وقتی مدیریت محلی به کمک مدیریت بحران می آید

کد خبر: 300980
|
08:19 - 1396/11/28
نسخه چاپی
 وقتی مدیریت محلی به کمک مدیریت بحران می آید
اسلام آبادخبر: زلزله کرمانشاه به نقاط شهری و روستایی هشت شهرستان آسیب جدی وارد کرد و620 تن جانباخته داشت، شبکه‌های لرزه‌نگاری وابسته به مرکز لرزه‌نگاری کشوری (موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران )ساعت 21:48 روز یکشنبه بیست و یک آبان ماه امسال ،زمین‌لرزه‌ای با بزرگی 3 / 7 ریشتر، حوالی ازگله واقع در استان کرمانشاه ثبت و تعیین مکان کردند.

به گزارشاسلام آباد خبر، دراین زلزله به نقاط شهری و روستایی هشت شهرستان سرپل‌ذهاب، اسلام‌آباد غرب، ثلاث باباجانی، گیلانغرب، قصر شیرین، دالاهو، جوانرود و روانسر از استان کرمانشاه آسیب جدی وارد کرد.

 


به محض وقوع این زلزله که در بسیاری از نقاط کشور هم حس شد، خبر از عمق حادثه داشت و پیش بینی می شد که تخریب زیادی انجام شده است و احتمال می رود که خسارت های جانی و مالی زیادی را به همراه داشته باشد،

 


از همان ساعات اولیه وقوع این زلزله گروه های متعدد امداد و نجات و کمک رسان به این مناطق اعزام شدند.

 


اما از سویی ازدحام مردم برای کمک نیز دیده شد و همین ازدحام راه های مواصلاتی در منطقه بحران زده را با مشکل مواجه کرد و موجب شد که عملیات امداد نجات و همین طور کمک رسانی به مصدومان را با کندی روبرو کند .

 


آنچه در زلزله کرمانشاه هم به چشم خورد ،حرکت خود جوش مردم و بسیاری از شخصیت های ورزشی و سینمایی بود که نزد مردم از محبوبیت برخوردارند و مسیر های منتهی به مناطق زلزله را با ترافیک شدید مواجه کرد و منجر شد تا کمک های ارسالی از سوی مردم و مسئولان ذیربط در چند کیلومتری این مناطق به صورت نامناسب توزیع شود و این کمک ها در عمل به دست بسیاری از آسیب دیدگان زلزله نرسد .

 


این مشکلی است که همیشه در اینگونه حوادث همواره مشهود است و متاسفانه در مدیریت حین بحران هنوز نتوانسته ایم این مدیریت را به خوبی اعمال کنیم. در این گونه مواقع بازار شایعات هم بیش ازهر زمان دیگرداغ می شود و به دنبال آن هم بربی اعتمادی مردم به مسئولان کمک رسان دامن زده می شود، در نتیجه مشکل دیگری بر مشکلات مدیریت بحران در زمان بحران افزود می شود .

 


اما آنچه کمک رسانی به مناطق حادثه دیده را آسان تر و منطقی تر می کند داشتن اطلاعات و آمارهای اولیه از آسیب دیده ها، جانباختگان ،مفقودان احتمالی، میزان تقریبی خسارات و اقلام مورد نیاز زلزله زده هاست که دراین زلزله با توجه به اینکه در هشت شهرستان کرمانشاه و همچنین بیشتر مناطق روستایی درگیر شده بودند ،دهیاران به عنوان مدیران محلی که از نزدیک با مردم مناطق خود در تماس و از اطلاعات و آمار جمعیتی روستا مطلع بودند و حتی می دانستند در هر واحد مسکونی روستایی چند نفر و چه افرادی ساکن هستند و با نیازها و امکانات موجود این مناطق آشنایی کامل داشتند ،بهترین عامل احصاء اطلاعات و آمار در این خصوص بودند ،موضوعی که در زلزله کرمانشاه به کمک مسئولان ذیربط شتافت و براساس این اطلاعات ،روند کمک رسانی و امداد نجات سرعت گرفت .

 


به عبارت دیگر دهیاران به عنوان مدیران محلی در احصای اطلاعات و آمار اولیه در خصوص تعداد آسیب دیدگان، جانباختگان، مفقودان احتمالی، میزان تقریبی خسارات و اقلام مورد نیاز زلزله زده ها کمک شایانی در مدیریت بحران این مناطق بودند.

 


سعیدرضا جندقیان ، معاون امور دهیاری سازمان شهرداری ها و دهیاری اظهار کرد: آمار و اطلاعات اولیه جمع‌آوری شده از استانداری کرمانشاه، بخشداری‌ها و دهیاری‌های هشت شهرستان آسیب‌دیده و وضعیت تلفات جانی و مالی در این مناطق روستایی بر اساس تعداد آبادی‌ها و روستاهای دارای دهیاری این شهرستان ها مورد بررسی قرار گرفت .

 


وی ادامه داد:استقرار بیش از33هزارو 600 دهیاری در مناطق روستایی را می‌بایست فرصت مغتنمی برای مدیریت مطلوب‌تر بحران و ارتقای ایمنی روستاها دانست .

 


وی خاطرنشان کرد: بدیهی است درصورت آموزش، تجهیز و توانمندسازی دهیاری‌ها، این نهادها می‌توانند نقش موثری در مدیریت بحران در ساعات اولیه پس از وقوع بحران، ارتقای ایمنی مناطق روستایی، پیش‌بینی و کاهش صدمات ناشی از حوادث احتمالی داشته باشند.
وی در خصوص زلزله کرمانشاه و خسارات وارده گفت: در این حادثه یکهزار و 479 آبادی دچار آسیب شدند که 713 دهیاری در این روستا ها فعال بودند و در مجموع در این روستاها 183 هزارو 818 نفر ساکن بودند .

 


معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها خاطرنشان کرد:با توجه به بزرگی زلزله و وسعت منطقة حادثه‌دیده در مناطق روستایی این شهرستان‌ها درمجموع 345 نفر از هموطنان روستانشین، جان خود را در این زلزله، از دست داده‌اند.

 


این مسئول سازمان شهرداری ها و دهیاری ها تاکید کرد:به منظور کسب اطلاعات تکمیلی با توجه به حضور دائم دهیاران به عنوان مدیران روستایی در این مناطق از طریق تماس‌های تلفنی نسبت به اخذ و تکمیل اطلاعات اقدام شد.

 


جندقیان در مورد اقدامات در دست انجام نیز افزود: به منظور پایش مراحل ساماندهی روستاهای آسیب‌دیده با همکاری دفتر امور روستایی استانداری کرمانشاه و جمع‌آوری اطلاعات از سطح بخش و روستا به کمک دهیاری‌ها اقدامات مهمی در دو سطح ملی و محلی در دست انجام است.

 


وی در خصوص اقدامات در دست انجام در سطح ملی افزود: برگزاری جلسه با سازمان مدیریت بحران و سازمان امداد و نجات کشور به منظور تعیین راهکارهای مشخص برای اقدام مشترک برای بهره گیری از ظرفیت مدیریت های محلی در زمان وقوع بحران و پیشنهاد ایجاد مراکز مدیریت بحران روستایی در دهستان‌های کشور از این دست موارد است .

 


جندقیان گفت :اقدامات در سطح محلی نیز شامل پایش و پیگیری تکمیل اسکان اضطراری از طریق دهیاری ها و بخشداری ها،بررسی و پایش وضعیت شروع عملیات بازسازی در مناطق آسیب دیده است ./ایرنا

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد