه به‌جاى توجه به طبقه ضعيف، تكيه و اميد بستن به خارجى‌ها به‌جاى تكيه به مردم» مبتلا شود، به «حركت در سمت ارتجاع» دچار شده است.»

 


وی افزود: دشمنان انقلاب اسلامى كه از رويارويى مستقيم با اين انقلاب نااميد گشته‌اند، در جهت ايجاد و تقويت آفات و تشديد آسيب‌هاى وارده به انقلاب از هيچ اقدامى دريغ نخواهند كرد و به اين‌ترتيب اين وظيفه دوستداران و مسؤولين نظام است كه هرچه دقيق‌تر نسبت به شناخت اين آسيب‌ها اقدام نموده و با بهره‌گيرى از فرصت‌ها در صدد مقابله و علاج آن‌ها باشند و حساسيت ويژه‌اى در اين‌زمينه به خرج دهند و بدانند و آگاه باشند كه هيچ انقلابى بدون مبارزه مستمر و دائم با آفات و آسيب‌هاى آن نمى‌تواند هميشه از جايگاه مقتدرى برخوردار بوده، موفقيت‌ها و دستاوردهاى آن تضمين گردد.

 


حجت الاسلام مهری عنوان کرد: جمهوری اسلامی در پیاده‌سازی بخش‌های زیادی از اهداف انقلاب اسلامی کاملا موفق عمل کرده است؛ «استقلال سیاسی» به معنای رفع کامل وابستگی سیاسی به بیگانگان از همان ابتدا تحقق یافت و حق مردم در تعیین سرنوشت کشور به روش مردمسالاری دینی با برگزاری چندین همه‌پرسی و چند ده انتخابات به رسمیت شناخته شد. استقلال دفاعی و نظامی نیز از همان ابتدا در دستور کار قرار گرفت و با تشکیل سپاه و بسیج مردمی به عنوان یک مسیر میان‌بر و نقش‌آفرینی آنها در دفاع مقدس در کنار ارتش با سرعت به سمت تعالی و تکامل پیش رفت. تحریم‌های همه‌جانبه نظامی علیه ایران، قطع ارتباط مستشاری با قدرتهای بزرگ و اتکا به توان داخلی متخصصان و شیوه‌های بومی تامین امنیت و قدرت دفاعی باعث شد امروز در مؤلفه‌های قدرت نظامی و امنیتی نه تنها قدرت بلامنازع منطقه باشیم که حرف‌های زیادی برای گفتن در جهان نیز داشته باشیم.

 


وی افزود: در حوزه فرهنگی ـ اجتماعی، به‌رغم پیشرفت‌های خوب و قابل توجه، همچنان نشانه‌های وابستگی فرهنگی به خارج از مرزها به چشم می‌خورد و استقلال فرهنگی به‌دست نیامده است؛ در دهه اخیر آنچه به چشم آمد آن‌که نهادهای فرهنگی از توان و اراده لازم و متناسب با تحولات برخوردار نبوده و تهاجم و شبیخون فرهنگی نیز روز‌به‌روز پیچیده‌تر و گسترده‌تر شده است. لذا فرمان «آتش به اختیار» به‌مثابه یک مسیر میان‌بر از سوی فرمانده صادر شد بلکه با تکیه بر نیرو و اراده جوانان مومن انقلابی و نیز مخازن و منابع غنی فرهنگ ایرانی ـ اسلامی بتوان عقب‌ماندگی‌های فرهنگی را جبران کرد.

 


خطیب جمعه اسلام آبادغرب ابراز داشت: بررسی حوزه اقتصادی هم نشان می‌دهد که استقلال همه‌جانبه وجود ندارد. پیشرفت‌های اقتصادی و صنعتی، پرشمار و غیرقابل مقایسه با گذشته است اما با دو چالش جدی مواجه بوده است: «عدم توازن» و «ضعف عدالت». عدم توازن بدین‌معنا که باوجود پیشرفتهای خیره‌کننده در برخی حوزه ها نظیر نانوفناوری، هسته‌ای، موشکی، هوافضا و سلول‌های بنیادی، در برخی زمینه‌های دیگر همچون خودرو، شبکه ملی اطلاعات، صنایع بالادستی نفت و امثال آن توفیق خوبی نداشته و بلکه درجا زده‌ایم. ضعف در فتح قله عدالت هم مشهود است؛ مؤلفه‌های سه‌گانه «فقر، فساد و تبعیض» همچنان در جامعه عرض اندام می‌کنند و شعار مقدس عدالت را به چالش می کشند. پیشرفت بدون عدالت نیز نه مطلوب و منطبق با آرمانهای انقلاب اسلامی است و نه هیچگاه مدنظر مردم و رهبری بوده است. بخش مهمی از رفع فقر نیازمند فعالیت‌های ایجابی برای ایجاد رونق اقتصادی است. راه جبران این عقب‌ماندگی و رفع فقر، «اقتصاد مقاومتی» است که طی آن مدیریت جهادی می‌تواند با سرعت بخشیدن به تولید ملی و ایجاد اشتغال، نقش میان‌بر را به‌خوبی ایفا نماید. اما برای جبران عقب‌ماندگی در آن دو مولفه دیگر (فساد و تبعیض) نیاز جدی به کار سلبی مجاهدانه احساس می شود.

 

 

وی افزود: با کمال تاسف باید گفت از زمان صدور فرمان هشت ماده ای رهبرمعظم انقلاب در سال ۸۰ تاکنون اقدام درخوری برای رفع فساد و تبعیض از ساحت اقتصاد جمهوری اسلامی انجام و گام موثری برداشته نشده است. چه‌بسا یک جنبه از عذرخواهی اخیر رهبرانقلاب از خدا و مردم از زبان مسوولان اجرایی، تقنینی و قضایی در این ۱۶ سال باشد که در چارچوب آن فرمان عمل نکردند و هنوز هم نمی‌کنند. صدور آن فرمان بدین‌معنا بود که اولا وضعیت فساد و تبعیض تا سال ۸۰ مورد رضایت رهبری نبوده است و ثانیا برای قطع روند رشد اژدهای هفت سر فساد در آینده نیز باید کار جدی صورت گیرد. حال که تاکنون چنین نشده، نیازمند میان‌بری هستیم که لااقل در یک بخش بتواند جبران مافات کند.

 


امام جمعه اسلام آبادغرب با اشاره به مناسبت های پیش رو گفت: 11 اسفندسالروز وفات حضرت ام‌البنين(س) (64 ه‍ ق)، در تقويم رسمى كشور، روز ۱۳ جمادى‌الثانى، روز تكريم مادران و همسران شهدا نام گرفته و علت اين نامگذارى اين است كه «ام‌البنين» همسر حضرت اميرالمومنين(ع) و مادر حضرت ابوالفضل العباس در چنين روزى روى در نقاب خاك پيچيد و از اين جهان كوچيد و در جوار رحمت حضرت حق آرميد.

 

وی افزود: تكريم مادرانى كه به نداى پير و مراد خود، معمار كبير انقلاب اسلامى حضرت امام خمينى(ره) لبيك گفته و زينب گونه در حماسه هشت سال دفاع مقدس با تشويق همسران و فرزندان برومند خود آن‌ها را براى حضور در جبهه‌ها آماده و آن‌ها را تشويق مى‌كردند.

 


خطیب جمعه  اظهار داشت: اگر ايثار و شهامت، شجاعت، صبر و استقامت اين شيرزنان ايران‌زمين نبود، خدا مى‌دانست چه بر سر نهال نو پاى انقلاب مى‌آمد. اين دلاورزنان بودند كه فرزندان جوان و نوجوان خود را براى خط مقدم جبهه آماده مى‌كردند و براى دفاع از ولايت، سينه سپر مى‌كردند تا يك وجب از خاك مقدس اين سرزمين در دست دشمن تا دندان مسلح نيفتد و امروز نيز در حماسه دفاع از حرم و حريم ولايت حضور دارند.

 


وی خاطر نشان کرد: راستى چه روز مباركى را روز تكريم از اين شيرزنان و دلاورزنان تاريخ در تقويم ناميده‌اند، روز وفات زنى كه پسران خود را سينه‌چاك برادر و مقتداى خود ساخت.پسران‌ ام‌البنين به امر مادر و با رغبت و اشتياق هرچه تمام‌تر، به‌عنوان محافظان و حاميان برادر و امام خود، رهسپار مكه شدند.

 


حجت الاسلام مهری گفت: ايثار و فداكارى و صبر و پايدارى مادران و همسران شهيدان هشت سال دفاع مقدس و هم‌چنين شهداى مدافع حرم و شهداى مدافع امنيت كشور را گرامى مى‌داريم و اوراق تاريخ را به نام گذشت‌ها و خلوص و تلاش‌هاى آنان مزين مى‌كنيم و عملكرد اين بانوان فداكار را پشتوانه‌اى براى نسل امروز قرار مى‌دهيم.
با توجه به گذشت چند دهه از اين انقلاب و فراز و نشيب‌هاى آن، كشتى پر تلاطم انقلاب هنوز دستخوش هجوم اهريمنانى است كه پيوسته از لحظه پيروزى و شكل‌گيرى آن تاكنون دست از توطئه برنداشته و از طرق مختلف در پى ضربه زدن به ارزشهاى انقلاب هستند، تا ديروز با توپ و تانك و سلاح‌هاى مدرن در مقابل ما صف كشيده بودند و اينك با حربه فرهنگى. آرى دشمن ديد كه با وجود شيرزنان ايران‌زمين و جوانان برومندش نمى‌تواند قد علم كند، با ارزشهاى دينى، ملى و فرهنگى ما مقابله مى‌كند اما زهى خيال باطل، جوانان و بانوان ما هميشه در خط مقدم ولايت و ارزشهاى خود هستند.

 

 

وی با اشاره به (سه شنبه15 اسفند) روز درختكارى‌، آغاز هفته منابع طبيعى‌ عنوان کرد: روز درختكارى بهانه‌اى است براى اين‌كه ما به محيط زيست احترام گذشته و آن‌را احياء كنيم و يا حداقل آن‌را با دقت بيشترى نگه‌دارى كنيم. اميد است كه با تلاش در اين‌جهت، حتى با كاشتن يك نهال كوچك، كشورى زيبا و آباد را براى خويش مهيا كنيم كه يقيناً كارى پسنديده است.

 

وی افزود: رسول اكرم(ص) درباره ثواب درختكارى فرمودند: «هر كه درختى را بكارد تا به ثمر برسد، خدا در عوض آن، درختى را در بهشت به او اختصاص مى‌دهد.» نيز از آن‌حضرت(ص) است كه: «هر مسلمانى كه بذرى بيفشاند يا نهالى بنشاند و از حاصل آن بذر و نهال، پرنده يا انسانى بخورد، براى او صدقه محسوب مى‌شود.»

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد