دکتر فلاحت پیشه مطرح کرد:

مجلس مخالف «میگ» در برابر «نفت» است/ چنین قراردادی خلاف اصول راهبردی کشور است

کد خبر: 300810
|
12:07 - 1396/11/15
نسخه چاپی
مجلس مخالف «میگ» در برابر «نفت» است/ چنین قراردادی خلاف اصول راهبردی کشور است
اسلام آبادخبر: فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر این عقیده است که قرارداد خرید جنگنده میگ از روسیه در ازای فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت به این کشور، عملیاتی و جدی نشده است زیرا کلیات این قرارداد مخالف سیاست‌های کلی و قوانین کشور است و این بحث اگر بخواهد جدی شود، مجلس قطعاً نسبت به آن حساسیت لازم را نشان خواهد داد.

به گزارشاسلام آباد خبر، حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر این عقیده است که قرارداد خرید جنگنده میگ از روسیه در ازای فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت به این کشور، عملیاتی و جدی نشده است زیرا کلیات این قرارداد مخالف سیاست‌های کلی و قوانین کشور است و این بحث اگر بخواهد جدی شود، مجلس قطعاً نسبت به آن حساسیت لازم را نشان خواهد داد.

 
روز گذشته شبکه خبری-عربی «الدیار» گزارش داد که: «ایران برای جبران فقدان ناوگان هوایی نظامی‌اش، بر ساخت موشک‌های زمین به زمین و موشک‌های بالستیک تمرکز کرد و در آخرین سفر فرمانده ارتش ایران به روسیه، وی به روس‌ها پیشنهاد خرید ۵۰۰ هواپیمای میگ۳۱ و میگ ۳۵ را داد، که در مقابل آن ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت به روس‌ها واگذار کند. علاوه بر این، در پیشنهاد ایران فروش نفت با قیمتی پایین‌تر به روس‌ها برای 10 سال نیز وجود داشت.» این خبر در حالی پررنگ شد که بحث عدم اعتماد به روسیه همچنان در میان جامعه وجود دارد.
 
بر اساس این گزارش، پوتین موافقت کرده است که 500 جنگنده نظامی را به ایران به فروش برساند و حتی جوانان ایرانی را هم برای خلبانی و هدایت این جنگنده‌ها، آموزش دهد. هرچند وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که فروش کالاهای نظامی به ایران برخلاف قطعنامه شورای امنیت است و اگر روسیه دست به چنین کاری بزند، آمریکا تمامی روابط خود را با این کشور قطع خواهد، اما پوتین، رئیس‎جمهوری روسیه خود را متعهد به فروش جنگنده‌ به ایران کرده است.
 
این مباحث اما در حالی مطرح می‌شود که نگاه بی‌اعتمادی در جامعه نسبت به روسیه همچنان وجود دارد، کشوری که در اکثر مواقع منافع خود و هم‌پیمانانش را بر همکاری و قراردادهایش با ایران ترجیح داده است و حال در شرایطی که روسیه پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی خود را در اختیار سایر کشورها قرار می‌دهد، از دادن جنگنده‌ها و سایر تجهیزات نظامی به ایران، امتناع می‌ورزد.
 
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به خبرهای منتشر شده مبنی بر پیشنهاد ایران به روسیه برای خرید 500 میگ جنگی و در ازای آن فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت با قیمت پایین‌تر به این کشور گفت: هرگونه خرید و انعقاد قرار داد خارجی، به دلایل مختلف و متفاوت نیازمند مصوب شدن آن در مجلس شورای اسلامی است. این موضوع، سقف درآمدهای دولت را افزایش می‌دهد و این مورد نیز برخلاف لایحه برنامه‌وبودجه است.
 
فلاحت‌پیشه با بیان اینکه افزایش تولید نفت و خام فروشی نفت برخلاف سیاست‌های کلی و قانون کشور است، تصریح کرد: تولید بیشتر نفت نیز خلاف قانون است و ازآنجایی‌که خلاف است حتماً باید بررسی و به تصویب مجلس برسد که نیازمند آرا دو سوم مجلس است. موضوع بعدی این است که اگر این موضوع بخواهد عملیاتی شود، خلاف تبصره یک قانون بودجه کشور است. زیرا در این تبصره سهم فروش دولت از نفت مشخص شده است که بر طبق آن دولت باید 14/05 درصد از فروش نفت را به شرکت ملی نفت، 3 درصد به مناطق محروم، 32 درصد از فروش آن به صندوق توسعه ملی واریز شود و ... که هیچ‌یک از این برنامه‌ها با چنین قراردادی محقق نخواهد شد.
 
نماینده مردم اسلام‌آباد غرب، ادامه داد: من شخصاً معتقدم که وابسته کردن کشور حتی از لحاظ نظامی به قدرت خارجی، قدرتی که مناسبات اقتصادی،سیاسی و راهبردی‌اش با کشورهای غربی ادامه دارد، خلاف اصول راهبردی کشور است.
 
حشمت‌الله فلاحت پیشه با بیان اینکه موضوع انعقاد چنین قراردادی با روسیه، مربوط به زمان حال نیست، تصریح کرد: این مباحث از زمان تحریم مطرح شده است که ایران به روسیه نفت بدهد و در قبال آن کالا، خصوصاً کالای نظامی دریافت کند. این سخنان هم‌زمان با دوران تحریم بوده و اکنون ضرورتی برای طرح چنین مباحثی نیست. به‌هرحال عقد هر قرار داد خارجی نیازمند اجازه و تصویب مجلس است و تاکنون هم دولت چنین درخواستی از مجلس نداشته است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه خرید تجهیزات نظامی خارجی در شرایطی توجیه‌پذیر است که ما بتوانیم آخرین تجهیزات روز را خریداری کنیم، خاطرنشان کرد: روس‌ها همین حالا به متحد‌های آمریکا یعنی عربستان و ترکیه اس 400 را تحویل می‌دهد، اما به ما با سختی اس 300 را تحویل می‌دهد. این موضوع در خصوص خرید هواپیما هم صدق می‌کند. زیرا روسیه در معادلات و معاملات نظامی و تسلیحاتی با ایران، همواره خطوط قرمز و ملاحظات آمریکا را در نظر می‌گیرد و اکنون هم متأسفانه علاوه بر آمریکا، ملاحظات اسرائیل و کشورهای مرتجع عرب را هم در نظر دارد. لذا من اعتقادم بر این است که اطمینان لازم در این خصوص هنوز شکل نگرفته است.
 
فلاحت پیشه با تأکید بر اینکه فعلاً اطمینان لازم برای انعقاد چنین قراردادهایی شکل نگرفته است، تصریح کرد: به همین دلیل این موضوع اگر به مجلس بیاید، باید مورد بررسی دقیق و کارشناسانه قرار بگیرد. بحث انعقاد این قرارداد در حد حرف است و عملیاتی نشده است و اگر این موضوع بخواهد جدی شود، مجلس قطعاً نسبت به آن حساسیت نشان خواهد داد./رویداد24

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد