تصمیمی عجیب برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی؛

مونتاژکاری برای کُره ای ها در کرمانشاه!

کد خبر: 301132
|
08:59 - 1396/12/09
نسخه چاپی
مونتاژکاری برای کُره ای ها در کرمانشاه!
اسلام آبادخبر: آفت مونتاژ این بار قرار است با راه اندازی خط مونتاژ سامسونگ که برخلاف روح سیاست های اقتصاد مقاومتی هم است گریبان کرمانشاه را بگیرد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، حمایت از تولید ملی در این آشفته بازار اقتصاد به کلی فراموش شده و یا تنها به صنایعی معطوف شده که با ایجاد انحصار، بازار را در قبضه خود گرفته اند و هیچ محصولی یارای رقابت با محصولات بی کیفیت آنها را ندارد.

تمام هنر مسئولان دنبال دیگران دویدن شده است؛ در چرخه ای که رهبر معظم انقلاب از آن با عنوان "آفت مونتاژکاری" یاد کردند و در مورد تغییر رویکرد صنعتی کشور از مونتاژ به نوآوری یک اولتیماتوم دادند که تا 10 سال آینده این رویکرد باید بر کشور حاکم شود.

از آن گذشته براساس سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ما اگر در برخی از حوزه‌ها وابسته به کشورهای دیگر هستیم باید آنها را در مواردی هم به خود وابسته کنیم و این همان قانون برد – برد در تجارت است که توجهی به آن نمی شود. مونتاژکاری نه تنها بر خلاف روح سیاست های اقتصاد مقاومتی است و باید به سرمایه گذاری برای توسعه محصول با برند بومی تغییر کند، بلکه روح نوآوری و خلاقیت را هم در کشور از بین می برد و ما را اسیر تکنولوژی های کهنه و قدیمی می کند.

حالا اوضاع حاکی از تلاش مسئولان استان برای راه اندازی خط مونتاژ تلویزیون سامسونگ در کرمانشاه است و این یعنی گامی در خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی؛ در حالی که این تلاش می توانست در راستای حمایت از تولید ملی برای ایجاد اشتغال پایدار در استان به کار گرفته شود.

هرچند استاندار کرمانشاه به خوبی  واقف است که راه نجات استان از معضل بیکاری، افزایش سرمایه گذاری است، اما قطعا این نوع سرمایه گذاری که روز به روز ما را وابسته تر کند نه تنها راه چاره کار نیست بلکه ضربه به تولید داخلی است.

اینکه کرمانشاه در راس هرم بیکاری کشور قرار دارد و نیاز به سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال دارد کاملا صحیح است، اما قطعا ظرفیت های بلااستفاده و سرمایه های خوابیده در واحدهای تولیدی راکد استان اگر به کار گرفته شود می تواند اشتغال زایی بسیار بیشتری از یک واحد مونتاژی داشته باشد. 

نیاز به سرمایه گذاری جدید توجیهی برای راه اندازی واحد مونتاژی!

معاون صنعت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص راه اندازی واحد مونتاژ تلویزیون سامسونگ در کرمانشاه و متضاد بودن این موضوع با سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: البته در بازدیدی که اخیرا از این مجموعه داشته ایم و بر اساس اظهارات مسئولان بخشی از محصولات آنها در داخل تولید شده است.

خیراله رستمی افزود: واقعیت این است که در برخی صنایع همچون صنعت الکترونیک که پیشرفت و تغییرات آن لحظه ای است کسی می تواند موفق باشد که مراکز تولید شرکت مادر را داشته باشد، این وابستگی نیاز است و البته باید تغییرات هم به داخل منتقل شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا بهتر نیست به فعال سازی واحدهای راکد بپردازیم که سرمایه گذاری های سوخته را به چرخه تولید بازگردانیم،  گفت: هم نیاز به سرمایه گذاری جدید داریم و هم باید فعال سازی واحدهای راکد و بازگشت سرمایه گذاری های قدیمی را دنبال کنیم.

این مقام مسئول با تصریح بر اینکه هر دو این موضوعات لازم است، خاطرنشان کرد: پروانه بهره برداری واحدها 31 تا 32 هزار نفر اشتغال اسمی دارد و با توجه به آمار بیکاری استان به سرمایه گذاری جدید بیشتر نیاز داریم و هرکدام از این موضوعات به جای خود حائز اهمیت است.

معاون صنعت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه افزود: به خاطر توجه به فعال سازی نباید سرمایه گذاری های جدید که با تغییرات تکنولوژی همراه است را کنار بگذاریم.

رستمی در خصوص اینکه در امر مونتاژ معمولا تکنولوژی های قدیمی استفاده می شود و کارایی چندانی برای تولید ما ندارد نیز اظهار داشت: درست است ولی زمانی که جایی یک تکنولوژی را ایجاد کرده است و ما بخواهیم از نو آنرا شروع کنیم کار خوبی است اما با این پیشرفت سریع از دیگران عقب خواهیم ماند.

وی در پاسخ به اینکه بهتر نیست به جای مونتاژ دانش فنی را وارد کنیم گفت: با تغییرات سریعی که در دنیای تکنولوژی اتفاق می افتد نمی توان روی دانش فنی متوقف شد چون مدام در حال تغییر است.

معاون صنعت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در پایان یادآور شد: با توجه به شرایط و وضعیت بیکاری در استان نمی توان صرفا به فعال سازی واحدها متمرکز شد و نیاز به سرمایه گذاری جدید داریم. 

40 درصد قطعات خط مونتاژ سامسونگ از تولیدات داخلی خواهد بود 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: قرار ما بر این است که در فاز اول 40 درصد تولیدات آنها داخلی باشد.

رضا رحیمی تصریح کرد: با راه اندازی این خط مونتاژ هم دانش فنی قطعات وارد می شود وهم  حدود 40 درصد قسمت قالب و بدنه کار آنها تولید داخل خواهد بود، هم وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم خود ما این الزام را داریم. 

وی بیان داشت: این خط مونتاژ مثلا ممکن است حدود 100 یا 200 نفر بیشتر اشتغال نداشته باشد، اما ارزش کار به تولید قطعات آن و مجموعه سازی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه افزود: حتی در خطوط مونتاژ برخی از استانها تا 50 درصد هم قطعه سازی داخلی شده و ما هم همین امید را داریم.

به گزارش مرصاد، در اینکه یکی از راه های مهم و استراتژیک برون رفت از معضلاتی همچون بیکاری برای استان کرمانشاه افزایش سرمایه گذاری است شکی نیست، اما سرمایه گذاری در قالب یک خط مونتاژی که نهایتا برای استان 200 نفر اشتغال زایی دارد نمی تواند جوابگوی نیاز اشتغال خیل عظیم بیکاران باشد.

از طرفی جای خالی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کرمانشاه که دولت وعده داده بود که بعد از برجام به کشور سرازیر شود هم بسیار پررنگ است، برخی از استانها سهم بسیار خوبی از این سرمایه ها را جذب کردند اما کرمانشاه در این زمینه هم بسیار ضعیف عمل کرده و حالاراه اندازی یک خط مونتاژ به نظر نوعی سرپوش گذاشتن روی این نقطه ضعف هاست.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد