عضو کمیسیون عمران مجلس:

پروژه های در دست اقدام وزارت راه با این روند توزیع اعتبارات، 27 سال دیگر به بهره برداری می رسد!

کد خبر: 301010
|
08:30 - 1396/11/30
نسخه چاپی
پروژه های در دست اقدام وزارت راه با این روند توزیع اعتبارات، 27 سال دیگر به بهره برداری می رسد!
اسلام آبادخبر: عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اعتبارات مانند گوشت قربانی، بین چندهزار پروژه های عمرانی توزیع می شود، گفت: زمانی که دولت به اوراق مشارکت و اوراق قرضه تکیه می کند، طبیعی است، پیشرفت خاصی حال نمی شود، دولت تا کی می خواهد با قرض، نسل آینده را بدهکار کند؟! و ما تا کی می خواهیم همه چیز را پیش خور کنیم؟!

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا «قلی‌الله قلی‌زاده»  در واکنش به روند کند مراحل اجرایی پروژه های ملی در سطح کشور و به ویژه پروژه های راه و شهرسازی، گفت: به طورطبیعی یکی از وظایف مجلس و کمیسیون عمران نظارت بر عملکرد دستگاه ها از جمله وزرات راه شهرسازی است.

پروژه راه آهن غرب کشور یکی از پروژه های اولویت دار دولت است

وی اظهار کرد: پروژه راه آهن غرب کشور یکی از پروژه های اولویت دار دولت است که به طور حتم باید انجام شود، ولی متأسفانه به دلیل شرایط مالی و اقتصادی و تخصیص کمی که دولت به پروژه های عمرانی می دهد، شاهد هستیم که پروژه ها آن طور که انتظار مردم و جامعه دارند، پیش نمی رود.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: وزارت راه گرچه دستگاه اجرایی است ولی نقش کارفرمایی دارد و خود این وزارت به طور مستقیم کار را انجام نمی دهد و به پیمانکار می دهد و پیمانکار هم به عنوان کارفرما باید پولی در دست داشته باشد و پول را هم سازمان مدیریت و برنامه ریزی طبق آن اعتبار مصوبی که در ردیف خاص پروژه در نظر گرفته است، تخصیص می دهد.

به طور عمده به پیمانکاران به جای پول نقد، اوراق مشارکت می دهند/تخصیص آن طور که باید به دست پیمانکار نمی رسد

قلی زاده تصریح کرد: در زمان تخصیص نیز به طور عمده پول نقد داده نمی شود و مقداری از آن انواع اوراق هاهستند، اوراق ها هم تا تبدیل به پول شود در سیستم بانکی  و مقداری از آن کسر می شود و در نهایت آن چه که باید به دست پیمانکار برسد، نمی رسد.

عملیاتی شدن پروژه ها به مسائل مالی گره خورده است/بخشی از تأخیر زمان بهره برداری از پروژه ها، به مسائل مدیریت ارتباط دارد

وی عنوان کرد: در حقیقت پروژه ها به مسائل مالی، اقتصادی، درآمد دولت و تخصیص ها  گره خورده است، یعنی صرفاً نمی توان گفت که ایراد کار تنها از حوزه مدیریتی وزارت راه است، هر چند که بخشی از آن مربوط است و بالاخره وزارتخانه راه و شهرسازی به عنوان متولی امر از سازمان برنامه و بودجه و مجموعه دولت باید پیگیری کند و مصرانه بخواهد که تخصیص خوبی به این پروژه ها بدهند.

اگر مجلس مجوز توزیع اوراق قرضه برای پروژه ها را نمی داد، آن مقدار پیشرفت در پروژه ها را هم نداشتیم

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه گفت: از آن طرف هم سازمان برنامه و بودجه هم تنها آنچه که در دست دارد و موجود است می تواند بدهد و اگر مجلس آن مجوزهای لازم برای پرداخت اوراق قرضه را هم نمی داد،  حتی این مقدار کاری هم که پیش رفته، انجام نمی شد.

قلی زاده با بیان اینکه در کشور چندین پروژه اولویت دار وجود دارد، اظهار کرد: راه آهن غرب کشور، میانه ـ تبریز، اردبیل، آستارا جزء این پروژه ها هستند که شرایط اقتصادی و مالی و البته بخشی هم موضوع مدیریتی سبب شده تا کارها مطابق انتظارت جامعه پیش نرود.

اعتبارات مانند گوشت قربانی، بین چندهزار پروژه های عمرانی توزیع می شود

وی همچنین عنوان کرد: از طرفی هم زمانی که تعداد پروژه ها زیاد هستند و اعتبارات بین چندهزار پروژه، مثل یک گوشت قربانی توزیع می شود و در نتیجه پروژه ها نیمه تمام و نیمه کار می مانند و به بهره برداری نمی رسند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در عمل این اعتباراتی که برای پروژه ها توزیع می شود به اندازه کافی و لازم نیست و پروژه ها روی زمین می ماند، گاهی هم شده تعدادی از این پروژه ها عمر مفید آن 20 سال است و خیلی از پروژه ها هم اینک 25 سال است شروع شده ولی به اتمام کار خود نرسیده است.

با این روند توزیع اعتبارات، 27 سال دیگر پروژه های در دست اقدام وزارت راه به بهره برداری می رسد!

قلی زاده عنوان کرد: با این روندی که در پیش گرفته ایم و اگر طبق همین منوال هر سال سازمان برنامه و بودجه، بودجه به پروژه هایی همچون راه آهن و جاده ها اختصاص بدهد، سرانگشتی هم حساب کنیم شاید 27 سال زمان می برد تا این پروژه های در دست اقدام وزارت راه به بهره برداری برسد.!

تنها نسخه شفا بخش کشور، عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است

وی در ادامه با تأکید بر اینکه تنها دارو، درمان و نسخه شفا بخش کشور هم عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی درتمامی حوزه ها است، گفت: یکی از شاخصه های اقتصاد مقاومتی درون زا بودن و برون نگر بودن آن است، به این معنا که ما باید توجه مان را به داخل و تولیدات داخلی داشته و برون زا یعنی آن که صادرات داشته باشیم.

فرهنگ عمومی جامعه ما به شکلی شده که همه چشمشان به دروازه های کشور است که چه می خواهیم وارد کنیم

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: این بدان معنا است که هم در خدمات، هم در صنعت و کشاورزی وحتی خدمات فنی مهندسی ما باید صادر کننده باشیم، ولی متأسفانه در حال حاضر فرهنگ عمومی جامعه ما به شکلی شده که همه چشمشان به دروازه های کشور است که چه می خواهیم وارد کنیم.

قلی زاده ادامه داد: در حال حاضر به تولیدات، صنعت و خدمات داخلی توجهی نداریم و از نظر کیفیتی به رقابت چه در داخل و چه در دنیا نپرداخته و صادراتی که باید نداریم و تا زمانی که دیدگاه ها این گونه است به جایی نمی رسیم.

تا زمانی که دولت به اوراق مشارکت و قرضه تکیه می کند، پیشرفتی نخواهیم داشت

وی افزود: هنگامی می توانیم پروژه های کشور را عملیاتی کنیم که درآمد، پول و اعتبار داشته باشیم،  زمانی که دولت به اوراق مشارکت و اوراق قرضه تکیه می کند، طبیعی است، پیشرفت خاصی حال نمی شود، دولت تا کی می خواهدبا قرض نسل آینده را بدهکار؟! و ما تا کی می خواهیم همه چیز را پیش خور کنیم ؟!

توان انجام کار را داریم اما اراده و عزم عمومی برای انجام کارها را نداریم

عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: بنابراین مشکل اصلی ما یکی بحث مدیریت است که باید بگوییم نه اینکه نتوانیم توان انجام کار را داریم نمی دانم چرا نمی خواهیم هماهنگ، همسو، هم جهت و باهم باشیم، همه ما به ویژه در حوزه اجرا یک بار هم شده اراده کنیم کارها را انجام بدهیم در حالی که این گونه نیست و کارها را انجام نمی دهیم و در حقیقت اراده، عزم و عمومی نداریم.

تنها نسخه نوشتن مشکلات کشور را حل نمی کند بلکه این نسخه را هم باید عملیاتی و اجرایی کرد

قلی زاده تصریح کرد: این وحدت گفته شده را در گفتار، سخنرانی، مکاتبات و حتی در قانونی و دستورالعمل ها داریم اما در عمل نه! و تا کسی نسخه ای را که برایش نوشته اند نرود از داروخانه بگیرد و دارو را بخورد درمان نمی شود، اینجا هم باید گفت تنها نسخه نوشتن مشکلات کشور را حل نمی کند بلکه این نسخه را هم باید عملیاتی و اجرایی کرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها