عراقچی در برنامه جهان‌آرا:

مذاکرات «ژنو» خط مشی‌ها و اصول کلی را مشخص کرد / خروج ایران از برجام آرزوی بزرگ ترامپ است / تعهد اصلی آمریکایی‌ها لغو تحریم‌های رئیس جمهورشان بود

کد خبر: 300706
|
07:04 - 1396/11/10
نسخه چاپی
مذاکرات «ژنو» خط مشی‌ها و اصول کلی را مشخص کرد / خروج ایران از برجام آرزوی بزرگ ترامپ است / تعهد اصلی آمریکایی‌ها لغو تحریم‌های رئیس جمهورشان بود
اسلام آبادخبر: معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان این‌که خروج ایران از برجام آرزوی بزرگ ترامپ است ، گفت: تمام دستاورد آمریکایی‌ها در برجام این است که در فعالیت‌های هسته‌ای ایران یک سال فاصله انداخته‌اند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا  سیدعباس عراقچی ، معاون سیاسی وزارت امور خارجه لحظاتی پیش در برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا» که با محوریت «بررسی آینده برجام» هم‌اکنون از شبکه افق سیما در حال پخش است ، اظهار داشت: هر صحبتی که هرجا و در این برنامه خواهم داشت رسمی است و موضع رسمی جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.

وی گفت: با این محدودیت‌ها نمی‌توانم کنار کسی (که مسئولیتی ندارد و آزادتر است) بنشینم و با او مناظره کنم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: سخنرانی دکتر ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا ناظر به انتخابات آزاد در ایران و انتخاب آقای احمدی‌نژاد در دوره قبل از این دولت بود.

وی در بررسی روند برجام خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم ژنو را با وین مقایسه کنیم، ژنو خط مشی‌ها و اصول کلی را مشخص کرد. هر دو طرف در ژنو گفتند که سر جای خود بایستند و مقایسه کنند. ما در ژنو گفتیم که باید بدانیم در پایان قرار است به چه چیزهایی برسیم. به عنوان مثال، در ژنو برای ما مهم بود که غنی‌سازی ما صورت بگیرد.

 

* خواست اصلی ما در بحران هسته‌ای تثبیت حق مسلم ملت ایران بود

عراقچی گفت: در ژنو درخصوص رفع تحریم‌ها تصمیم گرفته شد و بعداً در برجام نهایی پیاده شد. برداشتن تحریم‌های هسته‌ای در ژنو قید شد که در برجام نیز وجود داشت.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه عنوان کرد: خواست اصلی ما در بحران هسته‌ای چه بود؟ ، «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست». ما به‌دنبال تثبیت حق مسلم‌مان بودیم. 

وی بیان داشت: من اعتقاد ندارم که فقط برای رفع تحریم‌ها وارد مذاکرات شدیم. این‌که کشورهای ۱+۵ به برنامه هسته‌ای ما احترام بگذارند یک دستاورد بزرگ بود.

عراقچی افزود: ما به‌دنبال برداشتن تحریم‌های هسته‌ای بودیم چرا که تحریم‌های دیگری هم پس از انقلاب داریم که تحریم‌های اولیه نام دارند. ما وارد برجام که شدیم، تحریم‌های ثانویه لحاظ شد.

وی خاطرنشان کرد: من اسم مذاکرات لوزان را توافق نمی‌گذاریم. تحریم‌های هسته‌ای آمریکا همه ثانویه بود که در برجام برداشته شد. از ژنو تا وین به هیچ عنوان عقب‌نشینی صورت نگرفت.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان این‌که تحریم‌های آمریکا به دو دسته کنگره آمریکا و رئیس جمهور آمریکا تقسیم می‌شود، گفت: آمریکایی‌ها گفتند که تحریم‌های رئیس جمهور قابل لغو است اما تحریم‌های کنگره خیر.

وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها گفتند که اگر بر لغو تحریم‌های کنگره دارید، ما فقط می‌توانیم آن‌ها را اسقاط کنیم‌. قرار شد که رئیس جمهور آمریکا تحریم‌های کنگره ایالات متحده را لغو کند و ادامه هم بدهد.

عراقچی ادامه داد: تمام دستورات اجرایی رئیس جمهور آمریکا به طور کامل لغو شد. اسقاط تحریم‌های کنگره به صورت ۱۲۰ روزه یا ۱۸۰ روزه است. رئیس جمهور آمریکا متعهد شد که پس از ۱۲۰ روز دوباره تحریم‌های کنگره را اسقاط کند و برای همین است که اگر ترامپ پس از ۱۲۰ روز اسقاط نکند، نقض برجام کرده است.

 

* تعهد اصلی آمریکایی‌ها لغو تحریم‌های رئیس جمهورشان بود

وی عنوان کرد: تعهد اصلی آمریکایی‌ها لغو تحریم‌های رئیس جمهورشان بود. البته آقای ترامپ هم اخیرا اعلام کرده که دفعه بعد دیگر تحریم‌های کنگره را نقض نمی‌کند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه یادآور شد: ترامپ از زمانی که آمده بند حُسن نیت در اجرای برجام را زیر سئوال برده است. در دوره اوباما هم این مشکل وجود داشت اما به این شدت نبود.

وی با اشاره به این‌که قانون ویزا برای دو سال پیش است که توسط کنگره آمریکا لحاظ شد، گفت: نمی‌توان اسم این را نقض برجام گذاشت اما با حُسن نیت در اجرای برجام منافات دارد.

عراقچی گفت: قانون ویزا نقش فاحش برجام و حتی نقض معمولی هم نبود‌. فضای کار اقتصادی اتباع بعضی کشورها با ایران را دچار مشکل کرد. با هر نقضی طرفین به سمت لغو برجام نخواهند رفت بلکه نقض فاحش باعث حرکت به سمت لغو می‌رود.

وی با بیان این‌که ما معتقدیم که بندهای ۲۶ و ۲۸ معاهده برجام نقض شده است و باید اصلاح شود، تاکید کرد: به عنوان مثال حتی یک هنرمند یا یک ورزشکار برای ورود به ایران با مشکل مواجه می‌شود و ما هم به این موضوع اعتراض کردیم و بحث ویزاهای ۱۰ ساله را مطرح کردند‌.

 

* ترامپ از وقتی که آمده فضای بلاتکلیفی برای سرمایه‌گذاران را ایجاد کرده و این نقض برجام است

عضو تیم مذاکره کننده ایران با گروه ۱+۵ گفت: سرمایه‌گذاران زیادی وارد ایران شدند و قرارداد امضا کردند. آقای ترامپ از وقتی که آمده فضای بلاتکلیفی برای سرمایه‌گذاران را ایجاد کرده و این نقض برجام است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها برخی از تکالیفشان مانند مجوز فروش هواپیما به ایران را با تاخیر انجام دادند که اعتراض ما را هم در پی داشت. اینکه در کشور هواپیمای زمین‌گیر وجود دارد را باید مسئولان هواپیمایی توضیح دهند. 

عراقچی با بیان این‌که تعهد آمریکا در برجام به صورت موردی است‌، خاطرنشان کرد: مجوز فروش هواپیما به ایران جزو تحریم‌های اولیه بوده و هسته‌ای نیست. صادرات موادغذایی و فرش به آمریکا و چند مورد دیگر نیز جزو تحریم‌های هسته‌ای نبودند اما قرار شد آمریکایی‌ها مورد به مورد به ما مجوز بدهند‌.

وی گفت: در زمان اجرای برجام، آمریکایی‌ها باید تحریم‌هایشان را لغو می‌کردند و ما هم باید سانتریفیوژها و بتن‌ریزی را انجام می‌دادیم که به چند ماه فرصت نیاز داشت. 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه بیان داشت: نتیجه این شد که آن‌ها همه تحریم‌ها را لغو کردند و زمان اجرای آن را به بعد از انجام تعهدات ایران موکول کردند. این کار طبق قول و قرارها در برجام انجام شد.

وی در ادامه عنوان کرد: از ۲۶ دی ۹۴ وارد اجرای برجام شدیم و باید از مزایای رفع تحریم‌ها بهره‌مند می‌شدیم. آمریکایی‌ها چه در دوره قبل در چه در دوره فعلی بازی درآوردند تا ما نتوانیم به صورت کامل از مزایای لغو تحریم‌ها بهره‌مند شویم.

 

* رآکتور آب سنگین آسان‌ترین راه برای رسیدن به بمب‌ هسته‌ای بود‌ / اصل اراک را ما در مذاکرات بردیم

عراقچی گفت: رآکتور آب سنگین آسان‌ترین راه برای رسیدن به بمب‌ هسته‌ای بود‌. آن‌ها از این موضوع نگران بودند البته ما هم قصد ساخت بمب هسته‌ای نداشتیم. آن‌ها بر روی موضوع اراک حساسیت داشتند.

وی افزود: یکی از خطوط قرمز ما این بود که ماهیت آب سنگین اراک باید حفظ شود. آمریکایی‌ها گفتند یا اراک را جمع کنید یا ما برایتان یک نوع دیگر آن را بسازیم‌. آن‌ها دوباره گفتند رآکتور آب سنگین اراک را جمع کنید و در ازای آن ما برایتان یک رآکتور آب سبک می‌سازیم و هزینه‌اش را هم خودمان پرداخت می‌کنیم.

رئیس ستاد پیگیری برجام اظهار داشت: آن‌ها پیشنهاد دادند که رآکتور ترکیبی از آب سبک و آب سنگین بسازیم که دانشمندان ما پس از بررسی اعتماد نکرده و آن را رد کردند‌.

وی گفت: آقای کری گفت که این از لحاظ فنی جواب می‌دهد ولی من از لحاظ سیاسی نمی‌توانم قبول کنم چرا که رئیس جمهور ما مخالف است‌. پس از ماه‌ها آن‌ها قبول کردند تا رآکتور آب سنگین فعالیت کند اما قلب آن عوض شود.

عراقچی افزود: قلبی که خارج شده نباید دیگر قابل استفاده باشد چرا که پولوتونیم تولید می‌کند‌. دعوای اصلی سر رآکتور آب سنگین اراک را ما بردیم.

وی خاطرنشان کرد: اصل اراک را ما در مذاکرات بردیم و آقای کری در مصاحبه‌اش گفت که در اراک بتن ریختیم و در واقع ما جنگ رسانه‌ای اراک را باختیم نه خود اراک را. متاسفانه داخلی‌ها هم حرف کری را قبول کردند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه بیان داشت: اجرایی شدن رآکتور جدید اراک با طرح جدید حدود ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد. تمام طراحی‌های اولیه رآکتور جدید انجام و با چینی‌ها قرارداد بسته شده است. طراحی سوخت آن نیز با همکاری چینی‌ها در حال انجام است.

 

* اقدامات ما همه برگشت‌پذیر هستند / ۸۰۰ کارشناس در حال کار کردن بر روی رآکتور جدید هستند / در برجام ملاک و قاضی خودمان هستیم

وی با بیان این‌که اقدامات ما همه برگشت‌پذیر هستند، گفت: ۸۰۰ کارشناس در حال کار کردن بر روی رآکتور جدید هستند و تمام امکاناتش هم داخل کشور موجود است اما طبق توافق برجام باید با همکاری کشورهای ۱+۵ انجام شود.

عراقچی ادامه داد: آن‌ها از انحراف ایران به سمت سلاح هسته‌ای می‌ترسیدند و این برگ برنده ما بود. تمام دستاورد آن‌ها در برجام این است که اگر ایران اراده به ساخت سلاح هسته‌ای کند، یک سال طول می‌کشد. 

وی با بیان این‌که قانون «آیسا» توسط برجام اسقاط و لغو شد، تصریح کرد: «آیسا» نقض برجام است ولی در عنل اتفاقی نیفتاده است و ما اعتراض هم کرده‌ایم. عباراتی که رئیس جمهور آمریکا در مورد برجام به کار برده قابل تصور نیست. در تعجبم که چرا وزیر امور خارجه آن جلسه را ترک نکرد چراکه ترامپ، توافق برجام را «احمقانه» خواند.

عضو تیم مذاکره کننده ایران با ۱+۵ گفت: در صورتی که ما اعتراض داشته باشیم، چه نهادی باید بر اجرای تعهدات آمریکایی‌ها نظارت کند و حرفش ملاک باشد؟ ، نتیجه این بحث‌ها این بود که اگر ما شکایتی داشتیم به هیچ جا نمی‌توانیم مراجعه کنیم جز به خودمان.

وی افزود: بند ۳۶ و ۳۷ درباره سازوکار حل اختلاف است. بند ۳۶ می‌گوید که اگر یکی از طرفین برجام شکایت داشته باشد، باید روندی را طی کند و پروسه ۳۵ روزه را پشت سر بگذارد. اگر طرفی شاکی راضی نشود، باید خودش به صورت یکطرفه قرارداد را نقض کند.

عراقچی بیان داشت: در برجام ملاک و قاضی خودمان هستیم و چه چیزی بهتر از این؟ ترامپ فضای نامطلوبی را برای شرکت‌ها و بنگاه‌های خارجی ایجاد کرده است.

وی با بیان این‌که ما تا زمانی که از برجام نفع می‌بریم، در آن می‌مانیم و موارد نقض را هم از کانال خودمان پیگیری می‌کنیم، گفت: آمریکا می‌گویند که ایران با برجام و بعد از برجام مقتدرتر شده و در منطقه تهاجمی‌تر رفتار می‌کند و سیاستش نسبت به آمریکا و رژیم صهیونیستی هم عوض نشده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه یادآور شد: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۴۰ میلیارد دلار نفت فروخته‌ایم که پول ۳۷ میلیارد آن به حساب ما بازگردانده شده است. آمریکایی‌ها می‌خواهند ایران مقتدرشده را تضعیف‌ کند ولی برجام مانع از اجرای این کار می‌شود.

 

* کشتی سانچی تمام بیمه‌های بین‌المللی را داشت / ورود سانچی با پرچم کشورهای دیگر به دلیل مزایایش است

وی ادامه داد: کشتی سانچی تمام بیمه‌های بین‌المللی را داشت که قبل از برجام از داشتن آن محروم بودیم. شرکت بیمه کیش شرکت‌های ما را بیمه می‌کرد و چون ضعیف بود، کشورهای دیگر کشتی‌های ما را به بنادرشان راه نمی‌دادند‌.

عراقچی تاکید کرد: ورود سانچی با پرچم کشورهای دیگر به دلیل مزایایش است. اتفاقا در زمان تحریم‌ها این اجازه را به ما نمی‌دادند که با پرچم کشوری غیر از ایران وارد آب‌های سایر کشورها شویم.

 

* درآمدهای حاصل از فروش نفت به حساب‌های بانک مرکزی برمی‌گردد / «آیسا» و «کاتسا» در عمل هیچ تفاوتی ایجاد نکرده است‌

رئیس ستاد پیگیری برجام گفت: درآمدهای حاصل از فروش نفت به حساب‌های بانک مرکزی برمی‌گردد. البته می‌توانیم به ازای آن از کشورهای خریدار کالا خرید کنیم ولی «مجبور» نیستیم. ملاک خطر سرمایه‌گذاری در ایران یک درجه کاهش پیدا کرده است‌.

وی با بیان این‌که «آیسا» و «کاتسا» در عمل هیچ تفاوتی ایجاد نکرده است‌، افزود: این ما هستیم که تامین منافعمان از برجام را تشخیص می‌دهیم. اختیار جمهوری اسلامی در برجام را دست هیچ‌کس نداده‌ایم.

 

* خروج ایران از برجام، آرزوی بزرگ ترامپ است

عراقچی با بیان این‌که خروج ایران از برجام، آرزوی بزرگ ترامپ است، خاطرنشان کرد: ترامپ در وعده‌های انتخاباتی‌اش گفت که اگر بیاید، برجام را پاره می‌کند. الان یک سال و یک ماه است که ترامپ می‌خواهد برجام را پاره کند ولی نمی‌تواند.

وی گفت: آن‌ها به ۱۰ ساله بودن برجام اعتراض دارند و بر تبدیل آن به دائمی بودن تاکید دارند. جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده، نیست و نخواهد بود.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: اگر ترامپ می‌خواهد برجام را پاره کند، باید قطعنامه شورای امنیت را هم پاره کند. ترامپ نیت کرد تا کاری کند که ایران از برجام خارج شود. 

وی بیان داشت: او به اروپایی‌ها روی آورده و آن‌ها را تهدید کرده است که یا با او باشند یا برجام را کنار بگذارند‌. مواضع اروپایی‌ها در قبال برجام تاکنون خوب بوده است مگر اینکه بخواهد در آینده تغییر کند.

 

* برجام نه مذاکره مجدد دارد و نه الحاقیه‌ای به آن اضافه می‌شود

عراقچی با تاکید بر این‌که برجام نه مذاکره مجدد دارد و نه الحاقیه‌ای به آن اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد: موضع ما کاملا روشن و منطقی است و ما به هیچ وجه برای برجام مذاکره مجدد نخواهیم کرد. 
 
وی گفت: امیدواریم که اروپا در موضع فعلی‌اش بماند. اروپا و آمریکا متحدین راهبردی یکدیگر هستند و در آن تردیدی وجود ندارد اما در عین حال درباره مسائلی مانند ناتو، پیمان تجارت، قدس شریف و حتی برجام اختلاف دارند. 
 
عضو تیم مذاکره کننده ایران با ۱+۵ ادامه داد: این‌که بتوانیم اروپا را در قسمت حامیان برجام نگهداریم، به دیپلماسی ما برمی‌گردد و این کاری بود که ما در یک سال گذشته در انجام آن موفق بوده‌ایم که منزوی شدن آمریکا نتیجه آن است‌‌.
 
وی با بیان این‌که ترامپ حتی در شورای امنیت هم منزوی شد، گفت: آشوب‌های ایران و موضوع موشکی را به شورای امنیت برد اما کسی با او همراهی نکرد. ایجاد اختلاف بین دشمنان و تامین منافع کشور از هنرهای دیپلماسی است. 
 
عراقچی تصریح کرد: ترامپ دفعه قبل هم تهدید کرده بود که از برجام خارج می‌شود. در صورت خروج آمریکا از برجام، ما در جهت منافع خودمان حرکت می‌کنیم‌‌. برای هر اقدام احتمالی آمریکا سناریوی مشخصی را داریم و آماده هستیم.
 
 
* تمام دستاورد آمریکایی‌ها در برجام این است که در فعالیت‌های هسته‌ای ایران یک سال فاصله انداخته‌اند
 

 وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: منطقه ما منطقه‌ای پرآشوب است و ما یکی از بحران‌های منطقه را با استفاده از برجام حل کرده‌ایم. تمام دستاورد آمریکایی‌ها در برجام این است که یک سال فاصله انداخته‌اند. 

معاون سیاسی وزارت امورخارجه افزود: رهنمودها و خط قرمزهای رهبر معظم انقلاب از اول تا آخر مذاکرات برای ما مهم بود. ۹ شرط ایشان به جز یکی که مقداری بحث دارد، به طور کامل اجرا شده است. 

عراقچی در پایان تصریح کرد: خواهش می‌کنم که نگاه ما به برجام یک نگاه ملی باشد نه نگاه دولتی. ما باید بررسی کنیم و ببینیم که آیا عزت ملی در برجام رعایت شده است یا خیر؟ باید بر روی زوایای مختلف رعایت عزت ملی در برجام بحث شود.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد