متضرر شدن اقتصاد از واردات گُل؛

دسته گل هایی که واردات به آب می دهد!

کد خبر: 301112
|
09:05 - 1396/12/08
نسخه چاپی
دسته گل هایی که واردات به آب می دهد!
اسلام آبادخبر: با وجود اینکه گلخانه ها یکی از طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی هستند و علیرغم ظرفیت بالای آن در کشور، شاهد واردات بی رویه گل هستیم.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، آمار مقدماتی گمرک در 9 ماه امسال نشان می هد صادرات گل به 37 کشور جهان رکورد جدیدی را در صادرات داشته به گونه ای که بیش از 4 میلیون دلار عائد اقتصاد کرده با این حال واردات بی وریه گل و گیاه این صنعت را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

موقعیت جغرافیایی و گوناگونی آب و هوا موجب شده ایران سرزمینی با گل و گیاهان فراوان باشد و به گفته تولید کنندگان این عرصه، میزان تولیدات گل از مصرف داخلی هم بیشتر شود که در نتیجه به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح  سبب بالا رفتن میزان زائدات و افزایش قیمت و در نتیجه متضررشدن مصرف کننده، تولید کننده و فروشنده شود.

واردات بی رویه گل سبب دور کردن تولید کنندگان از عرصه تولید شده است

سلطان محمدی، رئیس اتحادیه گل و گیاهان در این باره، این واردات را بلایی برای تولید کنندگان کشور دانست و گفت: در چند سال اخیر تعدادی وارد کننده اقدام به انجام واردات با نرخ های مناسب از نظر خودشان کرده اند که سبب افزایش هزینه تولید و دور کردن تولید کنندگان از عرصه تولید شده است.

لزوم انجام اقدام عاجل در حوزه پیشگیری از واردات گل

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفت: در این حوزه یکی از مواردی که جای تامل دارد بحث واردات گل و گیاه است در حالی که ظرفیت بسیار مناسبی وجود دارد که باید مورد بهره برداری واقدام عاجل قرار گیرد.

با وجود رتبه 17 تولید در جایگاه 107 صادرات گل قرار داریم

در حالی که ایران فرصت یک میلیارد دلاری برای صادرات دارد و بسیاری از نقاط ایران مستعد ورود سرمایه گذار خارجی است رئیس اتحادیه گل و گیاهان در این باره گفت: تولید گل در مقابل میزان صادرات بسیار ضعیف است زیرا با وجود اینکه جایگاه تولید ما در دنیا 17 است اما از نظر صادرات رتبه 107 را داریم بنابراین باید کم کم شرایطی ایجاد شود تا به صادرات دنیا نزدیک شویم.

از سوی دیگر تولید کنندگان علت روی آوردن به واردات را، ضایعات و گرانی خط تولید می دانند، به اعتقاد آنان هزینه های آب، برق، گاز و نهاده های کشاورزی به قیمت بین المللی نیست زیرا با افزایش قیمت دلار همه چیز افزایش می یابد و در نهایت این نوسانات به ضرر تولیدکننده، مصرف کننده و فروشنده است و از سوی دیگر افرادی که به صورت قاچاق اقدام به واردات می کنند نه هزینه گمرک و می دهند و نه عوارض بنابراین تعادل بازار را برهم می زنند.

گل خانه ها جزو طرح های اصلی اقتصاد مقاومتی است

طهماسبی، معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این باره گفت: گل خانه ها جزو طرح های اصلی و اولویت دار اقتصاد مقاومتی است که از طریق بانک های عامل نظیر بانک کشاورزی و صندوق توسعه ملی و اخیرا از محل توسعه روستایی و اشتغال فراگیر تسهیلاتی در اختیار قرار داده می شود.

وی افزود: به منظور جلوگیری از واردات بی رویه، اقدامات تسهیلی و حمایتی از گلخانه ها انجام می شود و به طور ویژه تر بر روی آن بخش از محصولاتی که نوآوری دارند، کنترل بیشتری انجام می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، واردات بی رویه گل و گیاه تنها سبب بیکاری نمی شود بلکه منشا شیوع بسیاری از بیماری ها است بنابراین لازم است به طور جدی جلوی واردات بی رویه اقلام غیرضروری که تولید آن در کشور نیز امکان پذیر است، گرفته شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد